مرمت و ساماندهی حمام تاریخی زیاران شهرستان آبیک به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: پس از آواربرداری از این بنای تاریخی با توجه به حجم تخریب و آسیب دیدگی بنا در سال‌های ۹۱ و ۹۲ اقدامات اولیه حفاظتی شامل مرمت و بازسازی پوشش سراسر فضای حمام و ساماندهی طاق و تویزه‌ها، فضای گرمخانه، سربینه و سر در ورودی انجام شد.

محمد علی حضرتی افزود: مرحله دوم مرمت حمام تاریخی زیاران از اواخر بهمن ماه پارسال با هدف تغییر کاربری و فعالیت مجدد آن در قالب موزه مردم‌شناسی روستایی و مرکز صنایع دستی آغاز شد و بازسازی فضای سربینه گرمابه در دستور کار مرمتگران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اصلاح و اجرای مجدد کفسازی بام به مساحت ۴۰۰ متر مربع، مرمت بدنه آجری بنا به مساحت ۵۰ متر مربع، مرمت بدنه سنگی بنا به مساحت ۶۰ متر مربع، مرمت کف فرش به مساحت ۱۰۰ متر مربع، تهیه و اجرای درب چوبی ورودی حمام، مرمت و اصلاح پله‌های ورودی حمام، مرمت حوض حمام و اصلاح تاسیسات الکتریکال از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

به گفته حضرتی‌ها، مرمت حمام تاریخی زیاران با ۶۸۰ میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات ملی انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: فضای گرمخانه حمام این بنای تاریخی هم در صورت تامین اعتبار در مرحله بعدی مرمت می‌شود.

گرمابه تاریخی زیاران از بنا‌های تاریخی مربوط به دوره قاجار با بنایی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع، در مرکز روستای زیاران و در مجاورت مسجد تاریخی، آب انبار و درخت چنار کهنسال روستا واقع شده است.

انتهای پیام/

 بازسازی گرمابه زیاران  در دو مرحله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار