معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان از آغاز مرمت سقف ایوان چهل‌ستون خبرداد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ناصر طاهری  در خصوص آغاز مرمت سقف ایوان کاخ چهل‌ستون اظهار کرد: این ایوان یک سازه چوبی ستون‌دار است که مملو از تزیینات زیبا و پرکار دوره صفوی است و بیش از نیم‌قرن تنها از آن حفاظت شده و نیاز به مرمت به جز موارد اضطراری در آن احساس نشده است.

وی افزود: امسال مرمت این بنا در سه بخش پیشانی ایوان، سازه چوبی دو پوش و تزیینات زیر سقف و ستون‌های چوبی آغاز شده است، استحکام‌بخشی و مرمت در بخش‌های مختلف ستون‌ها شامل پوسته چسبانی، رنگ گذاری، موزون‌سازی و تثبیت بدنه‌های تزیینی بخشی از عملیات مرمت ایوان کاخ چهل‌ستون است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: این مرمت شامل پاک‌سازی گردوغبار، لکه‌ها و داغ رطوبت ناشی از نفوذ نزولات جوی در چهل سال گذشته است که این طرح می‌تواند به رفع کمبودهای جزئی و تعمیر قطعات ریزش یافته چوبی سقف که با هنر منحصربه‌فرد معرق چوب تزیین شده است، کمک کند.

طاهری پیرامون مرمت کاخ هشت‌بهشت هم خاطر نشان کرد: پشت‌بام و بخش‌های سازه‌ای این بنا سال گذشته مرمت شد و امسال به تزیینات نقاشی و تکمیل پنجره‌های چوبی طبقه دوم پرداخته‌ایم.

وی اضافه کرد: مبلغ اختصاص داده شده برای مرمت این بنا در ایوان غربی به ارزش 200 میلیون ریال است که از اعتبارات ملی تأمین شده و در دوره زمانی 3 ماهه و تا پایان تابستان امسال به سرانجام خواهد رسید.

طاهری یادآور شد: در هر بنایی ابتدا استحکام‌بخشی صورت می‌گیرد و سپس به مرمت تزیینات بنا پرداخته خواهد شد، امسال در چهل‌ستون، عالی‌قاپو و هشت‌بهشت فرصت مناسبی فراهم شده تا بعد از مرمت و استحکام سازه‌های اصلی به تزیینات این آثار نیز توجه ویژه صورت گیرد.

 
 انتهای پیام/م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.