در گفتگوی 18:30 تشریح شد؛

جزئیات اجرای طرح های توسعه ناوگان ریلی در کشور

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه گفت:در راستای توسعه ناوگان ریلی 7 طرح در اولویت اجرا قرار دارد که با اتمام آن علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان، 5 استان کشور نیز به شبکه ریلی متصل می شوند.

جزئیات اجرای طرح های توسعه ناوگان ریلی/گشایش راه آهن کرمانشاه زمینه ساز ساخت بزرگراه کربلابه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص اقدامات انجام شده در راستای توسعه ناوگان ریلی گفت: با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش آن در رشد اقتصادی کشور یکی از اولویت‌های مهم دولت توسعه و گسترش شبکه راه‌آهن است.

وی ادامه داد:در این راستا 7 طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرح‌ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان، 5 استان کشور شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد. 

وی افزود: شبکه ریلی ایران هم‌اکنون 13 هزار و 350 کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری، 3410 کیلومتر خطوط در دست احداث و 4930 کیلومتر در حال مطالعه دارد که با اتمام 516 کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، 919 کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل در ادامه در خصوص میزان پیشرفت راه‌آهن قزوین ـ رشت تصریح کرد: عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین ـ رشت به طول 164 کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور آذربایجان از سال 83 آغاز شد که تاکنون با صرف هزینه‌های بالغ‌ بر 13 هزار و 880 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود، امسال به بهره‌برداری برسد. 

وی در تشریح جزئیات افتتاح راه آهن کرمانشاه در دهه فجر امسال  گفت: کار در این قسمت در دو فاز در حال اجراست که فاز اول محور کرمانشاه - اسلام آباد غرب به طول 110 کیلومتر و فاز دوم نیز محور اسلام آباد غرب به سمت مرز خسروی است.

 خیرالله خادمی افزود: ارزش ریالی طرح راه‌آهن کرمانشاه اکنون 15 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 7 هزار و 800 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: راه‌آهن کرمانشاه بعد از ورود به مرکز استان کرمانشاه به سرپل‌ذهاب متصل می‌شود و از آنجا هم تا مرز خسروی ادامه پیدا می‌کند  که پروژه ایجاد بزرگراه کربلا در ادامه آن است.
 
وی افزود: طول  مسیر راه‌آهن کرمانشاه  110کیلومتر است.

خادمی تصریح کرد:مسیر بعدی اتصال ارومیه به شبکه ریلی خواهد بود و حداکثر تا پایان امسال این طرح به پایان خواهد رسید و اقدامات ایمنی آن نیز به سرعت انجام می گیرد.

وی افزود:مسیر رشت و قزوین که کریدور بسیار مهمی است برنامه بعدی خواهد بود  و با توجه به اینکه این مسیر از البرز عبور کرده 28 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل ساخته شده است و به دلیل وجود رودخانه و اتوبان 7بار این مسیر را جابجا کردیم و 164 کیلومتر آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید ولی شرایط برای بهره برداری به تعویق می افتد و به دلیل تاخیر در تحویل ورق و  تامین مصالح سال آینده بهره برداری خواهد شد.

وی افزود:ضمن اینکه مسیر رشت به آستارا هنوز شروع نشده ولی از رشت به انزلی کار آغاز شده است و باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم.

خادمی گفت:در آذربایجان شرقی 18 کیلومتر شبکه ریلی داریم که این مسیر تا بستان آباد  بهره برداری شده است. و راه آهن چابهار به مشهد طول 610 کیلومتر از چابهار به زاهدان آغاز شده است و حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 این مقام مسئول تصریح کرد:یکی از موارد پر اهمیت در  این راستا بخش طراحی و اجرا و تامین مصالح از داخل بود بنابراین خود را ملزم به استفاده از امکانات داخلی کردیم و امروز در همه بخش های ریلی از توان متخصصین داخلی استفاده می کنیم و حتی تاخیر در زمینه راه اندازی  پروژه ها را به دلیل استفاده از امکانات داخلی  قبول می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار