مارکوس فلس گفت:در سال های اخیر حرکت به سمت کتاب های الکترونیک رشد فزاینده ای داشته است و شاهد تحول در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود اموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نشست تحول در سیستم توزیع کتاب با بیان اینکه به دلیل وسعت کشور در زمینه توزیع کتاب مشکل داریم، اظهار کرد: اقداماتی را با دوستان در این زمینه در اتحادیه ناشران و کتابفروشان انجام می دهیم از جمله آنکه بررسی هایی در زمینه توزیع کتاب در دست اجراست و با پژوهش هایی که انجام می شود باید راهکارهایی برای توزیع کتاب پیدا کنیم و از تجربه دوستان آلمانی در این حوزه استفاده کنیم.

 مارکوس فلس  مدیر یکی از دو شرکت بزرگ توزیع کننده کتاب در آلمان با مقایسه کتابفروشی های دیروز و امروز بیان کرد: تعداد کتاب در کتابفروشی ها در 30 سال گذشته محدود بود.

وی گفت: در گذشته کتابفروش ها نگران بودند که کسی به کتاب دست می زند کتاب کثیف نشود از این رو با خریدار محتاطانه رفتار می کردند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد:در گذشته به این شکل بود که یک کتابفروشی با 200 مترمربع فضا، کتابفروشی بزرگی به حساب می آمد اما امروز کتابفروشی ها این امکان را فراهم می کنند مشتری به کتاب نزدیک شود آن را بخواند و فضا به گونه ای است که حدود 40 تا 50 هزار عنوان کتاب در خود جای می دهد از این رو سعی می کنند محیط خوشایندی را فراهم کنند و راهنماهایی در کتابفروشی ها وجود دارد و نشان می دهد هرکتابی در کجا قابل دیدن است و مشتری علاوه بر کتاب موارد دیگری مانند کارت پستال را هم از کتابفروشی ها خریداری می کند.

وی افزود: تنها محل کتابفروشی ها تغییر نکرده است بلکه کتابفروش ها هم تغییر کرده اند سعی می کنند شبیه مردم باشند در عین حال که کتاب و کتابفروشی تغییر کرده،روش مدیریت ها هم تغییر کرده است به گونه ای که  مرکز کتابفروشی در آلمان داریم که می تواند کتاب ها را در اسرع وقت به دو مرکز مهم فروش کتاب برساند.

وی افزود: حجم تجارت کتاب در سال های قبل 9 میلیارد یورو بود و بحران اقتصادی را در کتاب حس نکردیم.

 مارکوس فلس  با اشاره به اینکه امروزه کتابفروشی ها تحت عنوان بزرگی کار می کنند، اظهار کرد: این طور نیست که تنها یک نفر مسئول کتابفروشی باشد بلکه کتابفروشی ها تحت عنوان کتابفروشی های زنجیره ای قرار می گیرد و از آنجایی که محل کتابفروشی در شهر ها گران تر می شود از این رو حرکت به سمت کتابفروشی های دارای یک صاحب واحد کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه جوان ها به مرور علایق خود را به شیوه های سنتی مطالعه کتاب از دست می‌دهند و به شکل های جدید روی می آورند، گفت: تلاش می کنیم بخش کتاب و کتابخوانی بتواند در این زمینه کارهایی انجام دهد و قابل رقابت بماند.

فلس با بیان اینکه واقعیت این است که در سال های اخیر حرکت به سمت کتاب های الکترونیک رشد فزاینده ای داشته است، گفت: 15 سال است که شاهد تحولی هستیم  و سایتی در زمینه فروش کتاب فعالیت می کند در ابتدای کار خود فقط فروش کتاب محل درآمد این سایت نبود بلکه از طریق بورس هم کسب درآمد می کرد و ارتباط با مشتری سرلوحه راهکارهایی است که مدنظر قرار گرفت.

مارکوس فلس گفت:زمانی که کتابفروش می خواهد اطلاعاتی درباره کتاب هایش به مشتری بدهد باید سطح بالایی از آگاهی در زمینه کتاب های منتشر شده داشته باشد. قبل از نمایشگاه های بزرگ، روزنامه های محلی کتاب های جدید را معرفی می کنند تا جذابیت برای مخاطب در زمینه مطالعه کتاب ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.