یک استاد دانشکده هنر گفت: براي ماندگاري يك فرهنگ ، زبان هنر به عنوان يك مولفه مياني مناسب‌ترين گزينه است.

هنر بهترین راه برای ماندگاری فرهنگ استخشایار قاضی زاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اظهار کرد: واقعه گوهرشاد يك واقعه تاريخي است و مستندسازي اين وقايع و ثبت و ضبط آن‌ها يكي از مواردي است كه در حوزه انقلاب واجب و لازم است.

وي در خصوص اثر هنري خود نیز بیان کرد: عنوان تابلویی که کار کردم «قیام مردم گوهرشاد» است. این اثر تصویر به پا خواستن مردم علیه سربازان مزدور رضاخان و تقابل بین این دو جبهه را نشان می دهد. در این تابلو به صورت نمادین از یک سری مولفه‌های بصری استفاده شده است که این مبارزه و درگیری را بهتر نشان می دهد.

قاضی زاده با بيان اينكه ثبت اين واقعه تاريخي به زبان فرهنگ و هنر مهم‌ترين هدفم بوده است؛ افزود: خلق این اثر ابتدا از طرف جبهه مقاومت فرهنگی پیشنهاد شد و من هم استقبال کردم. یک مطالعات پیش زمینه‌ای داشتم و تصمیم گرفتم تا کار را شروع کنم. البته قبل از من هم آقای روح الامینی درباره گوهرشاد تابلویی داشتند که بعدا آن را دیدم. با توجه به تدریسم در دانشگاه و اینکه نمی توانستم به طور مستمر به نقاشی مشغول باشم مجموعا نزدیک به دو ماه این پروژه زمان برد. تقریبا یک ماه فقط اتود زدن کار طول کشید. برای من فرصت بسیار خوبی بود تا در کنار تدریس دوباره بازگشتی به خودم داشته باشم و مطالعه‌ای درباره واقعه گوهرشاد انجام بدهم.

وی در ادامه در خصوص کارکرد هنر در اصالت‌‌بخشی به فرهنگ و ماندگاری وقایع گفت: همانطور که یک پیش زمینه تاریخی طولانی از زمان صفویه تا به امروز باعث شد تا موضوع بی حجابی در جامعه ما شکل بگیرد، برای استقرار باورهای فرهنگی در حوزه حجاب نیز نیازمند یک اقدام فرهنگی مستمر و از راه درست هستیم. و بدون شک برگزاري چنين برنامه‌هایی در جهت ماندگاري فرهنگ و هويت كشورمان مي تواند بسيار مفيد و موثر باشد.

وی یادآور شد: البته برگزاری این برنامه‌های باید مستمر باشد چرا كه تداوم اين حركت‌ها سبب ايجاد اين زمينه فرهنگي خواهد شد که اگر چه خیلی در قالب آمار و ارقام نمی توان آن را گزارش کرد اما در طی سالیان نتیجه‌اش متبلور خواهد شد.

انتهای پیام//ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.