گاردین در مطلبی به تاریخچه خصومت آمریکا علیه ایران اشاره و تاکید کرد اروپا باید در برابر خروج واشنگتن از برجام اقدام کند.

گاردین: اروپا باید در عمل بهای خروج واشنگتن از برجام را طلب کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گاردین در مطلبی نوشت: خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران به بهانه‌هایی واهی و گمراه‌کننده، خرابکاری دیپلماتیک به شمار می‌رود که خطرات بسیاری در پی دارد. در حالی که همچنان توافق سال 2015 هسته‌ای به طور کامل لغو نشده، اکنون وجود آن به خطر افتاده است. ترامپ با این اقدام بار دیگر ثابت کرد در پی هرج و مرج است.

نگارنده این مطلب در ادامه افزود: اشتباه کوته‌بینانه ترامپ که به هیچ وجه بی‌سابقه نبوده است، با تاریخچه اشتباهات روسای جمهور پیشین آمریکا در سیاست خود در خاورمیانه همراستاست. منطقه خاورمیانه مملو از اجساد سیاست‌های غلط آمریکا است که به دلیل اختلاط حماقت و تکبر که اکنون در کاخ سفید متداول شده است، اتخاذ شده اند. از این نظر، ترامپ با پیشینیان معاصر خود تفاوت چندانی ندارد.

نگارنده این مطلب در ادامه به خصومت تاریخی آمریکایی‌ها در قبال ایران اشاره کرد و نوشت جنگ تحمیلی برای دفع حمله صدام حسین به ایران، جان 300 هزار ایرانی را گرفت و هزینه‌ها و دلایل آن نیز همچنان فراموش نشده است. با این حال، آمریکا پس از پایان این جنگ از ایران عذرخواهی نکرد. خصومت به غایت غیرمنطقی و مطلق آمریکا علیه ایران تا امروز نیز ادامه یافته است.

گاردین افزود: مشکلات منطقه‌ای با دخالت آمریکا به سرعت تشدید شده است. برای مثال، سومالی تبدیل به کشوری شده است که نیروهای ویژه آمریکا از آن به عنوان میدان تیر استفاده می‌کنند. بحران انسانی در یمن نیز به دلیل جنایات رژیم سعودی ایجاد شده است که تحت حمایت آمریکاست. لیبی نیز نمونه قابل توجهی از نابسامانی حاصل از دخالت‌های آمریکا است.

عجیب نیست که تروریسم در اشکال گوناگون خود در حال گسترش است. باید به کشته شدن نیم میلیون سوری در جنگ داخلی این کشور نیز اشاره کرد. سرنوشت سوریه نمادی از بزرگترین شکست آمریکا است.

نگارنده این مطلب خاطرنشان کرد: ترامپ نادان، وارث مستقیم این اشتباهات کورکورانه و فاجعه‌آمیز روسای جمهور آمریکا است. اما این مسئله به این معنی نیست که انگلیس و اروپا باید کنار بنشینند و از وقوع فاجعه‌ای دیگر در خاورمیانه به دست واشنگتن جلوگیری نکنند. 

متحدان اروپایی باید هرچه در توان دارند به منظور زیر سوال بردن، دور زدن و رد کردن تلاش ترامپ برای از میان برداشتن برجام انجام دهند. آن‌ها باید با ایران روابط نزدیک‌تر برقرار کنند و در مقابل، علیه واشنگتن اقدامات تنبیهی دیپماتیک و اقتصادی اتخاذ کنند. همچنین باید در سرزنش آمریکا در سازمان ملل متحد، بین کشورهای اروپایی همکاری صورت بگیرد. پیمان‌شکنان باید بهای آن را بپردازند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس، می‌تواند با لغو دعوتنامه خود از ترامپ برای سفر به انگلیس، این اقدامات را آغاز کند. ترامپ با سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود در خاورمیانه، رد تغییرات اقلیمی و دیگر سیاست‌های خطرناک و تفرقه‌انگیز خود، منافع انگلیس و صلح و امنیت بین‌الملل را تهدید می‌کند. اکنون زمانی است که دیگر شکایت و محکوم کردن راه به جایی نخواهد برد. زمان مقاومت فعال فرا رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، دونالد ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهاشم اينه كه آمريكا باس تحريم بشه و مواد اوليه بهش ندن
Iran (Islamic Republic of)
مجید صاحبدل
۲۳:۳۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
این که گمان شود اروپایی ها( آلمان، انگلستان، فرانسه) در این افتضاح جانب ایران را نگه داشته و علیه آمریکا وارد عمل می شوند یک خیال واهی ست.
فقط یک آدم خوش خیال این را باور می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
داره پرداخت میکنه خودش خبر نداره
خارجیا الان به یه آمریکایی مثل یه دیوونه زجیری نیگا میکنن
قبلا میپرستیدنشون و قبله آمالشون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ قلدر بي ادب شايسته جهان پراشوب امروز نيست،. اروپا بايد در مقابل تكرويهاي امريكا ايستادگي كند
آخرین اخبار