در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جوامع بین‌المللی باید در قبال جنایات میانمار فعال‌تر شوند/کشورهای مسلمان دولت میانمار را تحریم نفتی کنند

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جنایت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی گفت: باید کشورهای مسلمان دولت میانمار که ۴۲ هزار بشکه نفت مصرف می‌کند را تحریم نفتی کنند.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پاک آئین سفیر سابق ایران در تایلند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ابعاد تاریخی حضور اسلام در میانمار، اظهار داشت: در سال ۱۹۸۲ دولت میانمار با سلب تابعیت از مسلمانان روهینگیایی، سیاست کوچ اجباری علیه آنان را در پیش گرفت.

وی افزود: در مسیر اجرایی‌شدن سیاست کوچ اجباری؛ دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی آنها را مجبور به کوچ کرد و مسلمانان برای حضور در بنگلادش با مشکل مواجه‌اند. جوامع بین‌المللی در قبال این موضوع سکوت کردند و تلاش ایران به تنهایی کافی نیست و باید سازمان‌های حقوق بشری در این زمینه فعال تر عمل کنند.

سفیر سابق ایران در تایلند با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و محاکمه جنایتکاران مرتبط با قتل عام مسلمانان روهینگیایی گفت: باید درگیری‌ها خاتمه یابد و در یک فضای آرام راه حلی اندیشیده شود.

پاک‌آیین تاکید کرد: سال ۲۰۰۲ که سوچی نامزد انتخابات شد و پیروز نشد؛ همه کشورهای غربی این کشور را تحریم کردند؛ اما زمانی که او به مسند قدرت رسید قول داد که در جهت بهبود حقوق بشر اقدام کند. اما عملاً علیه مسلمانان اقدامات زیادی را انجام داد.

وی با بیان اینکه دولت میانمار در مقابل شهروندان خود مسئول است و باید به این دولت فشار آورده شود تا مسلمانان به خانه و کاشانه خود برگردند؛ عنوان داشت: یک نگرش افراطی در این منطقه حاکم است و بوداییان با اقدامات علیه مسلمانان، افراطی‌گری را در این منطقه تقویت کردند. با این حال می‌بینیم که آمریکا و کشورهای غربی به دلیل روحیه اسلام ستیزی که دارند؛ جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم نمی‌کنند. همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز کشتار میانمار را انکار می‌کنند.

پاک‌آیین با اشاره به لزوم نقش آفرینی کشورهای آسه آن در قبال جنایات میانمار علیه مسلمانان یادآور شد: سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد نیز از ابزار لازم برای برخورد با دولت میانمار برخوردار است.

 در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه از صبح امروز  ظریف چند دستور را برای پیگیری موضوع میانمار صادر کرده است، عنوان داشت: من ۵۰ تماس برای رایزنی در این زمینه داشته‌ام.

وی افزود: سفرای ما در تایلند و بنگلادش پیگیر موضوع جنایت دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی هستند و ما با بنگلادش نیز در این زمینه صحبت کردیم. هلال اهمر نیز رایزنی های لازم را انجام داده تا کالاها برای کمک‌رسانی ارسال شوند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه کمک‌های جمهوری اسلامی برای مسلمانان روهینگیایی آماده ارسال است، عنوان داشت : ما با کشورهای مختلف در این زمینه رایزنی کردیم تا تحرکی در قبال جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی داشته باشیم.

وی گفت: رایزنی‌هایی نیز انجام شده تا بتوانیم عازم بنگلادش شویم (تا موضوع مذکور) را بررسی کنیم.

در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ویژگی‌های ژئوپلتیکی میانمار عنوان داشت: کشور میانمار در جنوب شرق آسیا واقع شده و بخشی از قلمرو هند محسوب می‌شود. این کشور ۶۷۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به تولید کننده‌ی اصلی گاز در منطقه شرق آسیا تبدیل شد.

وی افزود: صهیونیست‌ها در میانمار نفوذ دارند و این نفوذ مشهود است. ارتباط تجاری دولت میانمار و صهیونیست‌ها مشخص است و ارتش میانمار ۸۰ درصد بودجه سالیانه خود را صرف خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی می‌کند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه مسئله اصلی مسلمانان در میانمار ژئوپولیتیکی است، یادآور شد: ژنرال‌ها بر دولت میانمار تسلط دارند و اگر به مجلس این کشور هم نگاه کنیم می‌بینیم که سلطه نظامیان در این زمینه دیده می‌شود و نقش دولت در این کشور فرمایشی است. نظامیان اجازه نمی‌دهند که مجامع بین المللی از میانمار بازدید کنند و بتوانند از این کشور (در موضوع جنایت علیه مسلمانان) گزارش تهیه کنند.

وی تاکید کرد: ۵ درصد بوداییان با کمک نظامیان علیه مسلمانان روهینگیا جنایت می‌کنند و کشورهای مسلمان می‌توانند با تحریم نفتی و تجاری میانمار این کشور را به عقب برگردانند تا از موضع خود عقب نشینی کند. میانمار ۴۲ هزار بشکه نفت مصرف می‌کنند و اگر کشورهای مسلمان یک ماه این نفت را در اختیار این کشور قرار ندهند؛ قطعا مسئولین میانمار عقب‌نشینی خواهند کرد.

یزدان پناه با بیان اینکه باید مجامع بین‌المللی در قبال جنایات میانمار فعال‌تر عمل کنند، بیان داشت : در دو دهه اخیر مسلمانان زیادی در میانمار کشته شدند و باید با اقداماتی دولت این کشور را به عقب راند تا مسلمانان به زندگی خود بازگردند.

 پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره نیز با اشاره به اینکه سکوت حزب حاکم میانمار در قبال جنایات اخیر علیه مسلمانان روهینگیا مشکوک است، عنوان داشت: آنچه که ما در میانمار شاهدیم این است که حقوق مسلمانان نادیده  و کشتار مسلمانان انکار می‌شود.

امجد حسین در ادامه این برنامه با بیان اینکه مردمی که از میانمار به بنگلادش می‌روند گرسنه و بدون غذا هستند؛ گفت: دیروز درخط مرزی دو کشور میانمار و بنگلادش، ۵ جنازه مشاهده شد و ارتش میانمار نیز مسلمانان را با با ضرب گلوله به قتل می‌رساند.

انتهای پیام/

صهیونیست‌ها در میانمار نفوذ دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار