باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

انجمن‌های علمی دانشجویی؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند.

انجمن های علمی دانشجویی، حلقه اتصال صنعت و دانشگاهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دلیل جایگاه ویژه دانشگاه‌ها در توسعه و پیشرفت کشور، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها از موقعیت ممتازی برخوردارند، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرائی خارج از دانشگاه و با رویکردی پژوهش محور، بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند.

در آئین نامه انجمن‌های علمی دانشجویی، اهداف تشکیل انجمن‌ها این چنین آمده است: ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعداد‌ها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی علمی دانشجویان، نهادمند ساختن فعالیت‌های فوق برنامه علمی و پژوهشی دانشجویان، افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت‌های علمی جمعی و تقویت ارتباط آموزشی و پژوهشی با استادان، شناسایی دانشجویان نخبه و ممتاز و بهره گیری از مشارکت آنان در ارتقای فضای علمی دانشگاه و همچنین بهره گیری از توان علمی دانشجویان جهت تقویت پیوند‌های دانشگاه با بخش‌های مختلف اجتماعی و اجرایی ۸ هزار و ۵۴۳ انجمن علمی دانشجویی در حال حاضر فعال هستند که از این تعداد، ۳۲ درصد در حوزه علوم انسانی، ۲۸ درصد در حوزه فنی و مهندسی، ۱۷ درصد در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، ۱۶ درصد در حوزه علوم پایه و ۷ درصد در حوزه هنر و معماری فعالیت می‌کنند.

چگونه دانشجویان می‌توانند در انجمن‌های علمی عضو شوند؟

عضویت در انجمن‌های علمی دانشجویی تابع شرایط خاصی نیست؛ دانشجویان تمام گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی در یک رشته دانشگاهی از اعضای انجمن علمی همان رشته محسوب شده و می‌توانند در جلسات انجمن علمی رشته خود حضور داشته باشند.

اداره هر انجمن علمی دانشجویی به عهده شورای مدیریت آن انجمن خواهد بود؛ شورای مدیریت انجمن علمی دانشجویی متشکل از ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است (در رشته‌هایی که بیش از ۵۰۰ دانشجو دارند، اعضای شورا، ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل خواهد بود)؛ اعضای شورا با رای مستقیم تمامی اعضای انجمن و کسب اکثریت نسبی آرا به مدت یک سال انتخاب می‌شوند.

مدیریت شورای مدیریت انجمن بر عهده دبیر شوراست که با رای‌گیری اعضای شورا به مدت یک سال انتخاب می‌شود؛ دبیر انجمن مسئولیت برگزاری جلسات شورا، نظارت بر اجرای مصوبات آن، شرکت در جلسات شورای دبیران انجمن‌های علمی دانشکده یا دانشگاه و ارائه گزارش مستمر به شورای مدیریت دانشگاه را بر عهده دارد؛ همچنین دبیر انجمن مسوول انجام کلیه امور حقوقی و اداری انجمن است.

شورایی متشکل از تمام دبیران انجمن‌ها با عنوان شورای دبیران مسئول هماهنگی بین دبیران انجمن‌ها بوده و ارتباط آن‌ها با مدیران دانشگاهی را فراهم می‌کند.

دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی سالانه حداقل یک بار به دعوت اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم جهت بررسی مسائل و مشکلات عمومی انجمن‌ها و همچنین انتقال تجربیات و برنامه ریزی جهت طرح‌ها و برنامه‌های مشترک تشکیل جلسه می‌دهند.

همچنین دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویی در سطح کشوری، هر ساله در جشنواره‌ای با عنوان جشنواره حرکت ارائه می‌شود. 


بیشتر بخوانید: وقتی مهم‌ترین راه حل مشکل بیکاری در دانشگاه‌ها توسط مسئولان دیده نمی‌شود!


به عنوان مثال، ۱۸۶ انجمن علمی در دانشگاه تهران فعال هستند؛ که در دانشکده هنر‌های زیبا با داشتن ۲۳ انجمن، بیشترین فعالیت دانشجویی انجام می‌شود. همچنین در دانشکده فنی ۱۸ انجمن، دانشکده محیط زیست ۳ انجمن، دانشکده ابوریحان ۷ انجمن، دانشکده ادبیات ۸ انجمن، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ۳ انجمن، دانشکده روانشناسی ۷ انجمن، دانشکده زبان‌های خارجی ۹ انجمن، دانشکده علوم اجتماعی ۷ انجمن، دانشکده کشاورزی ۱۸ انجمن و دانشکده دامپزشکی ۲۱ انجمن دارند.

تولیدات انجمن‌های علمی با رویکردی پژوهش محور، به خلق ایده‌های نو پرداخته و در صدد عملیاتی کردن آنها هستند. خودروی خورشیدی غزال از مواردی است که توسط انجمن علمی مکانیک دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده است.

همچنین انجمن‌های علمی می‌توانند با انتشار نشریه، علاوه بر انتشار آخرین یافته‌های علمی و گفت و گو با اساتید دانشگاهی در زمینه رشته خود، ضمن معرفی محصولات و دستاورد‌های موسسات دولتی و خصوصی به جذب حامیان مالی بپردازند.

به عنوان مثال ۱۱۰ نشریه دانشگاهی توسط انجمن‌های علمی دانشگاه تهران منتشر می‌شود؛ گر چه مطابق آئین نامه‌های وزارت علوم، فروش این نشریات خارج از محوطه دانشگاه ممنوع است، با این وجود حامیان مالی به علت تبلیغ دستاورد‌های خود در دانشگاه و همچنین ارتباط با اساتید و دانشجویان از ارتباط با انجمن‌های علمی استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار