وی ادامه داد: در گام نخست اجرای طرح، هنگام پذیرش بیمار در بخشهای بستری موقت یا دائم، الزام به ارائهی دفترچه بیمه سلامت حذف شده و پذیرش بیمار صرفاً با اعلام کد ملی وی انجام میشود. بر این اساس، با استفاده از اپلیکیشنها و سیستمهای الکترونیکی، اطلاعات پزشکی بیمار شناسایی میشود و کارشناسان بیمه اطلاعاتِ بیمهگری را بررسی و استحقاق بیمار را برای دریافت خدمات درمانی به صورت آنلاین و الکترونیکی بررسی و تأیید میکنند. در ادامه نیز یک کد ۱۶ رقمی در اسناد مربوط به بستری بیمار درج میشود که برای پیگیریهای مالی بعدی قابل ارائه به بیمه خواهد بود.
ادیانی افزود: اگرچه در فاز نخست این طرح در مراحل بعد از پذیرش اولیه (از جمله در هنگام ترخیص و همچنین در بخشهایی غیر از بستری)، همچنان ارائهی دفترچه کاغذی ضروری است اما این طرح در فازهای بعد به بخشهای دیگر و همچنین تمامی مراحل درمان تا ترخیص بیمار خواهد رسید و در نهایت چاپ دفترچهها نیز به طور کامل منتفی می شود و پروندههای پزشکی و بیمهای بیماران نیز در قالب یک بسته کاملاً الکترونیکی ارائه خواهد شد.
ادیانی به رفع همپوشانیها نیز اشاره کرد و گفت: این طرح به عنوان یکی از ابعاد طرح استحقاق درمان است. از آنجا که در حال حاضر تعداد جمعیت بیمههای همپوشان در کشور قابل ملاحظه است، طرح استحقاق درمان حل این مسئله را نیز در نظر گرفته است؛ بر این اساس بیمارانی که چند دفترچهای هستند تعیین تکلیف شده تا با کمترین هزینهها، کارآمدترین خدمات بیمهای به افراد مستحق و نیازمند ارائه شود.
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه تا سه ماهه دوم سال جاری، طرح استحقاق درمان در کل کشور اجرا خواهد شد، گفت: فاز نخست طرح در استان های فارس ، مازندران، کرمان و البرز رونمایی شده است.
ادیانی دسترسی به سیستم اطلاعات بیمارستانی را از دیگر طرح ها به منظور هم افزایی با طرحهای دیگر این سازمان دانست و افزود: این طرح حذف بسیاری از اسناد کاغذی را در پی داشته و در فازهای بعدی در کنار موضوع راهنمای طبابت بالینی (گایدلاینها) میتوانند سیستم سلامت ما را به سطح کشورهای پیشرفتهی دنیا برساند.
انتهای پیام/