یک کارشناس اقتصادی به رفع معضلات در سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با رفع معضلات سرمایه گذاریوحید تعقیبی مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت : با نگاهی به روند نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری به خصوص در دو سال گذشته می‌توان به اهمیت موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی پی برد.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را نامگذاری کردند که به دلیل اجرایی نشدن کامل آن امسال را " اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال " نامیدند.

تعقیبی ادامه داد: این روند نامگذاری نشان از وجود ضعف‌هایی در کشور به خصوص در حوزه اقتصادی دارد که انتظار می‌رود تمامی مسئولان از تمامی ابزار‌ها برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت تولید استفاده کنند و نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند؛ موضوعی که مقدمه آن به کنترل واردات و توجه ویژه به تولید برای رونق اشتغال نیاز دارد.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری، گفت: برخی قوانین قدیمی مرتبط با بخش صنعت و سرمایه گذاری توسط مجلس شورای اسلامی باید اصلاح شود.

وی افزود: نداشتن پشتوانه اجرائی و قضائی تخصصی جهت سهل الوصول بودن مطالبات واحد‌های صنعتی از طرف‌های حسابشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تعقیبی ادامه داد: تحریم‌های چند جانبه مالی و اقتصادی کشور، مشکلات و معضلات دست و پاگیر صادرات و واردات و پرسه طولانی ثبت یک شرکت از دیگر موانع سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان گفت: روند پاسخگویی ادارات دولتی به استعلامات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و صدور مجوز‌های قانونی لازم برای تجهیز یا راه اندازی یک واحد صنعتی نباید طولانی باشد.

وی تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم برای واگذاری بسیاری از خدمات ارگان‌های دولتی به بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود: داشتن نظارت مناسب و کافی بر بخش خصوصی لازم است، زیرا این امر علاوه بر افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن زمان انجام کار باعث کاهش کیفیت و حسن انجام کار می‌شود.

تعقیبی در ادامه گفت: رفع هزینه بالا و طولانی بودن روند ارائه خدمات توسط ادارات خدمات رسان به واحد‌های صنعتی بلاخص واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی می‌تواند به سرمایه گذاری در بخش خصوصی کمک کند.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان، نظارت کافی و مناسب دولت بر بازار خرید و فروش مواد اولیه و محصولات تولیدی را برای جلوگیری از چند نرخی بودن، خواست و گفت: موازی کاری شرکت‌های دولتی در تولید برخی محصولات منجر به کاهش توان فروش شرکت‌های خصوصی می‌شود.

وی افزود: عدم عمل به تعهدات توسط شرکت شهرک‌ها برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و نبود حمایت دولت در قالب پرداخت تسهیلات بانکی بلند مدت با نرخ سود مناسب از معضلات سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.

تعقیبی ادامه داد: اگر فشار مستمر بانکها، اداره دارایی و تامین اجتماعی به واحد‌های تولیدی جهت وصول مطالباتشان با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور بویژه در بخش صنعت کمتر شود سرمایه گذاری‌ها آسان‌تر صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان با اشاره به افزایش سالانه هزینه‌های ارائه خدمات ادارات و نهاد‌های خدمت رسان، گفت: ارائه خدمات مناسب توسط این ارگان‌ها به شرکت‌ها و افراد تحت پوشش می‌تواند روند سرمایه گذاری در بخش خصوصی را رونق بخشد.

وی ورود کالای قاچاق و ارزان قیمت به کشور را از دلایل عمده عدم سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی در ایران عنوان کرد.

تعقیبی امنیت شغلی و امید به آینده را در بحث سرمایه گذاری مهم دانست و افزود: بدلیل رکود موجود در بازار که باعث کاهش توان مالی واحد‌های تولیدی شده بطوریکه سرمایه گذار ابتدا باید مواد اولیه را بصورت نقدی تهیه و تولیدات خود را بصورت بلند مدت بفروش برساند.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان گرفتن هزینه از کارخانجات و برخی شرکت‌های حاشیه شهر‌ها به عنوان ارائه خدمات شهری توسط شهرداری‌ها و همچنین نبود ارائه خدمات به بهانه خارج بودن واحد صنعتی از محدوده شهری را موجب دلسردی سرمایه گذار معرفی کرد.

انتهای پیام //ف. ح.

 


ضرورت نظارت مناسب و کافی بر بخش خصوصی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.