مسئول واحد مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان، از رونمایی لوح ثبت ملی آیین وداع نخل های روستاهای علوی و خاوه اردهال نخل در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس ترابزاده گفت: این شهرستان سرشار از نمادها و نشانه های عزاداری است. در باور و عقاید مردمان این حوزه فرهنگی نخل نمودي از تابوت و محفه امام حسين (ع) است که بعضی از اهالي آگاه سابقه ي پيدايش نخل در این منطقه را به عصر صفویه نسبت مي دهند. هرکدام از روستاهای ی علوی و خاوه نخل خاص خود را دارند که نخل روستای علوی در صحن بقعه سلطان محمود و نخل روستای خاوه در صحن بقعه و بارگاه ساطان علی ابن محمدباقر(ع) نگهداری می شود. 

یکی از دلایلی که نخل آبادی خاوه در این بقعه نگهداری می شود این است که مراسم روز عاشورا را حد فاصل این بقعه تا بقعه شاهزاده حسین باریکرسف برگزار می کنند.

عباس ترابزاده افزود: از طرفی چون در واقعه جنگ و نبرد حضرت سلطان علی با دشمنان و نیز شهادت و غسل و دفن آن حضرت نقش داشته اند این بقعه را پایگاهی برای برگزاری آیین مذهبی خود می دانند. اهالی روستای علوی نخل آبادی خود را به حضرت زینب(ع) و اهالی خاوه نخل شان را به امام حسین(ع) نسبت می دهند. در شب عاشورا متولیان نخل را با پارچه های رنگارنگ و پوشش مشکی تزیین می کنند. 

در صبح روز عاشورا دسته ی عزادار روستای باریکرسف به علوی می آیند و همراه با دسته عزادار علوی نخل را به بقعه سلطان علی می برند و در برپایی مراسم عزاداری با هیئت خاوه همراه می شوند تا این که نخل خاوه و نخل علوی همراه با هیئت های عزاداری به سمت بقعه شاهزاده حسین واقع در روستای باریکرسف که در فاصله 800 متری قرار دارد می برند و پس عزاداری بر می گردند در مقابل بقعه امام زاده زید که در بین را ه بقعه سلطان علی و بقعه شاهزاده حسین قرار دارد از یکدیگر داع می کند که این اوج هیجان این آیین است.

هم چنین از چند تن از پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز با اهدای لوح در این مراسم تجلیل شدند.

آیین وداع نخل های روستاهای علوی و خاوه اردهال در سیزدهم مهرماه سال 95 با شماره1332 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

یادآور می شود 15 رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد 2 اثر در حافظه یونسکو ماندگار شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار