عضو ائتلاف «محور مردم افغانستان» روز یکشنبه اعلام کرد که مشکلات ایران و افغانستان در باره آب باید از راه گفت وگو حل شود.

ائتلاف محور مردم افغانستان: مشکلات تهران و کابل در باره آب باید از راه گفت وگو حل شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «رنگین دادفراسپنتا» همزمان با اعلام موجودیت ائتلاف محور مردم افغانستان در کابل گفت که نباید جبهه جدید دشمنی را در غرب کشور بگشاییم.
بر اساس قراردادی که در سال 1351 خورشیدی میان امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران و«موسی شفیق»، همتای افغان وی به امضا رسید، مقرر شد در هر ثانیه 26 متر مکعب آب رودخانه هیرمند با حجم سالانه 850 میلیون متر مکعب یا 20 درصد از آب این رودخانه به دریاچه هامون ایران سرازیر شود.
پیشتر سفیر افغانستان در تهران در گفت و گو با ایرنا، دلیل سرازیر نشدن 20 درصد از آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون را کاهش نزولات جوی و کم شدن میزان آب ورودی به این رودخانه اعلام کرده بود.
ایران و افغانستان بتازگی با تشکیل کمیته های پنجگانه درصدد دستیابی به سند جامع همکاری های راهبردی هستند.
این کمتیه ها به دنبال سفر «محمدجواد ظریف«، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 17 اردیبهشت ماه به کابل و دیدار با مقامات بلندپایه افغانستان، تشکیل شدند.
کمیته های پنجگانه در بخش های اقتصادی، امنیتی، مهاجرین، آب و امور فرهنگی، شکل گرفته اند و وزیران امور خارجه دو کشور در صدر این کمیته ها قرار دارند.
اعضای مهم ائتلاف شامل «رنگین دادفر اسپنتا» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری پیشین، «رحمت الله نبیل» رئیس عمومی امنیت ملی دولت حامد کرزی، «داود نجفی» وزیر سابق هوانوردی، «جعفر مهدوی»، «تمیم نورستانی» و «شکیبا هاشمی» عضو مجلس و «میرزامحمد یارمند» معاون سابق وزارت کشور افغانستان است.
اسپنتا در باره خط مرزی «دیورند» و فعالیت های پاکستان در آن نیز سخن گفت و کشیدن دیوار توسط اسلام آباد بر خط فرضی را محکوم کرد.
وی از روابط افغانستان با آمریکا حمایت کرد و گفت که آمریکا نیز باید به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد.
اسپنتا از دولت وحدت ملی افغانستان خواست که در نهادهای امنیتی اصلاحات جدی به عمل آورد تا این نهادها در تامین امنیت موثر باشند.
وی از برخورد دولت وحدت ملی با جنبش های اجتماعی و اجتماعات مردمی انتقاد کرد و گفت: این دولت، سیاه ترین کارنامه ها را داشته است.
وی هدف از ایجاد این ائتلاف را ایجاد اصلاحات جدی در دولت وحدت ملی دانست و نگاه براندازانه را رد کرد.
پیش از این نیز ائتلاف «شورای نجات افغانستان» به رهبری ژنرال عبدالرشید دوستم، محمد محقق رهبرحزب وحدت و عطامحمد نور رئیس اجرائی دولت وحدت ملی و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه در ترکیه شکل گرفته بود

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.