آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت نگرانی عمیقی در آسیا در مورد چشم انداز گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد.

رویترز گزارش داد: درگیری در خاورمیانه یکی از موضوعات اصلی در جریان نشست سران کشور‌های آسیا-اقیانوسیه که در حاشیه اجلاس «اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا» (آ. سه. آن) در لائوس بود.

آنتونی بلینکن در این اجلاس گفت: واشنگتن به استفاده از دیپلماسی برای کنترل اوضاع در مواجهه با آنچه که او محور مقاومت تحت رهبری ایران خواند، متعهد است.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: تمرکز شدید آمریکا در یک سال گذشته بر جلوگیری از گسترش این درگیری‌ها است. ما هر روز در این راستا تلاش می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما از طریق بازدارندگی و دیپلماسی به شدت تلاش می‌کنیم تا از گسترش درگیری جلوگیری کنیم. همچنین بدیهی است که نگرانی عمیقی در مورد وضعیت اسفناک کودکان، زنان و مردان در غزه وجود دارد.

بلینکن گفت که آمریکا به اسرائیل بر اهمیت تامین نیاز‌های بشر دوستانه مردم غزه تاکید کرده است و بازگشت مردم آواره در لبنان به خانه‌های خود به نفع اسرائیل است.

رهبران ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه، در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ. سه. آن، در لائوس گردهم آمدند و درباره موضوعاتی از جمله افزایش تنش‌ها در دریای جنوبی چین، جایی که پکن درگیر مناقشات ارضی با همسایگان خود است، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ طولانی‌مدت روسیه در اوکراین گفت‌وگو کردند.

نشست سران شرق آسیا (EAS) شامل ۱۰ عضو آ. سه. آن یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام به همراه استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا است.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست در وینتیان لائوس می‌توان به شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن، لی چیانگ نخست‌وزیر چین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار