مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌‌شرقی خبر داد:

واکسیناسیون سگهای صاحب دار درآذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: واکسیناسیون سگهای صاحب دار در برابر بیماری مشترک هاری، با پیشرفت 114 درصدی و قبل از پایان سال با موفقیت به پایان رسید.

ایمن‌سازی 16 هزار قلاده سگ صاحب‌‌دار در برابر بیماری هاریبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، با اعلام این خبر، اظهارداشت: در راستای مبارزه با بیماری مشترک و خطرناک هاری از ابتدای سالجاری تا امروز، 16 هزار و 65 قلاده سگ صاحب دار در مقابل این بیماری ایمن سازی شده‌اند.

وی گفت: با این میزان واکسیناسیون، پیش بینی 14 هزار قلاده‌ای مایه کوبی سگها بر علیه بیماری هاری در استان آذربایجان شرقی، پیش از موعد و قبل از پایان سال محقق گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تأکید بر ادامه روند مایه کوبی هاری در استان افزود: برای انجام این میزان واکسیناسیون به 665 واحد اپیدمیولوژیک در سطح استان مراجعه و سگهای صاحب دار دامداران تحت مایه کوبی قرار گرفته است.

بهداد توضیح داد: بیماری هاری، یکی از خطرناکترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است؛ عامل بیماری هاری نوعی ویروس نوروتروپ (تمایل به سیستم عصبی) از خانواده رابدو ویروسها بوده که وقتی به سیستم عصبی مرکزی حمله کند موجب مرگ میزبان خواهد شد.

وی افزود: مهمترین راه انتقال هاری به انسان، حیوان گزیدگی توسط حیوان هار است؛ ویروس از طریق بزاق آلوده‌ی پستاندارانی نظیر سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر که معمولاً از راه حیوان گزیدگی و یا یک زخمِ باز که با بزاق تماس پیدا کند به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌‌شرقی خاطرنشان ساخت: فردی که توسط حیوان هار مورد حمله و جراحت قرار می‌گیرد در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری، محکوم به مرگ است.

 

انتهای پیام/خ

 مهمترین راه انتقال هاری به انسان، حیوان گزیدگی توسط حیوان هار است؛ 

برچسب ها: دامپزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.