در چهارمین فصل از کاوش‌های باستان شناسی، ساختار‌های جدیدی در محوطه حفاظت شده میراث جهانی پاسارگاد کشف شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کوروش محمد خانی سرپرست هیات ایرانی چهارمین فصل از کاوش‌های باستان شناسی در میراث جهانی پاسارگاد اظهار کرد: در این فصل از کاوش‌های باستان شناسی مشترک هیات ایران و فرانسه، حدود ۲۵ هکتار از محوطه پاسارگاد مورد بررسی آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و الکترومغناطیسی قرار گرفت که با انجام این فصل، قسمت بزرگی از نقشه مغناطیسی محوطه حفاظت شده پاسارگاد تکمیل شد.

وی ادامه داد: در این فصل علاوه بر کامل تر کردن نقشه مغناطیسی منطقه باغ پاسارگاد، گسترش بررسی‌های مغناطیسی به طرف آرامگاه کورش ادامه یافت تا از وجود یا نبود ساختار‌های زیر سطحی در بین کاخ‌ها و آرامگاه کورش اطمینان حاصل شود.

محمد خانی تصریح کرد: نتایج اولیه در این بخش از کاوش منجر به کشف دو ساختار جدید ناشناخته شد که بسیار حائز اهمیت است، ولی از دوره و چگونگی این ساختار‌ها تا تکمیل مطالعات نمی توان اطلاعات دقیقی ارائه داد.

سرپرست هیات ایرانی این کاوش با بیان اینکه در خصوص مطالعات گیاه باستانشناسی و گرده شناسی نیز، نمونه برداری‌هایی از محوطه پاسارگاد انجام شده ؛ گفت: هدف از این مطالعات، بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد است.

وی اضافه کرد: نتایج اولیه حکایت از وجود گرده در لایه‌هایی رسوبی دارد که منجر به ادامه مطالعات و بررسی‌های دیرین اقلیم شناسی در این قسمت و پیگیری برای انجام مطالعات آزمایشگاهی در دانشگاه تور، مارسی و لیون فرانسه شد.

چهارمین فصل از کاوش بزرگ بررسی‌ها و مطالعات علوم میان رشته‌ای در باستانشناسی، از سوی هیات مشترک باستانشناسی ایران-فرانسه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستانشناسی، گروه باستانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، دانشگاه لیون ۲، «مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS)» در محوطه و دشت میراث جهانی پاسارگاد، انجام شد.

انتهای پیام/ن

کشف ساختارهای‌ جدید در میراث جهانی پاسارگاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار