باهنر در برنامه نگاه یک:

برگشت به قبل از برجام همواره یکی از سناریوهای ما است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما طرفی نیستیم که زیر برجام بزنیم اما برگشت به قبل از برجام همواره یکی از سناریوهایی ما است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب 23 بهمن ماه در برنامه نگاه یک به بررسی مسائل روز کشور و حضور گسترده مردم در راهپیمایی22 بهمن پرداخت.

محمد رضا باهنر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، روز22 بهمن سال57 کجا بودید گفت: 22 بهمن57 در کرمان بودم که خبر پیروزی نهایی نهضت امام خمینی (ره ) را شنیدم و دیدم.

وی با اشاره به اینکه، بسیاری از دست اندرکاران انقلاب تصور نمی کردند که به این سرعت نهضت به پیروزی برسد ادامه داد: در دوران انقلاب26 ساله بودم که مشغول انجام کارهای مرتبط با انقلاب بودم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه، در آن دوران همه اقتدار یک رژیم فرو ریخت و نظام جدیدی حاکم شد افزود: در اوایل انقلاب اولین کمیته ای که تشکیل شد مربوط به مبارزه با گران فروشی بود.

باهنر با اشاره به اینکه،  در آن اوضاع نظام بوروکراسی کشور با تمام توان به پای انقلاب آمد گفت: در آن موقع حتی برای مدتی خرید و فروش تعطیل شد تا کارهای کارشناسی انجام شود و کسی گران فروشی نکند.

وی با اشاره به اینکه، بعد از چند روز کمیته انتظامات به فرمان امام  شکل گرفت اظهار داشت: تمام امور به صورت بسیجی وار انجام شد.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، ارزیابی جنابعالی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی22 بهمن چیست گفت: کسانی که دیروز به صحنه آمدند از انقلاب و نظام اسلامی دفاع کردند و این عده زیر50 سال سن داشتند که ظاهرا در پیروزی انقلاب نقشی نداشتند و حسی از پیروزی انقلاب نداشتند اما شاهدیم که با تمام وجود در صحنه حاضر شدند و به حمایت از انقلاب و نظام پرداختند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی های خاص انقلاب و نظام اظهار داشت:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دنیا انقلاب های زیادی رخ داده بود اما باید اذعان داشت که آنها به بهانه انقلاب ده ها سال بر مردم حکومت کردند اما بدون اینکه به مردم مراجعه کرده باشند.

امام چیزی را در خشت می دید که بقیه در آینه نمی دیدند


وی  با اشاره به اینکه، امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که باید از مردم سؤال کرد افزود: امام چیزی را در خشت می دید که بقیه در آینه نمی دیدند.

باهنر با اشاره به اینکه، امام‌ اصرار داشت که حتی باید در مورد نوع حکومت از مردم سؤال شود بیان کرد: امام بلافاصله بعد از اینکه مرکب رفراندوم نظام جمهوری اسلامی خشک شد اقدامات لازم را برای انقلاب انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه، در قانون اساسی تکلیف همه کارگزاران نظام مشخص شد ادامه داد: امام خمینی  فرمود میزان  رای ملت است و هیچ چیز دیگری میزان نیست.
امام خمینی به ملت عزت داد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره اینکه، امام به ملت عزت داد لذا این عزت سابقه تاریخی ندارد افزود:  اعتماد امام به معدل مردم بالاترین اعتماد بود به طوری که،  امام خمینی به معدل مردم حتی از قشر روحانیت، کارگر و دانشجو اعتماد بیشتری داشت.

مردم ایران جواب استکبار را روز22 بهمن دادند

وی با بیان اینکه، مردم جواب استکبار را روز22 بهمن دادند خاطرنشان کرد: مردم ایران با تدبیر و استقلال حرکت می کنند لذا، مردم ایران برای ما قابل محاسبه هستند.

مردم با آگاهی پای همه مشکلات نظام ایستادند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:  مردم با  آگاهی پای همه مشکلات نظام ایستادند و خم به ابرو نیاوردند و البته این مسئله به معنای رضایتمندی از مسائل جاری کشور نیست لذا، مردم قائل به تفکیک هستند.

امام (ره) به دین داری عزت بخشید


وی با بیان اینکه امام (ره) به دینداری عزت بخشید گفت: ایشان کسانی که به خدا اعتقاد دارند را عزیز کرد و این موضوع مخصوص اسلام و مسلمانان نیست بلکه مسیحیان و یهودیان متدین نیز با نهضت حضرت امام عزت مند شدند.

باهنر در بخش دیگری از اظهاراتش پاسخ به وفاداری مردم را خدمت بیشتر مسئولان به آن ها دانست و اظهار داشت: خدمت به مردم پایانی  ندارد ، جهت گیری مسئولان در این رابطه نیز جهت گیری درستی است اما راه زیادی باقی مانده است .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مسئله خدمت به مردم تنها در بحث عزتمندی متوقف نماندیم و هم اکنون به بالاترین رج های دیوار علم نزدیک می شویم که پیشرفت در فناوری نانو ، بایو، هوا فضا ، سلول های بنیادین و ... کارهای معجزه آسایی است.

وی در ادامه به دوران جنگ دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: صدام همه را در همراهی با خود داشت و ما هیچ کس را نداشتیم اما در این دفاع توانستیم معجزه آفرینی کنیم و این موضوع قابل انکار و خدشه نیست، ضمن آن که موفقیت های حاصل شده نیز یا همت و همراهی مردم و زحمت مسئولین بوده است.

در جنگ تحمیلی ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شد


باهنر با اشاره به اینکه طبق اعلام شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمان صدور قطعنامه پایان جنگ ایران و عراق ، خسارت به کشور ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شد، گفت: این رقم، رقم بزرگی است؛ اگر برجام حل شود و تحریم ها هم برداشته شود شاید ذخایر ارزی ما یک دهم این مبلغ هم نباشد اما بعد از ۱۰، ۱۲ سال کشور بازسازی و همه ۱۰۰۰ میلیارد دلار جبران شد.

در طول عمر انقلاب اسلامی، متوسط رشد اقتصادی ما زیر ۴ درصد بوده است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ضعف های کلان جدی در کشور داریم، اعلام کرد: متاسفانه در طول ۳۸ سال انقلاب اسلامی ، متوسط رشد اقتصادی ما زیر ۴ درصد بودن که این زیبنده ملت ما نیست ضمن آن که قرار بود بر مبنای چشم انداز ۲۰ ساله ، سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشم .

وی ادامه داد: در بحث تورم یا سطح عمومی قیمت ها نیز ، متوسط تورم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، ۲۰ درصد بوده که عدد بسیار بالا است.


از برخی مدارک تحصیلی نان شب در نمی آید

باهنر با بیان اینکه هم اکنون چند میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور داریم اظهار داشت: بعضی ها فکر می کنند اگر رونق اتفاق بیفتد و رکود برود همه فارغ‌التحصیلان ما شاغل می شوند اما این در حالیست که از برخی مدارک تحصیلی ما نان شب در نمی آید و باید مهارتی نیز کنار آن آموخته شود و این فرهنگ هنوز در جامعه ایجاد نشده که افرادی که تحصیل می کنند باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ممکن است برخی مشکلات به دلیل اشکال در ساختار های کشور باشد گفت: بر این اساس اجازه داریم طبق قانون اساسی ، هر ده سال یک بار در قانون اساسی تجدید نظر کنیم که این کار یک یار در زمان پایان هشت سال جنگ تحمیلی و اواخر عمر امام راحل صورت گرفت  و ممکن است بعد از سی سال یه این جمع بندی برسیم که باید برخی ساختارها اصلاح شود.

نسخه شفابخش اقتصاد ما، اقتصاد مقاومتی است

وی با تاکید بر اینکه تردید ندارم نسخه شفا بخش اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی است که البته این نسخه نیز نسخه مخصوص کشور ما نیست، گفت: اقتصاد باید در مقابل انواع و اقسام حوادث تاب آور و مقاوم شود و برای این تحقق این امر نیز نیازمند برنامه ریزی هستیم.

باهنر افزود: علی رغم اینکه دولت زحمت های زیادی در بحث اقتصاد مقاومتی کشیده است ، احساسم این است که هنوز همه مسئولین کشور به این نتیجه نرسیده اند که تنها راه عبور از گردنه، تجهیز و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است؛ این مطلب به این موضوع بر می گردد که هنوز برخی مسئولین اهمیت اقتصاد مقاومتی را متوجه نشدند  یا احساس نیاز نمی کنند و یا درگیر مسائل روزمره هستند.

اگر همه تحریم ها برداشته شود تنها ۳۰ تا ۴۰ در صد مشکلات اقتصادی مرتفع می شود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر همه تحریم ها برداشته شود و هیچ تحریم باقی نماند بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی ما مرتفع نخواهد شد و حل ۶۰ ، ۷۰ درصد مابقی به اراده، برنامه ریزی ، عدم دوباره کاری ها و در دستور کار قرار دادن شاخصه های اقتصاد مقاومتی بر می گردد.

وی در بخش دیگر نگاه یک امشب در بحث تهدیدات رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز عنوان کرد: ترامپ اخیرا گفتن بود که ایران باید از اوباما تشکر کند که رهبری جواب او را دادو بنده هم می خواهم بگویم که باید او تشکر کنیم که در هرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم ۲۲ بهمن به ما کمک کرد؛ چرا که ما در این مراسم مقداری نیاز به تحریک کردن بی خردانه آن ها داریم که هر سال هم این کمک ها به ما می رسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ترامپ اولین رئیس‌جمهور تاجر آمریکا است، گفت: ۵ تا ۶ ماه زمان لازم است که ترامپ ابتدا خود را در آمریکا پیدا کند؛ مراکز قدرت در آمریکا هنوز به هم چنگ و دندان نشان می دهد  که این موضوع را می توان در مقاومت مقامات دولتی آمریکا در برابر فرمان های سبکسرانه ترامپ مشاهده کرد؛ لذا پس از این زمان است که آمریکا با ترامپش بتواند خود را در دنیا پیدا کند.

اگر استکبار یه این نتیجه می رسید کن با حمله به ایران می تواند نظام اسلامی را از پا درآورد یک لحظه هم درنگ نمی کرد

باهنر تاکید کرد: اگر استکبار و در راس آن آمریکا به این نتیجه می رسیدند که با حمله و تجاوز می توانند این نظام اسلامی را از پا درآورند یک لحظه هم درنگ نمی کردند و خود آن ها به خوبی می دانند که هزینه ای که یه آن ها وارد خواهد شد خیلی بیشتر از هزینه هایی است که باید انجام دهد.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یا یادآوری اینکه در این ۳۸ سال عمر انقلاب یه عهدی تجاوز نکردیم تاکید کرد: اگر دست و پایی یه نیت تهاجم و چپاول به سمت ایران دراز شود آن را قطع خواهیم کرد.

وی در بحث آزمایش های موشکی کشورمان و جبهه گیری مقامات آمریکایی نیز بیان داشت: اتحادیه اروپا اذعان دارد آزمایش های موشکی ربطی به برجام ندارد و حتی خود مقامات آمریکایی نیز عنوان کرده اند که این بحث حتی مرتبط با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیست ضمن آنکه ما نیز در دوران مذاکرات برجام همواره تاکید کردیم که این مذاکرات ربطی به مسائل دفاعی ما ندارد .

بدانند؛ طرفی نیستیم که زیر برجام بزنیم/ برگشت به قبل از برجام همواره از سناریوهای ما است

باهنر یا بیان اینکه بدانند ما طرفی نیستیم که زیر برجام بزنیم گفت: علی رغم این نگاه، اگر زمانی برسد که احساس کنیم نیازی به ادامه برجام نداریم، برگشت به قبل از برجام همواره از سناریو های ما است که می توانیم از آن استفاده کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه طرف مذاکره باید به حقشان قانع و به تعهداتشان پایبند باشند اظهار داشت: قرار بود همه تحریم ها در حوزه هسته ای برداشته شود نه بخشی یا مقداری و یا اکثریت آن؛ اما این تعهد عملی نشد.

وی در پایان در خصوص همراهی کشورهای منطقه با تهدیدات دولت جدید آمریکا نیز عنوان کرد: مسئله ایران هراسی پس از انقلاب باعث وقوع جنگ تحمیلی شد؛ عده ای هستند که آرامش منطقه را مانع دستیابی به اهدافشان می دانند لذا در بوق ایران هراسی می دمند در حالیکه امنیت منطقه را خود کشورهای منطقه می توانند تامین کنند‌.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار