صدای چکش مسگرها در اصفهان هنوز شنیده می شود

بازار مسگرهای اصفهان یکی از بازارهای مشهور ایران است که صدای چکش مسگران آن هنوز شنیده می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در بازار اصفهان چکش بی وقفه دردستان هنرمندان مسگربالاوپایین می رود و برورقه های مس نقش های ماندگاری می زند تا نقش آفرین خانه های ایرانی شود ،شایداین صدابرای رهگذران ومشتریها زمخت وگوش خراش باشد ولی برای اهالی این بازار صدای آشنایی است که دیگر آزارشان نمی دهد.

صدایی که حکایت از خوردن ضربان چکش بر روی ورقه ای از مس که قرار است با دستان هنرمند استاد مسگر به ظروف مختلف مسی تبدیل شود.

وارد مغازه کوچک خاک خورده ای شدم که بیش از نیم قرن است در این مکان مسگری می کنند.

دستانی پینه بسته می بینم که نشان دهنده سختی کار و گذر عمر است.

ورقه های مسی را با زدن ضربه های چکش به ظروفی زیبا و باارزش تبدیل می کند.

محمد جعفر پیشه که صدای چکش بازارمسگرها،موسیقی هرروززندگی اش شده گفت: از 7 سالگی به دنبال پدرم به کارگاه می آمدم و مسگری میکردم و هنر دست پدر را می فروختم .

وی با بیان اینکه در زمان قدیم مسگری رونق بیشتری داشت، افزودظروف مسی در گذشته برای جهیزیه نو عروسان استفاده می شد اما اکنون با ماشینی شدن زندگی های امروزی ، کسی کمتر سراغی از بازار ما می گیرد.

صدای چکش مسگرها در اصفهان هنوز شنیده می شود

جعفر پیشه ادامه داد صدای چکش برای من به موسیقی زندگی تبدیل شده است و به دنبال یک لقمه نان حلال 70سال است که از این طریق امرار معاش می کنم.

وی در ادامه به انواع مختلف ظروف مسی اشاره کرد و افزودکماجدان، سینی، دیگچه، دیزی، سماور و... در طرح و سایزهای متفاوت ساخته می شود.

جعفر پیشه گفتاستفاده از ظروف مسی برای درمان کم خونی مفید و همچنین طعم غذا را لذیذ و مطبوع تر می کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: با وجود عرضه انواع ظروف با جنس و رنگ های متفاوت در بازار، مسگری و خريد ظروف مسی هنوز از رونق نيفتاده است.

صدای چکش مسگرها در اصفهان هنوز شنیده می شود

جعفر جعفر صالحی ادامه داد: مسگری را می توان قدیمی ترین و با وفاترین دوست همراه هنرمندان صنایع دستی در شاخه فلز و فلزکاری دانست و فن چکش کاری مس باعث شده انسان از آن استفاده کند و ابزار و تجهیزات متعددی را بسازد.

وی افزود: بین هزاره ششم و هزاره هفتم قبل از میلاد به صورت فراگیر تولید و استفاده می شد که اوج این هنر به دوران صفویه برمی گردد .

جعفرصالحی گفت: اگرچه استفاده ازظروف مسی درآشپزخانه هاكم شده و جای خود را به ساير ظروف مانند چينی و آكروپال داده است، اما هنوز اين ظروف خريداران خاص خود را دارد.

صدای چکش مسگرها در اصفهان هنوز شنیده می شود

یکی از مسافران که برای خرید ظروف مسی به مغازه مسگری آمده بود گفت: استفاده از ظروف مسی برای سلامتی بسیار خوب است من قبلا لوازم تزیینی را خرید کرده بودم ولی اکنون برای پخت غذا می خواهم خرید کنم. 


گزارش از بنفشه حکمت پور


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار