یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک از سیاست‌های مالی اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته است سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر باقی نگه دارد. مارک فریدریش، تحلیلگر اقتصادی آلمانی، تلاش‌های این نهاد را «فاجعه بار» و «ناامیدکننده» خوانده است. به باور این تحلیلگر، باقی نگه داشتن نرخ سود بانکی در سطح 0 درصد و تزریق پول به اقتصاد، تنها فروپاشی نظام مالی اروپا را به تعویق خواهد انداخت.

فریدریش در گفتگو با بخش آلمانی اسپوتنیک گفت سیاست کنونی بانک مرکزی اروپا برای «گرداندن چرخ نظام مالی با هزینه مردم» زمان می‌خرد.

وی گفت: «همانگونه که این بانک شرایط را مشاهده کرده است، ابزار دیگری برای حل این مشکل در دسترس نیست.»

در هفته گذشته، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، اعلام کرد نرخ سود بانکی در 0 درصد باقی خواهد ماند. در همان هنگام، این نهاد اعلام کرد برنامه تسهیل کمی را به 30 میلیارد یورو در ماه کاهش خواهد داد و 270 میلیارد یورو را از طریق اوراق قرضه تا ماه سپتامبر سال 2018 به دارایی‌های خود خواهد افزود.

به باور این تحلیلگر اقتصادی، بانک مرکزی اروپا باید برنامه تسهیل کمّی خود را تا ماه دسامبر سال 2017 به پایان می‌رساند. اما در حقیقت، تمدید این برنامه تا سپتامبر سال آینده میلادی «اقدامی غیرمسئولانه است و برای شهروندان اروپایی پیامدهای مخرب بسیاری به همراه خواهد داشت.»

این اقتصاددان گفت: «این اقدام، مشکل را حل نخواهد کرد. در آینده مشکلاتی در سطح 270 میلیارد و پس از آن 2 هزار میلیاردی برای اقتصاد اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد و همه ما مسئول رخ دادن آن‌ها هستیم. بانک مرکزی اروپا به طور روز افزون و در وهله اول در تلاش برای نجات کشورهای جنوبی اروپا، مانند ایتالیا، بی‌ملاحظانه‌تر رفتار می‌کند. من مورد مثبتی را در این سیاست نمی‌بینم. نرخ سود بانکی 0 درصد باقی خواهد ماند و در آینده نیز همین روال ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی در اظهار نظر درباره اقدامات مالی دیگر از جانب نهاد قانون‌گذار اروپایی گفت 30 میلیارد دلاری که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برای اوراق قرضه هزینه خواهد شد «مجازی بوده و تنها چاپ می‌شود.»

این تحلیلگر توضیح داد: «این پول از جایی تامین نمی‌شود. هر بانک تجاری و به خصوص بانک‌های مرکزی، می‌توانند بدون پشتوانه دست به چاپ پول بزنند. این اقدام هیچ پیامدی به جز بالا رفتن نرخ تورم به همراه نخواهد داشت. نظام مالی اروپا اکنون در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. به این ترتیب، حباب‌ها در بازار سهام و بازارهای املاک و نیز بازارهای مالی رشد خواهند کرد و پیامدهای مخرب بیشتری را به بار خواهند آورد. یک روز با یک سونامی اقتصادی روبرو خواهیم بود و بانک‌های مرکزی ما نیز نخواهند توانست درباره آن به ما کمکی کنند.»

فریدریش همچنین خاطر نشان کرد رشد اقتصادی همچنان در اتحادیه اروپا به آهستگی انجام می‌شود و تنها اقتصاد آلمان شاهد رشد قابل توجه بوده است. با این‌حال، بر اساس گفته‌های این تحلیلگر، با اینکه استفاده از یورو برای اقتصاد آلمان مقرون به صرفه است، این واحد پول برای کشورهایی مانند ایتالیا و یونان «بیش از حد گران‌بها» است. این مسئله موجب خواهد شد در این اتحادیه متشکل از 28 کشور، شکاف‌های اقتصادی عمیقی ایجاد شود.

فریدریش گفت: «در حالی که آلمان رکوردهای صادرات را می‌شکند، کشورهای جنوب اروپا با خطر نکول (ناتوانی از انجام تعهدات مالی) روبرو هستند. این برای توسعه اقتصاد و نیز مردم اروپا بسیار منفی است.» این تحلیلگر افزود عملی بودن برنامه بانک مرکزی مبنی ثبات بخشیدن به بازار و افزایش نرخ سود بانکی پس از آن، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این تحلیلگر در نهایت گفت: «البته این اقدامات مثبتی است؛ اما مشکل این است که نظام مالی ما دچار سرطانی لاعلاج شده است. پایان عمر آن نزدیک است. این به این معنی است که نیاز است که از راه جراحی برای حل این مشکل اقدام شود. درمان کنونی نتیجه نمی‌دهد. تنها نتیجه شرایط کنونی افت وضعیت اقتصادی و پیدایش نیروهای سیاسی چپ گرا و راست گرای افراطی خواهد بود.»

انتهای پیام/

 

وضعیت بد نظام مالی اروپا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار