معاون هماهنگ‌کننده کل ارتش گفت: ما باید ملت مقتدری باشیم تا بتوانیم از منابع موجود در دریا استفاده کنیم.

استفاده مناسب از ظرفیت دریا‌ها و سواحل به رفع مشکلات بیکاری و آب منجر می‌شودبه گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم دانش آموختگی دانشجویان دوره بیست و هفتم و یازدهم دانشگاه جنگ که امروز سه‌شنبه 8 اسفندماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه عصر امروز عصر دریاست و ایران در حوزه استفاده از دریا‌ها و توسعه سواحل مکران تا کنون چه اقداماتی انجام داده است، گفت: توسعه دریا محور همواره یکی از مسائل مورد توجه مقام معظم رهبری است و ما ملتی هستیم که مرز‌های دریایی مناسبی داریم.

وی ادامه داد: ما باید ملت مقتدری باشیم تا بتوانیم از منابع موجود در دریا استفاده کنیم، اما تا کنون به خواست استعمار این اتفاق نیفتاده، اما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بنا بر تاکیدات فرمانده کل قوا نسبت به این مسئله اهتمام ویژه‌ای شده است.

سیاری با بیان اینکه دریای عمان برای ما یک گنج است، افزود: این ذخیره و گنج به معنای این است که توسعه دریا محور باید امروز مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگ‌کننده کل ارتش ادامه داد: همایشی در این زمینه طی چند روز گذشته در تهران برگزار شده بود، اما بهتر بود به مثابه همایش‌های گذشته در محل خود برگزار می‌شد.

سیاری بیان کرد: همگان باید بدانند که سواحل مکران چه ثروتی برای ماست که باید در این جهت حرکت کنیم و ملت ما باید در جهت استفاده از امکانات خدادادی دریا حرکت کند تا توسعه دریا محور اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: مشکلات توسعه دریا محور قابل حل است و ما بایستی ظرفیت‌های ژئوپولوتیک کشور را بشناسیم و در آباد کردن سواحل مکران اقدام کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده کل ارتش ادامه داد: می‌توانیم جمعیت بیش از ١٥٠ میلیون نفر در این سواحل داشته باشیم و درصورت شناخت از ظرفیت دریا‌ها به راحتی می‌توان مانند برخی از کشور‌های منطقه حرکتی درجهت استفاده از این منبع کرد.

وی بیان کرد: استفاده مناسب از ظرفیت دریا‌ها و سواحل به رفع مشکلات بیکاری و آب منجر می‌شود، همچنین آمایش سرزمین و امنیتمان تامین می‌شود.

سیاری گفت: حدود ١٠ الی ١٢ سالی می‌شودکه روی مسئله توسعه دریا محور، اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران توجه و کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه دریا محور و سواحل مکران لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: هیچ همایش، صحبت و جهت گیری بدون اینکه این دو از هم جدا باشند، به نتیجه نخواهد رسید.

معاون هماهنگ‌کننده کل ارتش در پایان گفت: اقتدار دریایی برای برقراری امنیت دریایی است همچنین توسعه سواحل مکران، توسعه سواحل دریا محور را شکل می دهد.

وی درباره امنیت کشور اظهار کرد: امروز به لطف خداوند و با همت همه مردم و نیروهای مسلح و مسئولان، از امنیت پایداری برخوردار هستیم و این مسئله با قیاس امنیتی کشورهای منطقه با کشورمان به خوبی قابل مشاهده است.

سیاری با بیان اینکه پیشرفت زیرسایه امنیت است، گفت: اگر امنیت نباشد هیچ حرکتی انجام نمی‌شود و امنیت امروز ما نتیجه کار نیروهای مسلح با پشتیبانی خاص مردم است.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: همه کسانی که با مسئله امنیت درگیر هستند، امروز درک کردند که ما با عدم قطعیت در آینده روبرو هستیم و محیط امنیتی ما پیچیده است، بنابراین باید هشیارانه عمل کنیم تا امنیت موجود کشور را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امروزه این امنیت حفظ شده است و آن را حفظ خواهیم کرد و به طور قطع همه آرزوهای همه دشمنان، منافقین و همسایگانی که به دنبال برهم زدن این امنیت هستند، به گور خواهد رفت.

سیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران تا چه میزان در راستای تحقق مدیریت جهادی گام برداشته است و این موضوع تا چه میزان می‌تواند به راهبردهای آینده نیروهای مسلح کمک کند، گفت: کشور ما نیاز به مدیریت جهادی دارد و بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری با مدیریت معمولی کار پیش نمی‌رود.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: ما نمونه کار جهادی را در طول عمر پربرکت انقلاب در زمان دفاع مقدس داشته‌ایم و مدیریت حاکم بر دوران دفاع مقدس، دقیقا مدیریت جهادی بود.

وی ادامه داد: امروز هم کشور ما به مدیران جهادی نیاز دارد و علاوه بر نیروهای مسلح، در کشور نیز به این مدیران نیاز است، البته در نیروهای مسلح همت شده و این مسئله در بحث‌های آموزشی ما لحاظ شده است.

سیاری با اشاره به نقش دانشگاه دافوس در تربیت نیروهای عالی‌رتبه آینده بیان کرد: دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاهی است که در جهت تربیت افسران، فرماندهان و مدیران ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری همت می‌کند و کار آموزشی و پژوهشی انجام می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده ارتش در پایان بیان کرد: نیروهای امروز، آینده‌ساز بدنه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سامانه فرماندهی در ابعاد مختلف هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارتش ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار