فیلم‌سازی از جمله مشاغلی است که افراد زیادی غرق در عطر و رنگ آن شده و تلاش می‌کنند تا بتوانند فیلم بسازند و کارگردان نام بگیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم‌سازی از جمله مشاغلی است که افراد زیادی غرق در عطر و رنگ آن شده و تلاش می‌کنند تا بتوانند فیلم بسازند و کارگردان نام بگیرند.

کارگردان شدن، شغل آسانی نیست که صرفا با گرفتن یک تصمیم، فرد خود را سر صحنه و در حال کارگردانی ببیند و فیلم‌ساز برای ساختن فیلم اول خود با مصائب بسیاری رو‌به‌رو خواهد بود، که ممکن است فردی که به این حرفه علاقه جدی ندارد را از گوی رقابت حذف کند.

جدا از این بحث که کسی که می‌خواهد کارگردان شود باید اسلوب و قواعد فیلم‌سازی و قاب دوربین را بشناسد و در این حرفه آموزش دیده باشد، فیلم‌ساز شدن قواعد دیگری نیز دارد.

کارگردان فیلم اولی ابتدا باید برای فیلم‌نامه خود تهیه‌کننده پیدا کند، که همین روند پیدا کردن تهیه‌کننده امری طاقت‌فرسا برای فیلمساز به حساب می‌آید، چرا که او مجبور است که تهیه‌کننده را قانع کند که فیلم‌نامه‌اش، قابلیت جذب مخاطب به سالن سینما را دارا است، ضمن آن که برای فیلم‌نامه، سرمایه‌گذار نیز می‌توان پیدا کرد و فیلم پرهزینه‌ای نخواهد بود.

قدم دوم برای ساخته شدن فیلم اول پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم است که فیلمساز باید ابتدا به ارگان‌های دولتی چون بنیاد سینمایی فارابی مراجعه کند و اگر از آن جا به نتیجه‌ای نرسید، در جای دیگری به دنبال سرمایه بگردد، تا بودجه ساخت اولین فیلمش فراهم شود.

حال قدم بعدی اخذ مجوز کارگردانی است که فیلمساز فیلم اولی باید مجوز کارگردانی بگیرد که با توجه به رزومه و سوابق فیلمساز به وی اعطا می‌شود و برای گرفتن این مجوز باید حتما امتیاز لازمه را کسب کند.

بعد از کسب مجوز کارگردانی و پروانه ساخت و پیدا کردن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، اکنون فیلم‌ساز می‌تواند وارد پیش تولید فیلم خود شود که انتخاب عوامل نیز بخشی از آن است.

در این مرحله نیز فیلم‌ساز با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان اعتماد نداشتن عوامل و به خصوص بازیگران را به فیلمساز نام برد.

کارگردان فیلم اولی ملزم به جلب اعتماد بازیگران است تا آن‌ها قانع شوند که او توانایی فیلمسازی دارد و از ایفای نقش در فیلم وی پشیمان نخواهند شد.

پس از گذران این سدهای مختلف، اکنون فیلمساز می‌تواند فیلم اول خود را تولید کند که ممکن است سر صحنه فیلم نیز با مشکلاتی رو‌به‌رو شود که از جمله آن دخالت عوامل در کار فیلم‌ساز را می‌توان نان برد به این شکل که ممکن است افراد حاضر در صحنه گمان برند که چون تجربه آنان بیشتر از فیلم‌ساز است پس حق اظهارنظر و دخالت را دارند و در این مرحله اگر فیلم‌ساز توانایی مدیریت نداشته باشد ممکن است فیلمش با آسیبی جدی رو‌به‌رو شود.

به این شکل اولین فیلم یک فیلم‌ساز ساخته شده و بعد از ساخت وارد مرحله حضور در جشنواره‌ها و اکران فیلم می‌گردد که بحث اکران نیز خود روند پیچیده‌اش را دارد.

بعد از ساخت فیلم اول و مورد قضاوت قرار گرفته شدن فیلمساز، با توجه به میزان موفقیتی که این کارگردان در ساخت اولین تجربه سینمایی خود داشته است، می‌تواند اعتماد تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان را برای خلق دومین اثر سینمایی خود جلب کند.



گزارش از ملیکا نصیری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانش آموز خوب
۰۸:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
من نمی‌خوام ایده آل گرایی کنم.و خودمم یک انسان فوق العاده باهوش و بازومه های خفنم. ولی واقعا به این حرفها نیست من و دوستم آقای س.ا که دقیقا ۱۵۰۰کیلومتر تا تهران راه داریم باهم وارد عشق سینما شدم و در عین حال که خداییش دوستم از لحاظ تخیل و آی کیو به گرد من نمیرسید ولی با سرسختی و پشتکار و سماجت الآن با گرفتن بودجه از فارابی دردحال ساخت اولین‌ فیلم بلند داستانی خودشه با کلی اسم و رسم و پول. ولی من چه؟ فقط نشستم و ایده پردازی کردم و ...الان در حسرت این جوانیم که‌ بی ثمر داره میره...ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد حسینی
۲۱:۰۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
نیاز به تهیه کننده دارم برای ساخت فیلمم
Netherlands
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
من می خواهم فیلم تهیه کنم
Iran (Islamic Republic of)
هادی صفرزاد
۱۹:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام بنده فیلمسازم و فیلم کوتاه تخیلی کم و بیشی ساختم تبهر خاصی دارم توان شکست دادن کارگردانان و نویسنده های شناخته شده از خوردن آب برام آسونتره ولی متاسفانه هنوز فرهنگ استعداد یابی تو کشور دسته سومیمون جا نیفتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناصر حصار
۲۱:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
سلام، مرسی از اطلاعاتتون
بنده کلی فیلمنامه کوتاه و چند فیلمنامه بلند نوشتم
دوربین حرفه ای و رکوردر مناسب و تجهیزات دارم، اما متاسفانه کسی اعتماد نمیکنه و این حرفه را جدی نمیگیرند
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۰:۲۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
اینها برای کسیه که خودش میخواد پروژه رو کلید بزنه ولی وقتی یک فیلمساز خوب اموزش دیده باشه و حرفه ای باشه با ساختن چند فیلم کوتاه میتونه در جشنواره های فیلم کوتاه شرکت کنه و خودشو به تهیه کنندگان سینما و تلویزیون معرفی کند.
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۵:۳۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
ممنون از مطالب مفیدتون. گام اول قبل از متنی که گذاشتین، اعتماد به نفس یک فیلمساز هست و فیلمساز نباید اصلا یک درصد ترس داشته باشه تا موفق بشه. متشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
رضا حرف دلمو زدی..منم کلی ایده تو ذهنم دارم ولی نبود امکانات باعث از بین رفتنشون میشه...
France
Меляфи
۱۶:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
خیلی بدرد خورد تشکر
France
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
خوب بود
France
Меляфи
۱۶:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
خیلی بدرد خورد تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
این حرفا و نظرات برای اوناییه که تو تهران یا نزدیک تهران هستن و با کلی امکانات که حتی با این امکانات یه فیلم درست حسابی هم نمیتونن بسازن. نه امثال من که هزاران کیلومتر از پایتخت دوریم و هیچ امکاناتی نیس. خود من ایده های بسیار بسیار زیادی برای ساخت فیلم سینمایی و سریال دارم. اونم نه فیلم های طنز و بی محتوایی که الان تو سینما ها و تلوزیون پخش میشه به طور مثال تو سبک هایی مثل اکشن،فانتزی،زمان آینده یا فیوچر و .... فیلمسازها باید به قشر جوونا هم نگاهی بندازن و فیلم بسازن نه اینکه برای ساخت هیچ نوع فیلم وسریالی، جوونا برن سمت فیلم های هالیوودی و غربی. سینمای ما در مقابل سینمای هالیودی و غرب یه جک و شوخیه! با اینکه با پروژه های سنگین فیلماشونو میسازن ولی در کنار معروف شدن ده برابر فروش دارن.حرف زیاده نمیشه همه رو گفت
در کل مغزی که پر از ایده و داستان هس تو یه نقطه از کشور که منطقه محروم میگن نشسته و به این امکانات کم فکر میکنه که تازه میخوان با این وضع پیشرفت هم کنن. و این داستان ادامه داره ...
آخرین اخبار