مهمترین اخبار شورا و شهردای تهران در خرداد ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

لزوم ارائه گزارش ساخت 125 پد هلی کوپتر توسط شهرداری/ بررسی پرونده املاک نجومی در هیئت کارشناسی ٥٠ نفره قوه قضاییهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همان طور که در آغاز سال جدید به شما وعده دادیم، قرار است در سلسله گزارش‌هایی که نسبت به عملکرد سالیانه مدیریت شهری تهران تهیه می‌شود، هر روز عملکرد یک ماه را مرور کنیم تا در  12 فروردین قضاوتی منصفانه به عملکرد یک ساله شهرداری داشته باشیم.

در این گزارش نگاهی به عملکرد مدیریت شهری در خرداد ماه سال 96 انداخته ایم.

عده ای غیر منصفانه تهران را شهر سوخته می نامند/ دولت یازدهم یک ریال هم به شهرداری پول پرداخت نکرده است

محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران در مراسم افتتاح تقاطع غیر همسطح سه راهی تقی آباد و بهره برداری از ۱۱۰ پروژه اجتماعی و فرهنگی، ورزشی، عمرانی، خدمات شهری و محیط زیست و حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۰، با بیان اینکه شهر ری نمادی از فرهنگ‌ اسلامی ایران است، اظهار داشت: بدون شک شهر ری یکی از مناطق مهم تهران در توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی افزود: از روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم توجه خود را به کم کردن فاصله بین شمال و جنوب شهر تهران گذاشتم که بدون شک نیز مردم آن را مشاهده می‌کنند.

عذرخواهی چمران از خبرنگاران به دلیل بی‌نظمی در جلسه شورای شهر

مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به درگیری‌های به وجود آمده در جلسه شورای شهر اظهار داشت: در وهله اول از خبرنگاران به دلیل بی‌نظمی در جلسه عذرخواهی می‌کنم، اما بدون شک چالش امروز به دلیل مسایل تخصصی بود که بر روی آن بحث داشتیم.

وی با اشاره به طرح صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران افزود: بدون تردید همه اعضای شورای شهر دوست دارند که فضای سبز و باغات شهر تهران را حفظ کنند، به همین دلیل مباحثی که مطرح می‌شود برای نگهداری و حفظ باغات است.

دوستی: حقانی سند داریم که دستور تخریب باغات را دادی/ حقانی: یک سند بیاور از دنیا استعفا می دهم

به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جریان بررسی طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران و لایحه ساماندهی صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر محدوده شهر تهران بود که حقانی رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گزارشی در این خصوص ارایه کرد، اما به یک باره اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران حرف های حقانی را قطع کرد و اظهار داشت: آقای حقانی شما خودتان جزء کسانی بودید که رای به تخریب باغات دادید.

وی ادامه داد: شما طی 10 سال تمام باغات شهر تهران را به نابودی کشاندید، حالا حرف از حفظ باغات می‌زنید؟

دوستی اضافه کرد: من مطمئن هستم که شما همه این حرف ها را تنها برای قائم مقام شدن می‌زنید، در غیر این صورت چرا 4 سال گذشته یادتان نبود که باید باغات تهران را حفظ کنید؟!

حقانی خطاب به دوستی گفت: شما دارید از کارهای خودتان دفاع می کنید، شما همان کسی بودید که به خاطر بانک پاسارگاد چه بلاها که بر سر شهر نیاوردید.

حقانی اضافه کرد: همه باغات تهران از بین رفته، مابقی را باید حفظ کنیم. اگر می‌گویید من باغ نابود کردم، سند بیاورید از این دنیا استعفا می‌دهم.

وی افزود: آقای دوستی به احترام آقای مسجدجامعی بحث را ادامه نمی دهم.

 چمران خطاب به هر دو عضو اصلاح طلب گفت: آقایان خواهش می کنم دیگر بیشتر از این یکدیگر را لو ندهید و رازهای هم را فاش نسازید.

شورا به غیبت مدیران شهردای در روزهای گذشته رسیدگی کند

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: برخود لازم می دانم در آستانه روزهای 14 و 15 خرداد یاد حضرت امام (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و شهدای گرانقدر قیام 15 خرداد را گرامی بدارم.

وی افزود: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه برگ زرین دیگری بر افتخارات ملت فهیم ایران اسلامی بود.

لزوم ارائه گزارش ساخت 125 پد هلی کوپتر توسط شهرداری

مجتبی شاکری عضو سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: راجع به پدهای هلی کوپتر مصوبه ای در خردادماه 95 به تصویب رسید که قرار بود طی 4 ماه شهرداری آن را اجرا کند.

وی افزود: قرار بود 124 پد هلی‌کوپتر ساخته شود که  49 پد ساخته شد و به دلیل اینکه این پدها نقش موثری در انتقال بیماران و مواقع بحرانی دارند باید ساخت آنها 6 ماهه اجرایی و بعد از گذشت این مدت لازم است گزارش این مصوبه اعلام شود.

وی افزود: یک آپارتمان 4 طبقه را تبدیل به نانوایی می کنند و دودکش آن باعث آزار مردم شده است و ماده 100 دستور به قلع و قم آن داده اما این مصوبه اجرا نمی شود و گاهی شهردارهای مناطق با حیثیت کل شهرداری بازی می کنند.

جدیدی: اعضای شورا گزارش 4 ساله ارایه دهند/ چمران: هیچ کدام از اعضای شورا ملک تخفیفی نگرفته‌اند

عباس جدیدی عضو سابق کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: این همه لوایح و مصوبه تصویب کردیم و باید گزارشی ارایه دهیم که کدامیک اجرایی شده است. آیا ما فقط کارخانه تولید مصوبات شده‌ایم؟ 

وی افزود: برای دهمین بار است که می‌گویم گزارشی از عملکرد شورا و شهرداری در 4 سال گذشته ارایه داده شود تا روشنگری برای شورای پنجم شود و کارنامه عملکرد شورای چهارم باشد. 

جدیدی ضمن تبریک به دولت روحانی نیز بیان داشت: دولت در برابر هر کدام از وعده‌هایی که داده است، تک‌تک وعده‌ها چک سفید امضا بوده است که به مردم داده است و اگر این چک‌ها برگشت بخورد، نمی‌توان اعتماد مردم را جلب کرد. 

واگذاری زندان اوین به شهرداری تهران متوقف شد/ سازمان زندان ها قصد فروش زندان اوین را ندارد

ناصر امانی معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهری امور شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت زندان اوین، اظهار داشت: واگذاری و یا فروش زندان اوین به شهرداری تهران متوقف شد.

 وی افزود: بعد از اعلام آمادگی شهرداری تهران برای خرید زندان اوین،سازمان زندان ها اعلام کرد که فعلا قصد فروش زندان اوین را ندارد.

 معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شورای شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران هم بنا به اعلام سازمان زندان ها موضوع فروش و واگذاری را متوقف کرد. 

 امانی افزود: شهرداری تهران همچنان آمادگی دارد تا زندان اوین را از سازمان زندان ها خریداری کند. 

طرح صیانت از باغات در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه شده/شناسنامه دار کردن باغات به اتمام نرسیده است

رضا تقی‌پور سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی دستور جلسه طرح صیانت از باغات تهران اظهار داشت: در مرداد سال 95 یک فوریت این طرح به تصویب رسید و در این جلسه هم کمیسیون خدمات شهری محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از بررسی‌های انجام شده این طرح ارائه کرد.

 وی افزود: این طرح مواد مختلفی دارد که تنها به 3، 4 مورد ماده آن در این جلسه رسیدگی شد و مابقی تبصره‌ها نیز در جلسه آتی بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 26 تن از اعضای شورای شهر پیشنهادات خود را در خصوص طرح صیانت از باغات تهران مطرح کردند، گفت: بر اساس این پیشنهادات باید ترتیبی اتخاذ شود تا باغاتی که در محدوده شهر تهران قرار دارد صیانت و حفاظت شود و تغییر کاربری انجام نشود.

 تقی‌پور ادامه داد: شناسنامه دار شدن باغات یکی از مشکلات در مسیر اجرای این طرح است.

 وی با بیان اینکه شهرداری تهران با توجه به مصوبه شورای شهر  در خصوص شناسنامه‌دار کردن باغات اقدامات خوبی انجام داده است تاکید کرد: سند ثبتی و سوابق باغات بر اساس تحلیل نقشه‌های هوایی و ماهواره‌ای باید شناسایی شوند تا بتوانیم پروژه شناسنامه‌دار کردن باغات را تکمیل کنیم.

معابر ناهموار و چاله چوله های شهر تهران معضلی لاینحل

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر چاله ها و فرو رفتگی معابر  کلانشهر تهران مشکلی جدید نیست و هر روز پایتخت نشینان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

پایتخت و تفاوتش با دیگر شهرها

 تهران شهر عجیب و غریبی است و خیلی چیزهایش با خیلی چیزهای شهرهای دیگر فرق می کند. نه تاریخ آن شبیه تاریخ سایر پایتخت ها و کلانشهرهای مهم دنیاست و نه شکل و شمایل بزرگ شدن و توسعه آن در سیر تکامل از روستایی مهجور در شمال ری به بزرگ ترین و شلوغ ترین شهر ایران، به نمونه دیگری می ماند.

 مشکلات تهران هم مشکلات خاص خود تهران است که در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ظهور و بروز می کند و علاوه بر مشکلات شهرهای بزرگ، که از اقتضائات آنهاست، در عرصه زندگی مردم پایتخت نشین نمود پیدا می کند و این مشکلات در سیر تکامل شهر نهادینه شده اند و ریشه ای تر از آنند که بتوان به رفع آنها امیدوار بود. بخشی از این مشکلات، مربوط به مسائل فنی و مهندسی شهری است که دامنه ای به درازای تمام مسائل یک شهر را در برمی گیرد. از طرح جامع معطل و محدوده نامشخص توسعه شهری اش گرفته، تا بافت آشکار و پنهان فرسوده شهری و البته ترافیک منحصربه فردش.

دولت لایحه یکپارچه شهری را هر چه سریعتر اجرایی کند

نرگس کمالی نماینده سابق استان مازندران در شورای عالی استان‌ها با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه، اظهار داشت: بدون تردید حضور گسترده مردم نشان از پایمردی و تلاش برای اصلاح نواقص و آسیب‌های مدیریت کلان کشور است.

 وی افزود: پیام مردم گویای نارضایتی نسبی از عملکرد  مسئولان و دولتمردان است که باید شنیده شود و برای رسیدن به رضایت عمومی از اهداف حائز اهمیت حکومت اسلامی باید تلاش خالصانه و صادقانه صورت پذیرد.

 نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها به عنوان نمایندگان مستقیم مردم و واسطه بین جامعه و حکومت می‌توانند نقش بی‌بدیل و مهمی در تحقق رضایت عمومی در توسعه داخلی داشته باشند و همچنین نارضایتی مردم را به رضایتمندی تبدیل کنند، گفت: متاسفانه تاکنون علی‌رغم تاکید صریح قانون اساسی به جایگاه رفیع و روشن شوراها نه تنها به آن توجه نشده بلکه همواره مورد هجوم قرار گرفته است.

تردد اتوبوس های فرسوده در شهر آلوده تهران/ متولی حذف 50 درصد اتوبوس های فرسوده پایتخت کیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه حمل‌ونقل عمومی در حل معضل ترافیک شهری می‌تواند نقش قابل توجهی را در هر شهر ایفا کند.

شبکه حمل‌ونقل عمومی در اکثر شهرهای بزرگ دنیا به تناسب جمعیت شهرها توسعه یافته است، این در حالی است که جمعیت در اغلب شهرهای بزرگ دنیا زیاد است و ترافیک سنگینی در معابر بزرگراهی آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

بر اساس این گزارش تهران به عنوان یک کلانشهر از کمبود شبکه حمل و نقل عمومی رنج می برد و در حوزه اتوبوسرانی با مشکلات بسیاری مواجه است و ترافیک و ازدحام جمعیت مسافران در ایستگاه های اتوبوس نشان از ناکارآمد بودن این مدل از سیستم حمل و نقل عمومی دارد.

صف های طولانی و ازدحام جمعیت در ایستگاه های اتوبوس، مردم کلانشهر تهران را بر آن داشته تا به جای معطلی برای استفاده از حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند و همین امر منجر به تشدید آلایندگی هوای شهر شده است. البته تردد اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوای شهر تهران بی تاثیر نبوده و خود دلیلی روشن برای آلایندگی هوای پایتخت است.

در همین راستا محسن مسلمخانی مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور گفت: برابر آمار 24 هزار اتوبوس فعال در کشور داریم که از این تعداد بر اساس مصوبه که عمر اتوبوس را 10 سال می داند، چیزی در حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده است.

شکایت 200 کاندیدای شورای شهر تهران از تخلف در انتخابات

مهدی چمران رئیس سابق شورای  عالی استان‌ها در چهلمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در تیر ماه آخرین اجلاس شورای عالی استان‌ها برگزار خواهد شد، اظهار داشت:  هنوز مشخص نشده که پایان کار شورای عالی استان‌ها چه زمانی خواهد بود.

وی با اشاره به دستور جلسه شورای عالی استان‌ها افزود: در این جلسه موضوع استفاده از انرژی‌های نو در سطح شهرها مطرح شد، چرا که باید انرژی‌های خورشیدی را جایگزین انرژی‌های برقی کنیم.

رئیس شورای  عالی استان‌ها با بیان اینکه بدون شک نمی‌توانیم طی یک سال این اقدام را در شهرها عملیاتی کنیم، گفت: قرار است که هر ساله استفاده از 10 درصد انرژی‌های خورشیدی برای اجرا در دستور کار قرار گیرد.

چمران ادامه داد: برای ضمانت اجرایی این طرح قرار است شورای شهر از این پس در بودجه سالیانه شهرداری تهران بودجه‌ای برای اجرایی شدن استفاده از انرژی‌های خورشیدی پیش‌بینی کند تا این طرح اجرایی و عملیاتی شود.

مراجع قانونی شکایت لیست خدمت را نمی پذیرند/ آقایان پاسخگو باشند

رضا تقی پور سخنگوی سابق شورای شهر تهران در سیصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: مراجع قانونی برگه های شکایت برخی از اعضای شورای شهر تهران در رابطه با اعتراض به نتیجه انتخابات را نمی پذیرند.

وی افزود: اکنون اعلام شده که افراد باید شخصا در فرمانداری حضور یابند و اثر انگشت خود را ثبت کنند تا به اعتراض آنها رسیدگی شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه " اگر ریگی در کفش آقایان نیست، پاسخگو باشند" تاکید کرد: اکنون پاسخگویی مراجع قانونی در حدی است که حتی نامه شکایت ما را نمی پذیرند و باید این مسایل پیگیری شود.

مکانیزم انتخابات شوراها باید تغییر کند/ قوانین انتخاب کاندیداهای شورای شهر باید اصلاح شود

احمد دنیامالی رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران در سیصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ماه اظهار داشت: عده‌ای در خصوص دستگاه‌های نظارتی و شمارش آرا انتقادهایی دارند، به همین دلیل معتقدم که از لحاظ درصد و کیفیت ما مشکلاتی داریم که باید حل شود.

وی افزود: تا زمانی که مکانیزم انتخابات با همین شیوه فعلی و گستردگی 3 هزار کاندیدا در تهران برگزار شود ما با این مشکلات مواجه خواهیم بود، چرا که انتخاب افراد متخصص از بین 3 هزار نامزد برای مردم بسیار سخت است.

مدیران شهری تا روز آخر در سمت های خود مشغول به کار باشند

احمد حکیمی‌پور عضو سابق کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سیصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار داشت: خبرهایی است که برخی مدیران ارشد شهرداری سمت خود را ترک می‌کنند و با توجه به اینکه کار شورای چهارم تمام نشده، لازم است در این 2 ماه مدیران به کار خود ادامه دهند و سیستم رها نشود و لازم است مدیران تا روز آخر در سمت خود باشند.

وی افزود: پرونده‌ای در رابطه با باشگاه سوارکاری سمند وجود دارد که بابت بدهی با یک قیمت نازل به فروش می رسد، لازم می دانم جلوی فروش این باشگاه گرفته شود زیرا این باشگاه از سرمایه های شهر است و نباید به این آسانی از دست برود.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تمیزی و پاکیزگی محیطی که در آن رفت و آمد می کنیم، یکی از نکات مهمی است که در آرامش روح و روان ما تأثیر قابل توجهی دارد. موضوعی که شاید در بعضی موارد در نگاه و رفتار برخی از شهروندان و کسبه اهمیتی به آن داده نمی شود.

*آداب شهروندی باید از کودکی آموزش داده شود 

مشارکت و همکاری شهروندان در امر حفظ پاکیزگی شهر از جمله آداب شهروندی محسوب می شود.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس گفت: مشارکت و همکاری شهروندان در امر حفظ پاکیزگی شهر از جمله آداب شهروندی به حساب می آید؛ فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه باید از سنین کودکی آغاز شود.

وی افزود: وقتی پدر و مادر در جایگاه الگوی اصلی فرزندان، خود را به رعایت قوانین جامعه ای که در آن زندگی می کنند ملزم کنند، فرزندان در پیروی از آنها می آموزند که برای رفاه بیشتر و حفظ آرامش در زندگی شخصی و اجتماعی خود باید به اصول مد نظر جامعه پایبند باشند.

جمع آوری زباله و سر و کار داشتن با بویی آزاردهنده از جمله مشاغل سختی است که هر شخصی حاضر به انجام آن نبوده و سختی این بار را مردانی به دوش می کشند و می توان گفت یکی از حلال ترین نان ها را بر سر سفره خانواده خود می برند.

ساخت و ساز جدیدی در اراضی عباس آباد انجام نشده است/ افراد مستنداتی در خصوص ساخت و ساز دارند، ارایه دهند

رضا تقی‌پور سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اراضی عباس آباد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات به دست آمده ساخت و ساز جدیدی در اراضی عباس آباد صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بارها در شورای شهر تهران در خصوص اراضی عباس آباد بحث شده است، افزود: قبل از اینکه از سوی مقام معظم رهبری بحث ممنوعیت ساخت و ساز در این منطقه ابلاغ شود، 17 نقطه از جمله اراضی عباس آباد مجوز ساخت و ساز گرفته بودند.

تقی پور ادامه داد: ساختمان مربوط به سازمان بنادر و کشتیرانی و استانداری با کاربری های مختلفی در گذشته در این اراضی ساخته شده است اما بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری طبیعتا شهرداری و شورا این بحث ممنوعیت را به شدت رعایت کرده و هیچ مجوز جدیدی برای ساخت و ساز صادر نکرده اند.

ضرورت ادغام شرکت آب و فاضلاب شهری با روستایی/ 17 درصد از روستاییان مشترک شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند

رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آب مصرفی مردم از 3 طریق شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی تامین می شود، اظهار داشت: ادغام شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از مهم ترین موضوعات مورد بررسی کمیسیون اجتماعی در روزهای اخیر است.

وی گفت: از آنجایی که شرکت آب منطقه ای حاکمیتی است و به نام یک شرکت یا سازمان باقی مانده است، به همین جهت نمی توانیم آن را با دو شرکت دیگر ادغام کنیم اما برای جلوگیری از هزینه های اضافی و موازی کاری در نظر داریم دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی را که تصدی گری هستند با یکدیگر ادغام و به یک شرکت تبدیل کنیم.

خط 7 مترو تهران هفته آینده افتتاح می‌شود / فروش زندان اوین به شهرداری تهران متوقف نشده است

محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از 110 پروژه منطقه 20 در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افتتاح پروژه سه راه تقی‌آباد مهمترین پروژه تهران محسوب می‌شود اظهار داشت: این پل، شهر ری را به ورامین متصل می‌کند و همچنین معضلات ترافیکی را کاهش می‌دهد.

قالیباف با تأکید بر اینکه پروژه‌های مهم زیادی طی یک ماه و نیم گذشته در شهر ری افتتاح شده است افزود: امروز این پروژه‌ها را به صورت رسمی افتتاح می‌کنیم تا مردم بتوانند از این پروژه‌ها به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خط 7 مترو تهران هفته آینده با ایستگاه‌هایش افتتاح می‌شود گفت: همچنین خط 6 مترو تهران در آینده‌ای نزدیک افتتاح و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 

پست شهردار تهران باید به یک نیروی جوان سپرده شود/شهر تهران را بدون نگاه سیاسی و حب و بغض اداره کردیم

محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از 55 پروژه فرهنگی، اجتماعی خدمات شهری و عمرانی منطقه 6 با بیان اینکه هر آن چه امروز داریم به برکت خون شهدا و انقلاب است اظهار داشت: این افراد بدون هیچ چشم‌داشتی، جان خود را  فدا کرده‌اند به همین دلیل امیدوارم که ما هم در این ماه عزیز بتوانیم در راه خدمت‌رسانی به مردم گام‌های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه بنده یک روستازاده هستم و توانستم به برکت مجاهدت و خدمت‌رسانی به  مردم به جایگاه فعلی خود برسم افزود: بنده از خانواده ضعیفی بودم که اگر کار نمی‌کردم امکان ادامه تحصیل و کمک به خانه برایم مقدور نبود.

شهردار تهران گفت: قول می‌دهم تا روزی که توان در بدن داشته باشم در راه خدمت به مردم گام‌های اساسی بردارم چرا که همیشه ما مکلف به خدمت رسانی به مردم هستیم.

2 شغله بودن اعضای شورای شهر جدید آفت بزرگی است

مجتبی شاکری عضو سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: 14نکته را برای اعضا شورای پنجم آماده کردم که به آن‌ها ارائه بدهم.

وی افزود: از وازرت کشور درخواست شمارش آرای 10درصد از صندوق ها را داشتم که این کار انجام نشد و این یک حق الناس بر گردن آن‌ها است.

وی افزود: بنده هم ماهانه بیش از 230 ساعت برای شورا وقت گذاشته و مسوولیت خود در صدا و سیما و شرکت در برخی جلسات دیگر را رها کردم از این رو چندشغله بودن اعضای شورای پنجم به طور قطع آسیب‌ زا خواهد بود، و آفتی برای اعضای جدید است.

بازگشت طرح صیانت از باغات به کمیسیون های شورا

مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران اظهار داشت: شهرداری تهران در راستای صیانت و حفاظت از باغات اقداماتی انجام داده به گونه‌ای که سلیمانی شهردار منطقه یک یکی از باغات منطقه یک را هم اکنون خریداری و به پارک زیبا تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه باید به داد باغ‌های مسکونی شهر تهران برسیم، گفت: معتقدم صاحبخانه تا نخواهد درخت را حفظ نمی‌کند، حتی اگر سیستم آهنی و کمونیستی برای این ملک در نظر بگیریم نمی‌توانیم مانع شویم که مالک درخت را از بین نبرد.

95 درصد از باغات شهر تهران تخلف ساخت و ساز داشتند

رحمت‌الله حافظی رئیس سابق کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر، با اشاره به مصوبه صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران اظهار داشت: 95 درصد از باغاتی که از سال 84 تا 94 شناخته شده بودند تخلف داشته اند، چرا که بر اساس ضوابط شهرسازی و معماری اقدام نکردند.

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی در 4 قطعه زمین در سعادت‌آباد انجام شده است، افزود: این زمین‌ها به کمیسیون ماده 5 معرفی شدند که در حال ساخت بودند، به همین دلیل معتقدم برای تحقق قانون نمی‌توانیم یک بام و دو هوا عمل کنیم.

۸۰ درصد از درختان شهر تهران نابود شده است/ جابه جایی درخت، ریشه درخت را از بین می برد

عبدالحسین مختاباد رئیس سابق کمیته موسیقی شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران اظهار داشت: در بحث قطع درخت اگر شخصی بخواهد تخلف کند با وجود این مصوبات هم تخلف خود را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 70 تا 80 درصد درختان شهر تهران نابود شده است، افزود: معتقدم قانون مصوب شده در خصوص حفظ باغات در سال‌های گذشته مانع از تخریب باغات نشده است.

رئیس کمیته موسیقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه درخت را از جای دیگری برداریم و به جای دیگری منتقل کنیم بدون شک درخت را نابود می کند.

سالاری:مصوبه برج باغ ها نتیجه ای نداشت/حافظی :نباید اجازه احداث افزایش طبقات را در باغات داد

گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعضای سابق شورای شهر تهران طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی محدوده شهر تهران مصوب کمیسیون شهرسازی و معماری و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

براین اساس اعضای شورا در جلسات گذشته تصویب کردند که مالکان باغ ها که تمایل به ساخت و ساز در ملک خود را دارند می توانند در طبقات زیر زمین و همکف اقدام به احداث پارکینگ با یک رمپ کنند با این شرایط که سطح پارکینگ باید معادل سطح اشغال زیر بنا باشد و بیشتر از آن نباشد.

در ادامه حافظی عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: نباید اجازه بدهیم که تعداد طبقات ساخته شده در 30 درصد اراضی باغی افزایش پیدا کند، زیرا با افزایش طبقات جلوی رسیدن نور به درختان گرفته می شود و در واقع درختان نابود می شوند.

شهرداری تهران پروژه یادگار امام(ره) و شهید شوشتری را تکمیل کند

اسماعیل دوستی نایب رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به تکمیل نشدن پروژه شهید شوشتری در شرق تهران و همچنین اتوبان صیاد شیرازی که شهرداری تهران قول شروع مطالعات آن را داده بود، اظهار داشت: اگر این پروژه‌ها را شروع نکنیم باقی خواهد ماند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران به پروژه میدان فتح در ضلع  شرقی فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود که درخواست داریم شهرداری تهران هر چه سریعتر در راستای تکمیل آنها اقدام کند.

دوستی با اشاره به تکمیل نشدن پروژه یادگار امام(ره) تصریح کرد: تکمیل این پروژه باید به صورت جدی در دستور کار شهرداری تهران باشد، چرا که ما آن را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

موضوع واگذاری املاک در شهرداری پبگیری شود

عباس جدیدی عضو سابق کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار داشت: در جلسات گذشته درخواست ارایه گزارش عملکرد اعضای شورای را داشتم. این گزارش بخشی از وظایف کاری اعضا و مربوط به عموم مردم است و بعد از گذشت 4سال مردم باید بدانند که نمایندگان آنها چه کارهایی انجام دادند اما گفته شد که تک تک اعضا نمی‌توانند گزارش عملکرد ارایه دهند اما روسای کمیسیون ها و معاونان می توانند گزارش عملکرد ارایه دهند که این موضوع موحب شفاف سازی می شود.

وی افزود: از شهردار تهران و معاونان وی برای این مدت خدمت تشکر می کنم و حتما پیرامون کار در 12سال حواشی پیرامون عملکرد شهردار ایجاد می شود و از آقای قالیباف درخواست دارم با حضور در شورا پیرامون این موضوعات توضیحاتی ارایه دهند زیرا اگر اعضای شورای شورا بخواهند موضوعات را مطرح کنند بیشتر جنبه توجیهی پیدا می کند.

هزینه 3 هزار میلیارد تومانی برای افتتاح خط 7 متروی تهران/ دولت بدهی خود را به مدیریت شهری پرداخت کند

هابیل درویش مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران و حومه در مراسم افتتاح خط 7 متروی تهران با بیان اینکه در سال 90 شعار شهردار تهران کاهش فاصله شمال و جنوب شهر بود، اظهار داشت: تحقق این موضوع آن زمان باورنکردنی بود اما امروز که به حقیقت پیوسته همه می‌توانند آن را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه با استفاده از فاینانس داخلی توانستیم اقدامات بزرگی در شهر تهران انجام دهیم، افزود: تامین 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای اجرای پروژه‌های بزرگ شهر کار بسیار دشواری است.

مدیر عامل شرکت مترو راه آهن تهران و حومه با بیان اینکه خط 7 با 19 ایستگاه و 12 هزار مترمربع مساحت جنوب شرق را به شمال غربی متصل می‌کند، تصریح کرد:  این خط از اصیل‌ترین نقاط شهر تهران عبور داده شده است.

درویش اضافه کرد: برای خط 6 متروی تهران 3 هزار میلیارد تومان و برای خط 8 نیز 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، به همین دلیل از دستگاه‌‌های نظارتی که هر روز به ما مراجعه می‌کنند درخواست داریم که دولت را موظف کنند تا سهم خود را به مدیریت شهری پرداخت کند.

با رفتار سیاسی می‌گویند پل صدر مطالعه ندارد/ عده‌ای با اغراض سیاسی نسبت به کارهای ما قلم می‌زنند

محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران در مراسم افتتاح خط ۷ مترو تهران «حد فاصل ایستگاه بسیج تا ایستگاه میدان صنعت» با بیان اینکه برای احداث این خط دوستان ما در مجموعه شهرداری تهران زحمات فراوانی کشیده اند، اظهار داشت: بدون تردید این پروژه یک افتخار بزرگ برای ایران است.

وی افزود: فعل توانستن و خواستن در اجرای این پروژه بسیار تاثیر گذار بوده است به همین دلیل معتقدم تا پای دل در کار نباشد حتی اگر پول و تخصص هم وجود داشته باشد کار اجرا نمی‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در شرایط سخت مالی و مشکلات تحریم توانستیم خط هفت متروی تهران را به بهره‌برداری برسانیم گفت: در طول 12 سال گذشته همیشه تحت فشار تحریم‌های داخلی و خارجی بودیم اما با وجود این فشارها به خاطر قول‌هایی که به مردم تهران دادیم سعی کردیم همیشه در حوزه شهرداری تهران مسئول و پاسخگو باشیم.

بررسی پرونده املاک نجومی در هیئت کارشناسی ٥٠ نفره قوه قضاییه/ شهرداری تهران تعطیل نیست

ناصر امانی، معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر شهرداری تهران در سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به برنامه‌های تبلیغاتی شهردار و شهرداری تهران که تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: شهرداری در نظر دارد با اجرای برنامه‌ای مردم را از اتفاقات ١٠ ساله شهری با خبر و آشنا کند که بر اساس آن هر شخصی که بخواهد می‌تواند نظر بدهد.

وی در پاسخ به انتقاد جدیدی مبنی بر مسکوت ماندن املاک نجومی در شهرداری، تصریح کرد: در جلسه علنی که در شورای شهر برگزار شد، شهرداری گزارش املاک را به اعضای شورا ارایه داد و هم اکنون در دستگاه قضا در حال پیگیری است، در حال حاضر نیز هیئت کارشناسی ٥٠ نفره از قوه قضاییه در حال بررسی پرونده هستند که تاکنون به مراحل خوبی هم دست یافته ایم.

مغایرت میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی و ابلاغی شهرداری تهران

مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به مکاتبه‌ای که در رابطه با تغییرات ردیف‌های بودجه ابلاغی نسبت به آنچه در صحن شورا به تصویب رسیده، با هیات رئیسه داشته است، گفت: 25 اسفندماه طی نامه‌ای این موضوع را با هیات رئیسه در میان گذاشتم و با توجه به بی‌پاسخ ماندن مکاتبه، 19 فروردین نیز با رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مکاتبه کردم و خواستار توضیح شدم. قصد نداشتم این موضوع را در صحن مطرح کنم اما تمام این مکاتبات بی‌پاسخ مانده و ناچار هستم آن را تذکر دهم.

وی توضیح داد: ردیف‌هایی مربوط به بودجه‌های حمایتی که با نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و صرف زمان بسیار در بررسی مصوب شده بود ،در کمیسیون برنامه بودجه تغییر کرده، جا به جا شده یا حتی بعضا ردیف‌هایی که وجود نداشته، ایجاد شده و ردیف‌های موجود بدون هماهنگی با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حذف شده است.

تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است

اقبال شاکری با اشاره به اجرای پروژه ها بدون پشتوانه کارشناسی در شهرداری تهران گفت: از زمستان سال 95 شهرداری منطقه 6 و معاونت حمل و نقل و ترافیک طرحی را برای ایجاد خیابان نمونه ترافیکی در خیابان ایرانشهر به اجرا گذاشته‌اند که نه تنها باعث ایجاد خیابان نمونه ترافیکی نشده بلکه مشکلات بسیاری در این زمینه برای منطقه نیز ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح یک خط ویژه برای دوچرخه ایجاد شده و یک لاین ترافیکی کاهش یافته ولی در عمل محل عبور دوچرخه به محل پارک موتور سیکلت‌ها تبدیل شده و کنار لاین دوچرخه نیز محل پارک خودروها  است.

شاکری افزود: با توجه به اهمیت ترافیکی این خیابان در محدوده مرکزی تهران به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود که نسبت به ساماندهی این وضع اقدام کند و با توجه به اینکه این پروژه فاقد کد بودجه برای سال 96 است لذا گزارشی از نحوه هزینه کرد در این پروژه ارائه شود.

ساماندهی کارتن خواب ها، هیچ درآمدی برای شهرداری ندارد/ درب مددسرا‌ها به روی خبرنگاران و فعالان اجتماعی باز است

رضا قدیمی مدیر عامل سابق سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: گزارشی که طی چند روز گذشته در یکی از جراید کشور منتشر شده است، مربوط به 6 سال پیش یعنی سال 1390 بوده است.

 وی افزود: فردی که گزارش فوق به نقل از او منتشر شده است خود را مددکار اجتماعی معرفی کرده و گفته های وی با عملکرد شهرداری تهران در خصوص ساماندهی کارتن خواب های پایتخت، هیچ گونه مطابقتی ندارد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، تصریح کرد: ادعاهای مطرح شده در گزارش شامل ادعاهایی همچون درآمدزایی شهرداری تهران از جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و ضرب و شتم آنان در مددسراها و گرمخانه‌های شهرداری تهران است که به هیچ عنوان صحت ندارد.

10 درصد از خودروهای تهران متعلق به منطقه یک است

محمد احمدی‌بافنده مدیر عامل سابق شرکت بهره‌برداری مترو تهران در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی با بیان اینکه از سال 88 کلنگ ایستگاه خط 3 زده شد، اظهار داشت: در اطراف ایستگاه شهید محلاتی، شهرک لاله، شهرک نیروی زمینی و غیره واقع شده که بیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه توسعه مترو در منطقه یک و شمال شرق ضرورت داشت، افزود: با افتتاح این ایستگاه می‌توانیم شاهد کاهش تقاضا و استفاده از خودروی شخصی باشیم.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه توسعه منطقه یک در شرق تهران است، گفت: جمعیت زیادی در منطقه یک متمرکز شده است، به گونه‌ای که 10 درصد از خودروهای شهر تهران متعلق به این منطقه است.

وعده دولت برای تأمین هزار واگن مترو محقق نشد/نیمی از واگن های مترو نیاز به بازسازی دارند

اقبال شاکری رئیس سابق کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود واگن در خط 3 مترو تهران، اظهار داشت:کمبود واگن موجب افزایش سرفاصله قطارها شده که این مشکل تنها با تزریق واگن برطرف می شود.

وی با بیان اینکه عمر مفید بسیاری از قطارهای مترو به اتمام رسیده است افزود: باید قطارهای جدید به مترو وارد و قطارهای قدیمی را نوسازی کنیم چراکه تمام شدن عمر مفید تعدادی از قطارها می تواند خطرآفرین باشد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از واگن های موجود متروی تهران نیاز به بازسازی دارند، گفت: برای تعمیرات و نوسازی باید تعدادی از واگن ها را از خطوط خارج کنیم به همین دلیل نیاز به تزریق فوری قطار به خطوط داریم.

فرسودگی علت اصلی جمع آوری پل گیشا/ انسان محوری سیاست مدیریت شهری است

ابوالفضل قناعتی عضو سابق هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه علت اصلی جمع آوری پل گیشا فرسودگی آن است، اظهار داشت: عمر مفید پل گیشا به اتمام رسیده بود، به همین دلیل بهتر بود که به جای مرمت جمع آوری شود.

وی افزود: هزینه مرمت و  بازسازی پل زیاد بود، به همین دلیل با توجه شرایط خیابان های اطراف گیشا تصمیم گرفتیم که در این محدوده تونل هایی زده شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیاست شورا و شهرداری تهران انسان محوری است نه خودرو محوری، به همین دلیل در تلاش هستیم تا تردد خودروها را به زیر زمین منتقل کنیم.

بخش خصوصی در راستای نوسازی اتوبوس‌های خود اقدام کند/ ظرفیت اتوبوس ها تا 1.3 برابر افزایش می‌یابد

احمد دنیامالی رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود اتوبوس در چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران، اظهار داشت: در این خصوص بحث های زیادی مطرح شده اما به دنبال رفع کمبودها هستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت اتوبوس نسبت به چند سال گذشته از حدود یک هزار و 300 دستگاه هم کمتر شده است، افزود: در حال حاضر اتوبوس‌هایی را که وارد کردیم، اتوبوس های 2 کابینه و 3 کابینه با ظرفیت بالا هستند، در حالی که اتوبوس هایی را که از چرخه حمل و نقل خارج کردیم تک کابین بودند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل مدیریت شهری در خصوص کمبود اتوبوس در شبکه بی آرتی است، گفت: اتوبوس هایی که بخش خصوصی وارد می کند عمرشان کمتر از اتوبوس های تک کابین است که این موضوع هم خود مشکل ایجاد می کند.

افزایش 2 درصدی نیروهای شهرداری تهران طی 12 سال گذشته

سید جعفر تشکری هاشمی معاون سابق توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در سیصد و پنجاه دومین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به گزارش ساماندهی نیروی شهرداری تهران، اظهار داشت: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تامین امنیت شغلی کارگران بر عهده کارفرمایان است. 

وی با بیان اینکه باید در راستای رشد و شکوفایی کارکنان و کارگران شهرداری تهران گام اساسی برداشته شود، افزود: منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شود، باید در راستای کیفیت زندگی کارکنان و تامین امنیت شغلی آنها اقداماتی انجام شود. 

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به دیدگاه‌های مدیریتی نوین سرمایه انسانی، تاکید کرد: تضمین امنیت و ثبات شغلی نخستین پله برای رسیدن به بهره‌وری، هویت شغلی، افزایش رفتارهای فرانقش، بهبود کیفیت زندگی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و همچنین ارتقای عملکرد هر شخص خواهد بود. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه تعداد کارکنان شهرداری در سال 84، 54430 نفر بوده است، گفت: در ابتدای سال 96 تعداد نیروهای شهرداری تهران به 55594 پرسنل رسید که این آمار تنها نشان از افزایش 2 درصدی نیروها در شهرداری تهران دارد. 

برخی از باغات تهران به مزایده گذاشته شده اند/ شهرداری تهران باغات را خریداری کند

محمد حقانی رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باغات شهر تهران سرنوشت عجیبی دارند، اظهار داشت: از اول انقلاب تاکنون قانون حفظ و گسترش هیچگاه اجرایی نشد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: جدا از در نظر گرفتن قانون، تاکنون بنیادها نسبت به نگهداری باغات هیچ همتی نداشته اند.

حقانی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی زیادی باغ توسط یکی از بنیادها برای فروش به مزایده گذاشته شده، به همین دلیل پیشنهاد می دهم که شهرداری تهران حداقل باغات به فروش گذاشته شده را خریداری کند تا به فضای سبز عمومی تبدیل شوند.

فرمانداری از بازشماری 10 درصد صندوق‌ها استنکاف می‌کند/ حق الناس بر گردن مجریان انتخابات است

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه برخی از نامزدها نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض دارند و از مبادی قانونی طرح شکایت کرده اند، گفت: حق کسی یا جمعی که اعتراض دارد این است که به شکایت او رسیدگی شود و بازشماری 10 درصد آرا، درخواستی منطقی است اما وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و هیات های نظارت و اجرایی این حق الناس را ادا نمی‌کنند.

وی افزود: دیروز بعد از ساعتی گفتگو در فرمانداری،در نهایت اعلام کردند که از بازشماری 10 درصد صندوق ها استنکاف می کنند، این در حالی است که جمع آرا نفر اول و نفر بیست و دوم تهران بیش از یک، دو میلیون و سیصدهزار رأی است که نسبت به کل آرا ماخوذه یک میلیون فاصله وجود دارد و این اختلاف رأی بالا نتیجه انتخابات را با تاکید بیشتری قابل بازشماری نشان می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار