میراث فرهنگی ، بنای تاریخی کافر گنبد را در روستای نیاق شهرستان قزوین ساماندهی و مرمت می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: این بنای تاریخی از آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است و به نظر می‌رسد مدفن یکی از بزرگان فرقه اسماعیلیه باشد.


محمد علی حضرتی ها افزود : با توجه به ارزش‌های تاریخی اسلوب معماری و نوع آجرهای به کار رفته در بنای کافر گنبد ، ساماندهی، مرمت و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به پیکره این بنای با شکوه به یادگار مانده از دوره اسلامی در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی حفاظت و صیانت از مواریث ارزشمند تاریخی– فرهنگی قرار گرفته است.


حضرتی ها افزود : ساماندهی محوطه، بازسازی ایوان و گنبد، بند کشی و کف سازی بنا با یک میلیارد و ششصد میلیون ریال از اواسط مرداد اجرا می شود و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاهی است .


بنای تاریخی کافر گنبد از آثار ارزشمند مربوط به سده‌های ششم و هفتم هجری است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ۵۴۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی  به ثبت رسیده است.


اين بنا كه بروی صفه اي وسيع به صورت برجی هشت ضلعی با ازاره سنگی و ديواره هاي آجری ساخته شده در شمال روستای نياق قرار دارد و با سه ورودی شمالی، شرقی، غربی – كه فعلا مسدود است – به داخل برج می پيوندد و ضلع جنوبی آن را محرابی ساده تشكيل می دهد.


انتهای پیام/.

 

ساماندهی کافر گنبد از اواسط مردادماه در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار