همایش علمی با محوریت باغات گردو در بافت برگزار شد

همایش علمی گردو در قطب گردوی کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان   این همایش علمی با همکاری سامان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه ثارالله استان کرمان و کانون بسیج کشاورزی شهرستان بافت در حسینیه ثارلله سپاه شهرستان با حضور اساتید خبره استانی و کشوری و مهمان ویژه برنامه دکتر وحدتی پدر علم گردوی کشور و کشاورزان شهرستان از مناطق مختلف برگزار شد.


در ابتدای این جلسه سرهنگ عابدین عسکر پور مسوول بسیج مهندسین سپاه ثارلله استان کرمان با اشاره به این همایش علمی در شهرستان گردو خیز بافت گفت: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه ثارلله استان کرمان و کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان بافت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره وری باغات گردوی شهرستان بافت با دعوت از باغداران گردوی شهرستان صورت گرفت.

وی انگیزه از برگزاری این همایش را کمک به برطرف کردن آفات و بیماریها و حرکت به سمت کشتهای نوین و مکانیزه با بهره وری مناسب از آب و تغذیه مناسب باغات دانست.

در این همایش دکتر وحدتی نیز اظهار کرد: میانگین تولید گردو در ایران در هر هکتار حداکثر 1تن است که انهم در سرمای بهاره 60درصدش خراب می شود و لی در دنیا در هر هکتار 3الی 4تن است که در حال افزایش به 10تن است، امروز در دنیا از روشهای نوین و تکنولوزی روز استفاده می شود، دیگر روشهای سنتی در حال منسوخ شدن استو

متخصص حوزه گردو ایران افزود: علت وجود کرم خراط در باغات کشت غیر اصولی درختان گردو است فاصله نزدیک کشت و ندادن آب در پاییزیکی از دلایل است نباید فاصله درختان کمتر از 7 متر باشد. درختان باید حرص شوند و شاخه هایی که کرم خراط دارند باید بریده شوند و حتما بعد سوزانده شوند تا کرم پروانه ای از درون شاخه ها پرواز نکند و به درختان دیگر سرایت ننماید.

استاد تمام دانشگاه تهران در ادامه ابراز داشت: برای پیشگیری از بیماری شیره سیاه در گردو باید روشن غرقابی در آب دادن تعطیل شود و از سم و رنگ مس استفاده شود؛ هم چنین باید درختان حتما کود پتاسیم استفاده شود تا ثمر دهی درختان بیشتر شود.پ

وی افزود: مشکل اساسی درختان گردو در ایران 3دلیل است که مهمترین ان سرمای بهاره و پاییزه درختان است و خشکی و کرم خراط است که باروشهای نوین و اصولی رفع می شوند.

امروز کشورهایی که در دنیا اقتصاد برشکسته ای دارند در حال سرمایه گذاری روی کشت باغات گردو هستندچرا که اقتصاد را شکوفا می کند.

حرص درختان، استفاده از کود و سم پاشی و کشت درختان نوین و مقاوم به سرما در مناطق و آب دهی مناسب در تمام فصول و مهمتر رعایت فاصله طولی برای کشت باغات گردو و اقتصاد باغبانان بهترین دروشهای داشتن گردوی سالم است.

شهرستان بافت با داشتن 7500 هکتار سطح زیر کشت گردو دومین تولید کننده گردو و اولین سطح زیر کشت گردو در کشور را دارد .

انتهای پیام/ح

همایش علمی برای داشتن گردوی سالم در بافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار