همدان؛

مرکز اسناد غرب کشور, کمبود فضا دارد

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: این سازمان با کمبود فضا مواجه است.

نشست فعالان صنعت گردشگری استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان
 تکلو در جمع اصحاب رسانه گفت: این سازمان برای برگزاری دائمی نمایشگاه‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه با هدف گفتگو و بحث در موضوعات مختلف و معرفی شخصیت‌های استان و دیگر موارد نیازمند فضا هستیم چرا که فضای ساختمان موجود جوابگوی نیازها و اقدامات سازمان نیست.
وی اظهار داشت: 12 مرکز مدیریت منطقه‌ای و استانی با هدف گسترش فعالیت‌های سازمان در سراسر کشور و تمرکززدایی و ایجاد تسهیلات برای پژوهشگران و سامان‌بخشی به اسناد بومی و محلی راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: نخستین مرکز مدیریت منطقه‌ای غرب کشور با مرکزیت همدان در سال 71 تأسیس شده است و استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان را زیر پوشش دارد.
تکلو به فعالیت‌های مدیریت منطقه غرب در قالب واحدهای تخصصی، ارزشیابی اسناد، فهرست‌نویسی، اطلاع‌رسانی و پژوهش، تاریخ شفاهی، کتابخانه، فناوری اطلاعات و روابط عمومی اشاره کرد واضافه کرد: با توجه به تحت پوشش داشتن شهرهای مرزی متعدد و قومیت‌های مختلف و قدمت تاریخی استان‌های غرب این مدیریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به 686 هزار و 743 رکورد فهرست‌ نویسی اسناد و وجود 2 میلیون و 566 هزار و 505 برگ سند در کتابخانه ملی منطقه غرب کشور یادآور شد: از این تعداد 928 هزار و 905 برگ فهرست‌نویسی شده و یک میلیون و 637 هزار و 600 برگ فهرست‌نویسی نشده است.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان با بیان اینکه مردم استان می‌توانند اسناد و موارد باارزش را از طریق اهدا، امانت و یا فروش نسخه خطی به این مرکز ارائه دهند اظهار داشت: در حال حاضر 236 نسخه کتب خطی و چاپ سنگی و سربی، 37 هزار و 969 برگ سند و 5 هزار و 449 قطعه عکس به این مرکز اهدا شده است.
 
وی همچنین  به 28 هزار و 744 برگ اطلاع‌رسانی اسنادی اشاره کرد و بیان کرد: در کتابخانه تخصصی مرکز 4 هزار و 745 نسخه کتاب وجود دارد.
 
تکلو با اعلام فراهم ساختن زمینه لازم برای رقومی کردن دسترسی به پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های دریافتی این مرکز برای استفاده پژوهشگران و محققان افزود: تعداد 8 هزار و 609 جلد پایان نامه، 2 هزار و 253 عنوان کتاب در قالب 5 هزار و 63 نسخه کتاب و تعداد یک هزار و 618 نشریات دریافت شده است.
 
وی به انجام مصاحبه تاریخ شفاهی با شخصیت‌ها به تعداد 277 نفر در قالب 496 ساعت در این مرکز اشاره کرد و افزود: برگزاری 463 عنوان نمایشگاه اسنادی حقیقی و مجازی، 17 مورد نمایشگاه انتشارات مرکز، 37 مورد همایش و سمینار و نشست تخصصی از اقدامات انجام شده بوده همچنین 2 هزار و 984 مورد بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان صورت گرفته است.
این مسئول به پیشینه به‌کار بردن روش‌های نوین بایگانی و تصویب تأسیس مرکزی برای حفظ اسناد دولتی در سال 1309 اشاره کرد وخاطر نشان کرد: قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران در سال 1349 با رأی مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

انتهای پیام/ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار