مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: افتتاح بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، بیکاری در شهرستان چابهار و جنوب این استان را به حداقل می‌رساند.

افتتاح بندر شهید بهشتی بیکاری در شهرستان چابهار را به حداقل می‌رساند به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بهروز آقایی  مدیرکل بنادر ودریانوردی  استان اظهار داشت: ورود هر یک میلیون تن کالا در بندر چابهار بیش از پنج میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند که این به معنای کاهش درصد بالایی از بیکاری و فقر در سیستان و بلوچستان است.

آقابی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی از مرداد ۱۳۸۶ آغاز شده بود و تا سال ۱۳۹۲ تقریبا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر وامید با حساسیت بالا طرح توسعه بندر شهید بهشتی را به مرحله افتتاح رساند به طوریکه ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی این بندر مربوط به پارسال است.

وی تصریح کرد: ورود تجهیزات به بندر شهید بهشتی چابهار در چهار مرحله انجام شده است.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی ۶ موج شکن در سواحل چابهار و کنارک ایجاد کرده که بهترین نقطه اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم بومی این منطقه به شمار می‌رود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از ۲۰۳ هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است، گفت: دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، هزار و ۶۵۰ متر موج شکن، ساخت هزار و ۷۰۰ متر اسکله و ۳۵ هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده است.

آقایی اظهار داشت: این بندر پس از بهره برداری قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اینک در چابهار به اندازه کل ظرفیت بنادر شمال کشور ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده است تا بتوانیم اشتغال، آبادانی و توسعه را برای این منطقه از ایران اسلامی به ارمغان بیاوریم.

وی به ساخت اسکله و ایجاد سه هزار هکتار گلخانه در محدوده گیشاب حد فاصل نوارساحلی چابهار- بریس اشاره کرد و افزود: ساخت گلخانه با استفاده از انرژی‌های نو تحولی در اقتصاد و کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی ۳۰۱ میلیارد تومان برای ساخت ۵۶ کیلومتر راه منتهی به بندر چابهار برنامه ریزی کرده است تا ترافیک جاده‌ها با تردد کامیون‌ها آسان شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مشارکت این سازمان برای ایجاد کمربندی و راه مناسب دسترسی به بندر چابهار ۳۰ میلیارد تومان است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

آقایی اظهار داشت: چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و جهان برای سرمایه گذاری است و موقعیت مناسبی در ترانشیپ، ترانزیت، واردات و صادرات کالا در کشور دارد.

وی ادامه داد: انتقال کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار به ازای هر کانتینر هزار دلار نسبت به پاکستان و ۱۵ میلیون ریال از بندر شهید رجایی و بندر عباس ارزانتر شده است.

آقایی گفت: بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی با ۲۸۲ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی بزودی در بندر چابهار ساخته می‌شود.
وی بیان کرد: پس از افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار برای جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هم اینک ۱۶ کشور اعلام آمادگی کرده اند، خاطرنشان کرد: رفت و آمد سرمایه گذاران داخلی و خارجی منجر به توسعه اقتصادی این منطقه می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه گذاران هندی قرار است ۱۶ میلیون تن کالا را از طریق چابهار جابه جا کنند که این امر منجر به تشویق دیگر کشور‌ها خواهد شد.

بندر شهید بهشتی چابهار فردا دوازدهم آذر با حضور رئیس جمهوری و مقامات ۲۷ کشور افتتاح می‌شود.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام‌های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/ع

افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار  با حضور رئیس جمهوری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار