پس از فرار محمدرضا شاه از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.

فرودگاه برای ورود امام (ره) باز شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛؛ پس از فرار محمدرضا شاه از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.   
 
شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نمی‌تواند حکومتش را حفظ کند، از کشور گریخت.  

در نهمین روز بهمن امام خميني(ره) طي پيامي در پاريس فرمودند:
«خائن اصلي را باخفت بيرون كرديد، همّت كنيد و اين نتيجه را كه حاشيه اي بيش نيست از صحنه خارج كنيد ، اكنون بر جميع جناحهای ملّي و دولتي است كه چون گذشته دولت غير قانوني را محكوم كنند و اطاعت از آن نكنند كه اطاعت از طاغوت حرام و مخالف رضاي خداست. من از طبقه شريفه‌ي ارتش كه دستشان به خون جوانان ما آلوده نشده است مي‌خواهم كه ننگ اطاعت از خيانتكاران را تحمل نكنند و با قاطعيت آنان را از مقابله با ملت باز دارند»

امام خميني(ره) اعلام كردند: «اگر ارتش كنار بكشد، آرامش تضمين مي شود. محافظ من خداست و حفظ و امنيت با مردم است.»

تظاهرات مردم خشمگين تهران ، امروز به اوج رسيد. مردم با سنگر بندي يا پناه گرفتن در كنار ديوارها با سربازان به زد و خورد پرداختند. حضور دانش‌آموزان در نبردهای خيابانی چشمگير شد. تعداد كشته شدگان از پنجاه نفر گذشت و بيش از دويست نفر مجروح شدند.

امام خمینی امروز در دیدار با نمایندگان رسانه‌های خارجی گفتند «ما از کودتای نظامی ترسی نداریم. ملت ما به کودتاهای نظامی عادت کرده و پنجاه سال است که زیر بار کودتا زندگی کرده است. ما می‌خواهیم ارتشیان را از شر استعمار نجات دهیم. هر چند بعضی از بلندرتبه‌هایشان می‌خواهند نوکر باقی بمانند.»

امروز بختیار با دریافت پاسخ امام خمینی مبنی بر عدم پذیرش وی تا قبل از استعفای رسمی، اعلام کرد: « به پاريس نخواهد رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت ديگر باز خواهد شد و در راه ورود حضرت آيت الله العظمي خميني(ره) به كشور مانعي نيست... من به هيچ وجه استعفا نمي‌دهم و به هر كاري دست مي زنم تا جنگ مسلحانه روي ندهد، وحدت، استقلال و تماميت ايران از خميني و شاه مهم‌تر است» این اعلام سبب موجی از تظاهرات علیه بختیار در تهران و شهرستانها شد.

امروز دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه تبریز در محوطه دانشگاه متحصن شدند. 

حدود ساعت 10 بامداد هزاران تن از دانشگاهیان و دانشجویان تبریز دست به راهپیمایی زدند و سپس در محوطه استادیوم سرپوشیده دانشگاه اجتماع کرده و طی قطع‌نامه‌ای اعلام کردند ما دانشگاهیان و دانشجویان تبریز که در کنار شما مردم مستضعف مبارزه کرده‌ایم و همراه شما مردم مؤمن و شجاع شهید داده‌ایم به حمایت از شما مردم دلیر خواسته‌های خود را اعلام می‌داریم.

در قطع‌نامه اشاره شده است: «ما در اعتراض به بستن فرودگاهها؛ کشتار جمعی مردم در روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه در شهرهای تهران، سنندج، تبریز، رشت؛ اعتراض به دستگیری و شکنجه 600 نفر از برادران روستایی در تبریز؛ پشتیبانی از مقاومت منفی برادران ارتشی، به ویژه نیروی هوایی تحصن نموده‌ایم.» 

تهران شاهد حمایت گسترده ملت قهرمان و انقلابی ازتحصن کنندگان درمسجد دانشگاه تهران بود. موج جمعیت بطرف دانشگاه سرازیرشد و مأموران نظامی رژیم برای متفرق کردن مردم وارد عمل شدند وعده‎ای ازمردم مسلمان و انقلابی را زخمی یا شهید کردند. خبرگزاریها اعلام کردند که زدوخوردهای این روزبعد ازواقعه 17شهریور خونین‌ترین رویداد تهران بوده است.

درهمین روزحضرت امام خمینی(ره) درپاسخ به سؤالات خبرنگاران خارجی سخنان مهمی ایراد فرمودند. ایشان دربخشی ازسخنان خود یادآورشدند:" ...ملت ایران باید بداند که من درکنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می‎دهم و برهمه ملت واجب است تا دراین امر پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما حق است و حق لاجرم پیروز است.


گزارش ازالهام قبادی 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.