از آنجایی که علی‌رغم تلاش‎ها برای آغاز گفتگوها و کاهش تنش اوضاع در شبه‌جزیره کره روزبه‌روز جنگی‌تر می‌شود، بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان توان نظامی طرف‎های درگیر در جنگ احتمالی را بررسی می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی ماه‌های گذشته تنش بین آمریکا و کره‌شمالی افزایش یافته و احتمال آغاز جنگ در شبه‌جزیره کره بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

پیامدهای جنگ آمریکا و کره‌شمالی

وب‌سایت «News» در گزارشی با اشاره به اعزام کشتی‌های جنگی آمریکا به نزدیک مرزهای کره‌شمالی در ماه آوریل سال گذشته و احتمال اینکه در صورت جنگ بین آمریکا و کره‌شمالی، کشورهای چین و روسیه نیز درگیر خواهند شد، توان نظامی چهار کشور را مقایسه کرده‌ است.

بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند در صورت آغاز جنگ کره‌شمالی ضربه سنگینی به آمریکا وارد خواهد کرد.

«جان بلاکسلَند» کارشناس مسائل نظامی و رئیس مرکز مطالعات دفاعی و راهبردی در دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید معلوم نیست که تحولات شبه‌جزیره کره به چه سویی می‌رود اما اگر هر کسی دکمه (هسته‌ای) را فشار دهد ، جنگی بسیار شدید و کوتاه رخ خواهد داد که ویرانی عظیمی در پی خواهد داشت و از سوی دیگر کره‌شمالی، چین و روسیه ذخایر عظیمی از تسلیحات نظامی و نیروهای نظامی خبره دارند که از وقوع چنین خرابی‌ جلوگیری خواهند کرد.

هزینه دفاعی آمریکا، روسیه، چین، کره‌شمالی

بنا به گزارش گلوبال‌فایرپاور بودجه دفاعی سالانه آمریکا 581 میلیارد دلار است، در حالی‌که بودجه نظامی روسیه 45 میلیارد، چین 155 میلیارد، و کره‌جنوبی 7.5 میلیارد دلار است.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

اما در زمینه تعداد سربازهای آماده‌‌به‌خدمت قضیه متفاوت است؛ شمار نیروهای نظامی فعال آمریکا یک میلیون و 400هزارنفر است و یک میلیون و صدهزار نفر نیز نیروی ذخیره دارد.

توان نظامی آمریکا، کره‌شمالی، چین و روسیه

آمریکا در حال حاضر تنها 20 هزار نیروی زمینی، 8 هزار نیروی هوایی و دیگر نیروهای ویژه نزدیک به مرزهای کره‌شمالی مستقر در خاک کره‌جنوبی دارد و نزدیک به 5 هزار نیروی نظامی در خاک ژاپن دارد.

در حالی‌که کره‌شمالی بیش از 700 نیروی نظامی فعال و 4 میلیون و 500 هزار نیروی ذخیره دارد.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

به گفته بلاکسلند، پیونگ‌یانگ همچنین نزدیک به 20 هزار راکت، موشک در مرزهای نزدیک به کره‌جنوبی در اختیار دارد.

بلاکسلند با اشاره به تعداد زیاد نیروهای نظامی کره‌شمالی تأکید می‌کند در جدال فناوری و کمیت همیشه فناوری پیروز نیست و این گفته را نیز نباید فراموش که «کمیت هم نوعی کیفیت را در خود دارد».

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

این کارشناس استرالیایی در خصوص توانایی بالای کره‌شمالی می‌افزاید: کره‌شمالی حجم عظیمی از توپخانه و موشک را در منطقه غیرنظامی نزدیک به کره‌جنوبی مستقر کرده که واقعا ترسناک است.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

بلاکسند در ادامه می‌گوید: شاید نیروهای آمریکایی مستقر در خاک کره‌جنوبی بتوانند شمار زیادی از موشک‌های کره‌شمالی را پس از شلیک منهدم کنند اما بی‌شک برخی از آنها نیز از سامانه‌های دفاع موشکی عبور خواهند کرد. اصلا مهم نیست که فناوری شما چقدر پیشرفته است، اگر تنها اگر چند موشک کره‌شمالی به خاک کره‌جنوبی اصابت کند جمعیت زیادی نابود خواهند شد.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

تلفات انسانی جنگ آمریکا و کره‌شمالی

تخمین زده می‌شود که در همان ساعت‎های اولیه جنگ آمریکا و کره‌شمالی، پیونگ این توانایی را دارد که 100 هزار نفر را نابود کند.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

بنابراین اگرچه درنهایت احتمالا کره‌شمالی نمی‌‌تواند پیروز جنگ با آمریکا باشد اما قطعا و مطمئنا جمعیت زیادی از مردم آمریکا و متحدانش را نیز از بین می‌برد.

آیا آمریکا توان جنگ‌های همزمان را دارد؟

به نوشته گزارش «News»، سناریوی ویرانگر جنگ آمریکا و کره‌شمالی در خصوص مسابقه نظامی و جنگ احتمالی چین و روسیه نیز صادق است، چرا که هر سه کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند و هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای نابودی همه را در پی خواهد داشت.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

پرفسور بلاکسلند درباره توان نظامی روسیه می‌گوید روس‌ها توان آتش‌بار عظیمی از کشتی، زیردریایی، و نیروهای مسلح دارند. اخیرا روسیه توان نظامی خود را در اوکراین نشان داد که آنها توانایی این را دارند که منطقه‌ای به مساحت یک کیلومتر مربع را زیر آتش بگیرند و به‌سرعت آن را پاکسازی کنند.

درباره چین هم باید گفت دولت چین تمرکز خود را بر فناوری سایبری قرار داده و همچنین به‌شدت مشغول کپی‌برداری از فناوری غربی بوده است؛ پکن در حال حاضر انبار عظیمی از مهماتی در اختیار دارد که توان غرق‌کردن ناوهای هواپیمابر و یا اسقاط سیستمهای ماهواره‌ای را دارند که آمریکا وابستگی شدیدی به آنها دارد.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

گرچه آمریکا قدرتمندترین ارتش و پیشرفته‌ترین فناوری در جهان را در اختیار دارد اما بنا به اعتقاد پرفسور بلاکسلند مهم نیست که یک جنگنده چقدر از نظر فناوری پشرفته باشد؛ زیرا هنگامی که در محاصره شمار زیادی از جنگنده‌های دشمن قرار گیرد، پیش از آنکه اقدام جدی انجام دهد مهماتش تمام می‌شود.

مسئله دیگر درخصوص جنگ آمریکا با کشورهای مذکور این است که نیروهای آمریکایی در سراسر جهان در کشورهای عراق، افغانستان، سوریه ، کشورهای ارو.پایی، استرالیا، کره‌جنوبی، ژاپن، گوام، هاوایی، لتونی پراکنده هستند.

دست چه کسی بر روی دکمه هسته‎ای می‎رود؟+تصاویر

به گفته پرفسور بلاکسلند شکی نیست که آمریکا قدرتمندترین ارتش آمریکا در اختیار دارد اما اگر همزمان درگیر بیش از یک جنگ بزرگ شود، یقیناً بیشتر از آنکه ضربه بزند ضربه خواهد خورد.

به اعتقاد بلاکسلند ارتش آمریکا بیش از این توانایی جنگ همزمان در بیش از دوجبهه بزرگ را داشت اما اکنون در موقعیتی قرار دارد که تنها می‌تواند یک جنگ بزرگ را پیش ببرد. و نباید فراموش کرد که آمریکا هم‌اکنون گرفتار جنگ افغانستان، عراق، و سوریه است که توان درگیری این کشور در جنگ دیگر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نگاهی به توان نظامی آمریکا، چین، روسیه و کره‌شمالی+تصاویر

 

برچسب ها: ارتش ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.