نخستین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی همدان برگزار شد.

همایش روز جهانی خاک برگزار شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه  در استان و امام جمعه همدان در همایش روز جهانی خاک  با اشاره به اهمیت خاک در قرآن گفت: خاک یک نمعت الهی است که در حفظ ونگهداری آن باید کوشا باشیم

عراقچی، معاون استانداری  با اشاره به اینکه خاک قبل از اینکه از نظر کشاورزی اهمیت داشته باشد افزود:متاسفانه توسعه پایدار مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه  ما هنرمندهای زیادی در سطح استان داریم که با خاک هنر نما یی های زیادی می کنند اظهار داشت: از جمله ساخت انواع هنرهایی که از طریق سفال انجام می شود.

 رییس جهاد کشاورزی همدان هم در این مراسم با اشاره به اینکه خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزا طبیعت  است دارای اهمیت ویژه ای است.

 رضوانی جلال به اهمیت  تجهیز ونوسازی به منظور حفظ و حراست از خاک اشاره کرد وگفت: در این راستا کانال های انتقال آب وجاده بین مزارع وهمچنین 4200هکتار از اراضی آبی نیز اجرایی شده است.

دبیر این همایش هم با اشاره به اینکه   آب و خاک مهمترین منابع تولید ما در بخش کشاورزی است، افزود:اگر خاک نباشد زندگی انسان غیر ممکن می‌شود

 منصور خزایی افزود:خاک مخزن آب است و با وجود اهمیت خاک، جایگاه و نقش خاک به دلیل ناآگاهی‌ها و مدیریت نادرست از سوی کشاورزان و بهره‌برداران خاک دچار چالش‌هایی شده است.

 وی ادامه داد: کاهش حاصلخیزی خاک در ادامه بهره برداری زیاد از آن انجام می‌شود.

 دبیر اجرایی همایش استانی خاک با اشاره به اینکه یکی دیگر از چالش‌ها در حوزه خاک خرد و پراکنده شدن اراضی است، بیان کرد: به دلیل ضعف قوانین روز به روز اراضی خرد و کوچک می‌شود

وی با اشاره به اینکه هرچه اراضی کشاورزی در قطعات کوچک‌تری باشد، بهره‌وری از منابع تولید کاهش پیدا می‌کند، افزود: چالش دیگر در مقابل حفاظت اراضی تخریب ساختمان خاک است که به دلیل مصرف کود شیمیایی رخ می‌دهد.

خزایی ادامه داد: سطح آگاهی کشاورزان تا حدودی رفته و اهمیت موضوع و چالش‌های خاک برای کشاورزی تشریح شده و این موضوع از سوی کشاورزان پذیرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد:یکی از محور‌های همایش جا انداختن اهمیت خاک و جایگاه خاک برای مسؤولان و بهره‌برداران کشاورزی و دوم شناخت چالش‌های خاک و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه مطالعه و شناسایی همه خاک‌های استان و تشکیل بانک اطلاعاتی در استان همدان پیگیری می‌شود، افزود: به دنبال تقویت جایگاه تشکیلاتی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

انتهای پیام/م

همایش روز جهانی خاک در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.