معاون فنی وزارت بهداشت گفت: حفظ آرامش روانی در شرایط بحرانی از موضوعاتی است که باید آحاد جامعه نسبت به آن اطلاع داشته باشند.

ضرورت مشارکت حداکثری نیرو‌های خدماتی و امنیتی در زمان وقوع زلزله/ سلامت روان در شرایط بحران را نادیده نگیریمعلی اسدی معاون فنی دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: زلزله شب گذشته در استان البرز، شهریار و ملارد بیشتر خود را نشان داده است و تهران در رتبه بعدی قرار دارد اما آنچه حائز اهمیت، این است که بدانیم استرس و فشار روانی در مواجهه با حوادث طبیعی امری معمول است و هموطنان برای کاهش استرس باید در کنار یکدیگر باشند و کودکان و سالمندان از لحاظ روانی مورد اهمیت قرار دهند و تنها نگذارند، زیرا این گروه ها در مواجهه با حوادث و بلایا در استرس بیشتری قرار می‌گیرند.

وی افزود: دیده می‌شود برخی خانواده‌ها و به ویژه پدر خانواده در زلزله کودکان و سایر اعضای خانواده را در جای امن نگه می‌دارند و در دقایق اول پس از حادثه برای برداشتن مدارک و وسایل مورد نیاز به محل حادثه می‌روند که این کار استرس اطرافیان را بالا می‌برد و نباید این کار انجام شود.

وی اظهار کرد: انتشار پیام‌های مثبت و امیدبخش در زلزله موجب آرامش و ایجاد سلامت روان خواهد شد و هموطنان باید اخبار و اطلاعات نظیر اینکه کسی فوت نکرده، زخمی و مصدوم نداشته‌ایم، مشارکت حداکثری امداد و اورژانس، هلال احمر، پلیس و نیروهای امنیتی و شهرداری را که موجب ایجاد آرامش در منطقه می‌شود به سایرین انتقال دهند پخش و نشر اخبار منفی که صحت ندارد در فضای مجازی خودداری کنند و اخبار را از رسانه دنبال کنند.

افراد در زمان وقوع زلزله از رفتارهای هیجانی خودداری کنند

اسدی گفت: بزرگتر ها باید با تقسیم مسئولیت حتی در حد توان کودکان نظیر حمل کوله‌پشتی این گروه‌ها را به کار گیرند و در شرایط بحران با حفظ آرامش روان سایر افراد را هدایت کنند.

وی جمع‌آوری پوشاک، مواد غذایی خشک اولیه ، آب لباس گرم و مواد ضروری را بخش دیگر از مدیریت افراد در این هنگام دانست و گفت: افراد باید از رفتارهای قهرمان‌گرایانه و هیجانی خودداری کنند و با حفظ شرایط به آرامش روان دیگران کمک کنند.

وی در پایان گفت: استرس ناشی از بحران، طبیعی است اما باید با هوشمندی در ایجاد فضای مثبت و ایجاد آرامش روانی به خانواده‌ها تلاش کرد و از عواقب زلزله غافل نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار