سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، توسط متخصص رادیوآنکولوژیست پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمینه «سرطان سینه» را اینجا بخوانید

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص سرطان سینه که توسط حمیدرضا میرزایی متخصص رادیو آنکولوژیست ارائه شده، به شرح زیر است:

آیا داشتن ترشحات از سینه‌ها منعی برای بارداری و شیردهی است؟


این متخصص رادیو آنکولوژیست اظهار کرد: داشتن ترشحات از سینه‌ها منعی برای بارداری و شیردهی نیست. اگر ترشح مدت کوتاهی که به وجود آمده و به رنگ سبز و متمایل به زرد کهربایی بوده معمولاً مخاط طبیعی که ممکن است از مجاری شیری باشد به خصوص در صورتی که هر دو سینه را درگیر کرده باشد.


میرزایی بیان کرد: در صورتی که یک طرفه باشد و مدتی که طول کشیده باید ابتدا توسط پزشک معاینه و سپس سونوگرافی شود اگر سن بالای ۴۰ سال باشد باید ماموگرافی انجام دهد در صورتی که زیر ۴۰ سال است و موارد مشکوکی در سونوگرافی و معاینه تشخیص داده شده باشد باید MRI صورت گیرد.


وی عنوان کرد: راهی دیگری که به کمک آن می‌توانند داخل مجرای شیری را پیدا کنند استفاده از یک عکسبرداری رنگی به نام «داکتوگرافی» است و اگر توسط این روش‌ها مشخص شد که ضایعه مشکوکی وجود دارد از داخل مجرا نمونه برداری می‌شود که در اکثر موارد ضایعه‌ای نبوده یا ترشح خوش‌خیمی است.


این متخصص رادیوآنکولوژیست تاکید کرد: برخی از افراد خودشان سینه را دستکاری می‌کنند که این امر سبب شده که ترشحات بیشتر شود. اگر بیمار داروی هورمونی نیز مصرف می‌کند باید پزشک خود را از این موضوع مطلع کند.


آیا ارتباطی بین آمالگام مصرفی برای ترمیم دندان با سرطان سینه ارتباطی وجود دارد؟


میرزایی تصریح کرد: تاکنون هیچ مطالعه علمی ثابت شده‌ای در این خصوص وجود نداشته است.


درمان ترشحات از سینه


وی یادآور شد: وجود ترشحات در صورتی که خوش خیم بوده احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. اگر درمان‌های قبلی‌اش موفقیت‌آمیز نبوده باید اکنون به جراح مراجعه کند که بررسی کاملتری صورت گیرد و در صورت نیاز داکت خارج شود. در مواردی هم لازم است، کِشتی از مایع ترشح شده انجام شود که وجود آبسه (عفونت) در مایع تشخیص داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار