معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت: دهه فرهنگی بزرگداشت آیت الله حاج آقا رضا مدنی رحمت الله علیه و معرفی شخصیت این فقیه، دانشمند، ادیب و شاعر کاشانی در قالب برنامه‌های فرهنگی هنری با عنوان «همایش میانچال مدار معرفت» در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا مومنیان،امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت :علاوه بر مراسم سالگرد ارتحال این عالم ربانی که برگزارشد سه برنامه نشست شعر و خاطره ساعت 30 :21  روز پنج شنبه 15 تیرماه در مسجد میانچال، نشست هنریساعت 30 :21  روز یکشنبه 18 تیرماه در خانه تاریخی عطارها و آیين اختتامیه همایش مسجد میانچال مدار معرفت همراه با تجلیل از بیت آیت الله مدنی کاشانی ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 21 تیرماه در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار می شود. 

وی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر دوم عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در آیین اختتامیه افزود: اجرای تواشیح، پخش کلیپ معرفی شخصیت آیت الله مدنی کاشانی (ره)و نقش وی در انقلاب، برگزاری نمایشگاه عکس و لوازم شخصی آیت الله مدنی  و رونمایی از سردیس آیت الله مدنی کاشانی و  نصب آن در پارک موقوفه وی از دیگر برنامه های همایش است.

به‌گفته‌وی،با برگزاری اجرای برنامه‌های فاخر فرهنگی خارج از کلیشه، تکرار و وصل به ریشه، اصالت و هویت‌های فرهنگی طی چند سال گذشته تاکنون در کاشان کنگره‌ها، همایش‌های خوبی در بزرگداشت شخصیت‌های ادبی و فرهنگی مذهبی این شهرستان برگزارشده‌است که اجرای همایش «میانچال مدار معرفت» یکی از این برنامه‌ها در استمرار معرفی غنای فرهنگی کاشان است.

فرماندار کاشان،با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله مدنی کاشانی از نوادر معاصر با نبوغ فوق‌العاده در حوزه علوم دینی کاشان است گفت: تلاش‌ها، آثار و برنامه‌هایی که از وی باقی مانده است نشان می دهد که چقدر متفاوت به مسائل اجتماعی پرداخت.

مومنیان، با اشاره به اینکه آیت الله مدنی کاشانی در سن 25 سالگی از آیت الله عبدالکریم حائری (اعلی الله مقامه) موسس حوزه علمیه قم اجازه اجتهاد گرفت گفت:نگاه بلند نواندیش وی در تاسیس حوزه علمیه، نقش آفرینی در جریان مبارزات سیاسی قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی از دیگر ویژگی های این عالم والامقام است که هنوز بذرهای نهادینه شده آن در مسجد، مدرسه و حسینیه جوانه می زند.

به‌گفته‌وی،بذرهای دانایی و فرهنگی آیت الله مدنی کاشانی در عرصه اجتماعی نهادینه شد و توانست به غنای فرهنگی این منطقه بیفزاید.

مومنیان، نسب اصیل پدری و مادری این فقیه ادیب و شاعر را به خاندان ملا حبیب الله شریف تاکیدکرد و گفت:ارسال پیام امام در زمان رحلت وی نشان از شخصیت بزرگ این عالم است.

وی،با تاکید بر اینکه وجود چنین شخصیت هایی به عنوان الگو و چراغ راه در مسیر تعالی فرهنگی و اجتماعی است گفت:همه ما می توانیم به عنوان الگو  از تراوشات اندیشه و افق دید بلند این شخصیت ها در حوزه غنای فرهنگی و پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی بهره مند شویم.

وی، آیت الله مدنی کاشانی را ادیب، فقیه، دانشمند و شاعر بزرگی دانست که در جریان انقلاب در غنای مباحث فرهنگی انقلاب در این منطقه موثر و مثمر ثمر بود.

به‌گفته‌وی،همه دلسوزان و افراد متعهد که به صورت خودجوش یا سازمان یافته در کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه های بسیج مشغول فعالیت فرهنگی توجه داشته باشند که ما چه ریشه های عمیق و استوار تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در کاشان داریم تا بتوانند نابسمانی ها حوزه فرهنگی و  آسیب هایی را که متوجه جامعه امروز مااست و بعضا به غلط  به عنوان جریان متقابل مدرنیته با عنوان مبانی فرهنگی از آن یاد می شود اگر چه آسیب هایی در این زمینه داریم شنناسایی کنند.

فرماندار کاشان، نداشتن تعریفی جامع برای مباحث فرهنگی در جامعه را مشکل ساز برای منطقه فرهنگی کاشان عنوان کردو گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش کردیم کارهای فاخر فرهنگی و کلان مانند کنگره های بین المللی و ملی برای بزرگداشت محتشم کاشانی و ملک الشعرای بهار و همچنین برنامه های فاخر موسیقی، دو نوبت اپرا با مضمون های عالی و نمایشگاه سراسری کتاب را در این شهرستان برگزار کنیم.

مومنیان،فراهم نمودن شرایط و ایجاد سازو کارهای اجرای برنامه های فرهنگی و پیوسته با ریشه های فرهنگی منطقه را از تلاش های بسیار خوب در منطقه فرهنگی کاشان بزرگ برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید با شعار گشایش در حوزه فرهنگی   ایجاد تعاملات گسترده با جریانات فرهنگی داخل برنامه های متعدددی را در کشور برنامه ریزی کرده است .

وی، با اشاره به اینکه دولت مجوزهایی در حوزه نشریات را که سال ها معطل مانده بود صادر کرد گفت: تغییرات در نگاه به مقوله فرهنگی نیز از طریق مجموعه های در اختیار دولت مثل وزارت ارشاد در چهار سال گذ شته  اخیر ایجاد شده است که ما هم شاهد نتایج ارزشمندی حاصل این نگاه در کشور هستیم.

به گفته وی، در منط قه کاشان در چند سال اخیر افتخارات بزرگی در حوزه فرهنگی با برگزاری برنامه های کلان و فاخر فرهنگی و مرتبط با اصل و ریشه و غنای فرهنگی این منط قه و شخصیت های بزرگ آن رقم خورده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار