رئیس مجلس با بیان اینکه بحران تروریستی و امنیتی منطقه راه‌حل و درمان کوتاه مدت ندارد، گفت: باید به تقویت بنیه دفاعی کشور توجه جدی شود.

بحران تروریستی در منطقه راه‌حل کوتاه‌مدت ندارد/ لزوم توجه جدی به بنیه دفاعی کشور
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی که به استان گلستان سفر کرده امشب (جمعه، 26 آذر ماه) در نشست شورای اداری استان گلستان ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام و میلاد امام جعفر صادق (ع) در پاسخ به انتقاد امام  جمعه گرگان مبنی بر عملیاتی نشدن وعده‌های مسئولان در استان گلستان، به مزاح گفت: برای اینکه وعده‌ها و قول‌هایی که بنده می‌دهم عملیاتی شود، هیچ وعده‌ای نمی‌دهم وهمانطور که شب گذشته گفتم توبه کردم که کلنگ احداث جایی را بزنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرایط کنونی چند مختصات ویژه دارد، تصریح کرد: یک بعد مسائل منطقه‌ای مهم است و اینکه ما چه ارزیابی از مسائل منطقه‌ای داریم؛ آیا تلقی ما این است که در کوتاه مدت مسائل منطقه‌ای سامان می‌یابد یا خیر.

بحران تروریستی منطقه راه‌حل کوتاه مدت ندارد

وی ادامه داد: متأسفانه روند بحران در منطقه نشان می‌دهد که بحران تروریستی راه‌حل کوتاه مدت ندارد و اگر حوادث دو دهه گذشته در افغانستان را مطالعه کنیم به نظر می‌رسد که جریان به هم ریختگی و بحران امنیتی در منطقه در کوتاه مدت درمان ندارد.

لزوم توجه ویژه به تقویت بنیه دفاعی کشور در راستای جلب سرمایه‌گذاری خارجی

لاریجانی با بیان اینکه بعد دیگر از مسائل مهم توجه به بنیه دفاعی کشور است، تصریح کرد: در محاسبات باید به بنیه دفاعی کشور توجه جدی شود، با توجه به اینکه ایران سرزمینی امن است عده زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران علاقمند هستند و در همین راستا باید به تقویت بنیه دفاعی کشور توجه ویژه‌ای شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران از وضعیت تصنعی که برخی برای کشورمان ایجاد کرده بودند تا ایران را به عنوان خطری برای دنیا معرفی کنند، فاصله گرفته است و برای دنیا ثابت و مکشوف شده که ایران به تعهدات خود پایبند است و از طریق مذاکره مسائل را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری ایران در مسائل داهیانه است، افزود: ایران پایبند به حل مسائل از طریق مذاکره است گرچه برخی کشورها همانند آمریکایی‌ها به دنبال مکر و حیله هستند و مقام معظم رهبری با هدایت و راهنمایی کشور را از بحران‌هایی که در منطقه ایجاد شده به سلامت گذراند و از این فرآیند باید برای مابقی امور استفاده شود.

وضعیت نامناسب ایران از نظر صنعتی

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت ایران از نظر صنعتی مناسب نیست، تصریح کرد: ایران از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری با مشکلاتی مواجه است که بخشی از آن ناشی از سوء مدیریت در گذشته است که منابع به درستی مدیریت نشده و برخی مربوط به تلاطم‌های بیرونی است.

سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه نفت صورت گرفته است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه برای سرمایه‌گذاری‌ها در ایران در حال فراهم شدن است، افزود: کشورها آمادگی خود را برای همکاری و مراودات اقتصادی با ایران اعلام کرده‌اند و در مدت کوتاهی حدود 3 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شده است و سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه نفت صورت گرفته است.

آرامش سیاسی بر کشور حاکم است/ لزوم استفاده از این فضا برای شکوفایی اقتصادی


وی با تأکید بر اینکه موضوع اقتصادی باید موضوع جدی کشور باشد، تصریح کرد: از نظر سیاسی آرامش بر کشور حاکم است لذا از این شرایط باید برای شکوفایی اقتصادی استفاده کرد، رعایت اخلاق در سیاست شرایط را برای بهبود شرایط اقتصادی فراهم می‌کند.

لزوم استفاده بهینه از منابع آب کشور/ ضرورت اجرایی شدن چند سناریو برای بهبود وضعیت آب


لاریجانی با تأکید بر اینکه برنامه 10 سال آینده باید برای حوزه اقتصادی تدوین شود و سیاست داخلی و بین‌المللی باید شرایط برای جهش اقتصادی فراهم کند، تصریح کرد: منابع آبی یک موضوع مهم برای کشور است و باید از آن به صورت بهینه استفاده شود. آبخیزداری باید به صورت جدی دنبال شود و چند سناریو برای بهبود وضعیت آب اجرایی شود.

بدنه وسیع دولت، نمی‌گذارد تنفسی برای عمران کشور فراهم شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بدنه دولت بسیار وسیع است و نمی‌گذارد تنفسی برای عمران کشور فراهم شود، تصریح کرد: سهم فربه شدن دولت مستمرا در حال افزایش است و متأسفانه حدود 90 درصد بودجه کشور به مسائل جاری اختصاص می‌یابد که باید وابستگی دولت به بودجه نفتی کاهش یابد.

عدم توفیق صندوق‌های بازنشستگی

وی با اشاره به برخی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: برآورد این است که تا 15 سال آینده بخش زیادی از بودجه جاری باید صرف صندوق‌ها شود در حالی که هدف از ایجاد آن این بوده که این صندوق‌ها روی پای خود بایستند.

ضرورت استفاده از بخش خصوصی برای ساماندهی پسماندها


لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت محیط زیست کشور از لحاظ پسماند، غبار و جنگل مناسب نیست، تصریح کرد: در دنیا پسماند را زباله نمی‌دانند بلکه به آن طلای سفید می‌گویند. مسئله محیط زیست و ساماندهی پسماندها ظرف 5 سال آینده باید به کمک بخش خصوصی سامان یابد.

برنامه‌ای شفاف برای تغییر روش استفاده از جنگل در برنامه ششم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس افزود: در مورد جزئیات این لایحه بحث‌هایی در مجلس صورت گرفته و ظرف دو الی سه ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود و باید استفاده از جنگل تغییر روش جدی داده شود که در برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای شفاف در این خصوص در نظر گرفته شده است.

نگرانی از روند مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها

وی با اشاره به جدی بودن آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: یکی از این آسیب‌ها مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها است که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است.

لایحه دولت برای برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت اقتصادی روستاها


لاریجانی با بیان اینکه دولت لایحه‌ای برای برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت اقتصادی روستاها به مجلس ارائه کرده است، تصریح کرد: یکی از مباحث جدی در این خصوص این است که چگونه این بودجه باید به استان‌ها اختصاص یابد، پس از انقلاب به روستاها از لحاظ امکانات راه، آب، گاز، توجه شد اما کماکان از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند که این نشان‌دهنده این است که برنامه‌ریزی صحیحی در این خصوص صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است ساختار حکومتی برای اداره روستاها نیاز به تجدیدنظر داشته باشد. در حوزه کشاورزی باید از صنایع تکمیلی و صنایعی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند استفاده شود.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین در بعد کلان در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید در بعد ملی آمایش سرزمین را تهیه و ارائه کند و در زمانی که آمایش کلان نداریم باید سهم استان‌ها از بودجه جدا شود.

لاریجانی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه 30 درصد از بودجه به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها داده می‌شود که اجرای پروژه‌های عمرانی با سرعت پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چشم‌انداز نشان می‌دهد که ایران از یک گردنه حساس عبور کرده و فضا و منطق فعالیت‌ها به سمت بهبود اوضاع است.

وی با تأکید بر اینکه زمینه جذب سرمایه‌گذاری فراهم شده است، تصریح کرد: دولت باید دخالتش را در اقتصاد کمتر کند و بخش خصوصی باید در اقتصاد فعالتر شود.

لاریجانی افزود: استان گلستان به دلیل ثقل کشاورزی باید صنایع تبدیلی را تکمیل کند. همچنین گردشگری در این استان باید فعالتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دسترسی نزدیک استان گلستان به دریا افزود: صنعت نفت، گاز و فولاد با توجه به این ظرفیت می‌تواند در این استان اجرا شود و می‌تواند جهش اقتصادی برای این منطقه به ارمغان آورد.

وی با اشاره به تقدیم لایحه ایجاد مناطق آزاد به مجلس افزود: منطقه آزاد باید سکویی برای صادرات شود و سرمایه‌گذاری‌ها در این مناطق افزایش یابد و اگر شخصی در این منطقه کارخانه‌ای احداث می‌کند باید مشخص شود که این کارخانه برای صادرات است یا واردات.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت احداث راه‌آهن گرگان – مشهد افزود: می توان از فاینانس برای تکمیل و افتتاح این راه‌آهن استفاده کرد همان گونه که در مسیر تهران- قم- اصفهان و تهران- مشهد از فاینانس استفاده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تبلیغات برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران ادامه داد: در متن توافق برجام تصریح شده که هر قراردادی که در حال حاضر بسته شود بعدا نمی‌توان این قرارداد را لغو کرد.

وی در خصوص آشوراده تصریح کرد: به سازمان محیط زیست توصیه می‌شود که با رعایت اصول محیط زیستی زمینه پیشرفت این منطقه فراهم شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه باید از فاینانس‌ها برای زیرساخت‌های عمرانی استفاده شود، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه 3 درصد از بودجه نفت در خدمت استان‌های کمتر توسعه یافته قرار می‌گیرد و شرایط جهش و پرش اقتصادی برای استان گلستان باید فراهم شود

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار