رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: مقابله با آنفلوآنزای حاد پرندگان نیازمند همکاری همه ادارات و تامین منابع مالی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی بعدازظهر امروز در نشست با خبرنگاران در بوشهر در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: این بیماری 61 کشور جهان را پیموده و در کریدور پرواز پرندگان مهاجر در کشورمان دیده و رصد شده است که البته مقابله کامل توسط یک دستگاه اجرایی به تنهایی جوابگو نیست.

وی ادامه داد: تا زمانی که منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز به این سازمان تزریق نشود در حوزه شناخت این بیماری، ریشه‌کنی آن و پرداخت خسارات به واحدهای تولید که دامشان را معدوم کرده‌اند توفیقی حاصل نمی‌شود.

صفری پرورش ماهی در قفس یک پروژه ملی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و با تاکید وزیر کشاورزی در استان‌های مستعد پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در توسعه آبزی‌پروری با منشاء پروتئین سفید که شامل آبزیان می‌شود برنامه ماهی در قفس را پیگیری می‌کنیم که اولین کمیته تخصصی مزارع پرورش ماهی در قفس را با حضور کمیته‌های فنی و تخصصی نظام دامپزشکی کشور همراه با تعدادی از استا‌ن‌های شمالی و جنوبی در استان بوشهر برگزار کردیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور تصریح کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت خوبی در تولید آبزیان در سطح کشور به شمار می آید که با توجه به تجربه 15 ساله این استان در کشت پرورش میگو جزء اولویت‌های اول پرورش ماهی در قفس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با گشایش بازارهای روسیه بر محصولات دام و طیور و آبزیان ایران، انتظار می‌رود استان بوشهر به دلیل ساختار مناسب جزو استان‌های پیشرو در عرصه صادرات آبزیان قرار گیرد.

صفری بیان کرد: سازمان نظام دامپزشکی کشور آماده است تا کنگره بین‌المللی بهداشت آبزیان با موضوع محصول سالم و اقتصاد سلامت محور بر اساس تفاهم نامه‌ای با استانداری بوشهر در بهار سال آینده انجام دهد که موافقت‌های اولیه این کنگره در استان بوشهر اخذ شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه عملکرد 19 ساله سازمان نظام دامپزشکی، از ابتدای فعالیت این سازمان، هفده کنگره بین المللی طیور و دام و آبزیان با موضوعات مختلف با حضور برندهای بین‌المللی برگزار کرده ایم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور عنوان کرد: با تغییر اقلیم‌ها و شرایط جابجایی میکروب و ویروس‌ها شاهد سیر انتقال بیماری از دام به انسان هستیم به گونه ای که از یک هزار و 700 بیماری مشترک انسان و دام هم اکنون 70 درصد آن قابلیت انتقال به انسان از طریق دام ها دارد.

صفری ادامه داد: 14 کمیته تخصصی در این سازمان وجود دارد که به غیر از کمیته نظامی پدافند غیرعامل که با معرفی وزارت دفاع انجام می شود مابقی توسط سازمان نظام دامپزشکی احکام خود را دریافت می کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.