پزشکیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

همه باید در حادثه پلاسکو پاسخگو باشند/با محکوم‌کردن همدیگر به جایی نمی‌رسیم/در اجرای قوانین ضعف داریم

نایب رئیس اول مجلس گفت: قطعا همه ما یعنی مجلس، شورای شهر، شهرداری و ... در حادثه پلاسکو باید پاسخگو باشیم.

همه باید در حادثه پلاسکو پاسخگو باشند/با محکوم کردن همدیگر به جایی نمی‌رسیم/در اجرای قوانین ضعف داریم"مسعود پزشکیان" نایب رئیس اول مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حادثه پلاسکو  آخرین اتفاق ناگوار در کشور نخواهد بود، گفت: مشکل ما این است که در زمان وقوع یک حادثه، تنها برای مدتی شروع به ارائه اظهارنظر و وعده می‌کنیم اما بعد از طی زمانی همه چیز به دست فراموش سپرده می‌شود. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات فوری و لحظه‌ای بدون اطلاعات اصولی در حال حاضر شاید تنها دل تعدادی را خوش کند و به این دلخوشی برسیم که توانسته‌ایم مشکل را حل کنیم اما نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: معضلات مدیریتی تنها زمانی حل خواهد شد که راه‌حل‌های پیشنهادی از ابتدا علمی و کارشناسی رشد کرده باشد مانند ساخت یک خانه‌‌ یا آپارتمان، همانطور که در زمان زلزله بم شاهد ویرانی خانه‌های نوساز در مقابل برخی خانه‌های قدیمی بودیم.

پزشکیان با تاکید براینکه بسیاری از اقدامات ما در عمل دچار نقص است، بیان داشت: نیاز جدی به بازنگری و حتی تشکیل تیم کارشناسی و علمی در تمامی حوزه‌ها مانند قانون‌گذاری، نظارت و مدیریت وجود دارد.

نایب رئیس اول مجلس اظهار داشت: اینکه اکنون شخصی را پیدا کرده و تمام گناهان را در حادثه پلاسکو به گردن وی بیاندازیم تنها برای دلخوشی‌مان که بی‌تقصیر هستیم، مشکلی را حل نمی‌کند، قطعا همه ما یعنی مجلس، شورای شهر، شهرداری، دولت و ... در این قضیه باید پاسخگو باشیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تاکید کرد: اگر همه مسئولان در این میان ادعای بی‌تقصیری دارند پس چه کسی کوتاهی کرده است؟ با شعار دادن و محکوم کردن یکدیگر به جایی نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: اکنون شاهد ساخت آپارتمان‌های 20 طبقه در کوچه‌های باریک شهر هستیم اگر اتفاقی رخ دهد، راه کمک‌رسانی و امداد به مردم از کجا خواهد بود؟ چه کسی مجوز ساخت این آپارتما‌ن‌ها را در چنین مناطقی صادر می‌کند؟ حدود 10 روز در حادثه پلاسکو درگیر امدادرسانی بودیم حال اگر در تهران حادثه عظیم‌تری بیفتد می‌خواهیم چه اقدامی انجام دهیم؟ لذا باید برای این مسائل راه حل علمی و جواب درست پیدا کرد.

پزشکیان با بیان اینکه مسلما در وقوع چنین حوادثی نظارت مجلس، نظارتی علمی و کارشناسی نبوده است، گفت: هر نماینده براساس تشخیص و اطلاعات خود در مورد مسئله‌ای از ابزارهای سوال و یا نهایتا استیضاح استفاده می‌کند اما آیا این مسائل توانسته مشکلات کشور را حل کند؟ نظارت اگر بر پایه علمی و اصولی پیش رود باید همان ابتدا بیراهه‌ها شناسایی و با آن برخورد شود.

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به اینکه قانون در بسیاری از حوزه‌ها به میزان کافی وجود دارد، بیان داشت: این قوانین در زمان اجرا نادیده گرفته می‌شود یا نمایندگان جدید بدون بازخوانی مصوبات گذشته به دنبال طراحی قوانین جدید می‌روند، راه حل این مشکلات نظارتی راه‌اندازی سیستمی علمی و اصولی در مجلس است.

وی ادامه داد: بارها و بارها برای مبارزه با فساد و یا قاچاق قانون نوشته شده اما ما بار دیگر قوانین جدیدی برای آن وضع می‌کنیم، هیچ شخص یا مسئولی در نظر نمی‌گیرد که مشکل قانون قبلی چه چیزی بوده و این امر در تدوین برنامه ششم توسعه هم صدق می‌کند، باید بررسی می‌شد معضلات برنامه پنجم توسعه چه بود که به درستی و کامل اجرا نشد؟!

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اینکه ما بگوییم برای موضوعی قانونی نوشتیم پس دیگر مشکلات حل شد و بعد از چند سال دیگر شاهد اجرای تنها 10 درصد از قوانین و یا برنامه‌های پنج ساله باشیم تنها بیانگر نقاط ضعف این حوزه خواهد بود. 

انتهای پیام/          

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد گنجی
۱۷:۰۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
لطفا نمیخام چیزی بشنوم. همه فقط بلدین تقصیر رو بندازین گردن همدیگه. من مغازم پروانه نداشت اومدن پلمپ کردن. یک هفته مغازم پلمپ بود و تا نرفتم دو میلیون ندادم پروانه نگرفتم باز نکردن. حالا اینکه با جون مردم سروکار داره میگن ما چهارده بار تذکر داده بودیم.
آخرین اخبار