رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کیوسک‌های صنایع دستی در استان‌ها ایجاد می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ، زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  امشب در جمع سمن‌ها و فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه حوزه گردشگری یک حوزه درآمدزاست گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردهای دولت توجه به بخش صادرات در حوزه صنایع دستی است افزود: ما سال گذشته 75 درصد کاهش واردات صنایع دستی را در کشور داشتیم و طبق آمار گمرک 237 میلیون دلار صنایع دستی از کشور صادر شد که این آمار مربوط به فرش و زیورآلات سنتی بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه دولت به دنبال رویکرد ایجاد اشتغال است، گفت: دولت می‌خواهد در این حوزه فعالیت داشته و نسبت به ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری اقدام کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های ما در جذب گردشگر با محدودیت مواجه هستند گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد نبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری است که در این زمینه در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به حل این مشکل شده است.

احمد‌ی‌پور با بیان اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی یکی از برنامه‌های ما در سازمان میراث فرهنگی بود، گفت: در حال حاضر بازارچه صنایع دستی در استان همدان زیاد فعال نیست، یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم و در تعدادی از استان‌ها قرار است در هفته‌های آتی افتتاح شود فعال کردن کیوسک‌های صنایع دستی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در بخش‌های مختلف از ثبت شهر ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت کشور خبر داد و گفت: در این راستا شهر ملایر در فهرست شهرستان‌های صنایع دستی کشور ثبت شده که امیدواریم این فرصت زمینه اشتغال و توسعه بیشتر ملایر را در صنعت مبل و منبت فراهم آورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه خطاب به فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان ملایر بر افزایش کیفیت در این حوزه تاکید کرد و گفت: شما باید علاوه بر افزایش و گسترش کارگاه‌های تولیدی به افزایش کیفیت در تولیدات خود نیز داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه ملایر علاوه بر بحث مبل و منبت در حوزه مرواربافی نیز جایگاه برتری را در کشو دارد، تصریح کرد: در این زمینه نیز حمایت‌های لازم را از فعالان این عرصه در شهرستان خواهیم داشت، در صورت درخواست این افراد امکانات و تسهیلات لازم برای توسعه این صنعت در شهرستان را در اختیار این افراد قرار می‌دهیم.

احمدی‌پور با بیان اینکه یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حمایت از صنایع دستی تاکید بر خرید صنایع دستی به عنوان هدایا برای مناسبت‌ها بوده است، گفت: در این زمینه نامه‌ای را به مدیران دستگاه‌ها در استان‌ها زدیم که حتما باید برای هدایای کارکنان از صنایع دستی خرید کنند که این کار 60 تا 70 درصد عملیاتی شده است، معتقدیم این اقدام باعث تولید بیشتر و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان صنایع دستی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از هتل‌ها نیز خواسته شده در طراحی و وسایل خودشان حتما از صنایع دستی استفاده کنند، در ادامه توجه به حفظ و نگهداری و مرمت آثار باستانی را بسیار مهم برشمرد و گفت: دهیاران، بخشداران، شهردان و مسوولان باید کمک‌یار ما در میراث فرهنگی باشند و اجاره ندهند که آثار و بناهای تاریخی تخریب شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه بناهای تاریخی کشور منحصر به فرد بوده و به عنوان سرمایه ما محسوب می‌شوند تصریح کرد: بافت‌های سنتی را نباید از بین ببریم و آنها را به دست بولدزرها بسپاریم.

وی با بیان اینکه جذب گردشگر با همین آثار و بناهای تاریخی ممکن می‌شود گفت: با ساخت یک ساختمان جدید که نمی‌توان گردشگر جذب کرد بلکه باید همان بافت سنتی بناها حفظ شود.

احمدی‌پور با اشاره به اینکه در جشنواره‌های سنتی مانند جشنواره سنتی شیره پزی مانیزان علاوه بر کیفیت باید به زیرساخت‌های دیگر نیز توجه شود گفت: هر ساله باید به سمت بهتر برگزار شدن این جشنواره‌ها برویم و اشتباهات و اشکالات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان ملایر در بخش‌ زیست‌محیطی تالاب آق گل را داریم گفت: در چنین فصلی باید شاهد حضور گردشگران زیادی در این منطقه باشیم اما متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در ابن فصل حضوری از گردشگران را در این منطقه دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه یکی از عمده اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی توجه ویژه به روستاهاست گفت: دیگر با فعالیت‌های کشاورزی نمی‌توان جمعیت را در روستاها حفظ کرد پس باید جاذبه‌های گردشگری را در روستاها فعال کنیم.

وی اظهار داشت: باید اجازه بدهیم تورهای گردشگری به روستاهای ما بیایند، باید با این حرکت انگیزه و تحرک را برای مردم و جوانان در روستاها فراهم کرد و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه خود مردم و فعالان این حوزه دست به کار شوند.

احمدی‌پور اضافه کرد: باید از داشته‌ها و سرمایه‌های خود استفاده کنیم و در این راستا برای شهر و مردم درآمدزایی داشته باشیم.

وی یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی را اجرای تورهای مشترک بین استانی دانست و تصریح کرد: باید تورهای گردشگری بین استانی گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار داشت: چرا از ظرفیت‌های باغات ملایر و وضعیت تاریخی بناها استفاده نمی‌کنیم؟ باید همه پتانسیل‌ها را به سرمایه و مزیت تبدیل کنیم چراکه ما در مقابل جوانان خودمان ما مسوول هستیم.

وی خطاب به فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر و سمن‌ها گفت: اگر شما بخواهید و برنامه تدوین کنید و ما حمایت نکنیم آن وقت دیگر باید از ما انتقاد کنید.

احمدی‌پور اضافه کرد: این تعهد من است که باید جوامع محلی توسعه پیدا کند اما بگویم نباید انتظار داشته باشید که بعد از برجام فضایی به وجود بیاید که یک صنعتی در ملایر ایجاد شود که بلافاصله برای یک‌هزار نفر شغل ایجاد شود و چنین اتفاقی نمی‌افتد.

 وی اضافه کرد: فضای بعد از برجام باعث شده تا دیگر هیچ کشوری از سرمایه‌گذاری در ایران‌هراسی نداشته باشد و می‌بینیم که سرمایه‌گذاران به راحتی در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنید و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: در سال 92 در استانی مانند یزد 23 هزار گردشگر خارجی جذب شده و این تعداد در سال 95 به 113 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته 30 هتل چهارستاره و پنج‌ستاره در کشور ساخته شود، بیان کرد: همچنین 25 هتل چهارستاره دیگر نیز در حال ساخت است و این در حالی این که ما 125 هتل چهارستاره تا سال 92 در کشور داشته‌ایم و طی دو سال گذشته 55 هتل چهارستاره و پنج‌ستاره اضافه شده است که حاصل  نگاه دولت در حمایت از صنعت گردشگری در کشور است.

احمدی‌پور با اشاره به کنوانسیون راهنمایان گردشگری اضافه کرد: اینکه ایران میزبان این کنوانسیون شد و 400 نفر از سراسر دنیا طی سه هفته از همه استان‌های کشور ما دیدن کردند و در شبکه‌های اجتماعی نوشتند و دعوت کردند همه به ایران بیایند نشان از تجربه‌ای بود که از ایران و مردم و جاذبه‌های گردشگری کشورمان داشتند.

وی بیان کرد: همین تجربه باعث شد تا آمار گردشگران رشد بالایی داشته و تنها از دو کشور فرانسه و بلژیک به ترتیب شاهد رشد 117 و 112 درصدی در جذب گردشگران باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: این ایران‌هراسی امروز به ایران‌دوستی تبدیل شده و همه شهرهای ما این ظرفیت را دارد که به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی ما ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستا بوده که در این زمینه 530 مورد اقامتگاه بوم‌گردی در روستاها ایجاد شده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.