نخستین سمپوزیوم کشوری و علمی تاب‌آوری روانشناختی در سوانح و بلایا امروز در شیراز برگزار شد.

آغاز به کار اولين همایش سمپوزيوم ملي و علمي تاب آوري روانشناختي در سوانح و بلايافتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در نخستین سمپوزیوم کشوری و علمی تاب‌آوری روانشناختی در سوانح و بلایا در شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان اختلالات روانشناختی و اختلالات مربوط به حوزه روان، کشور ایران آمار بسیار بالایی را دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به آمار، تحقیقات و پیش بینی‌های بین المللی انجام شده تا سال ۲۰۳۰ اختلال افسردگی، حوادث جاده ای، دیابت و اختلالات روانشناختی آمار بالایی را در جهان خواهند داشت، افزود: بنظر می‌رسد که ما هم به تبع به خدمات روانشناختی بیشتری در سطح کشور نیازمند هستیم.

به گفته فتحی، تاب آوری نه فقط در زمان حوادث و سوانح، از اهمیت بسیاری برخوردار است، بلکه شامل همه ابعاد زندگی بشری اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به خصوص از نقطه نظر بشردوستانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: این همایش در راستای بررسی مشکلات روانشناختی، تاب آوری مردم در زمان حوادث و همچنین تامین سلامت روانی برگزار شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در این سمپوزیوم اساتید مجرب نسبت به بررسی چالش ایران و دنیا اقدام می‌کنند و همچنین نجاتگران و امدادگران برای بهبود سلامت روانشناختی خود در حوادث روش ها و آموزش های لازم را فرا می‌گیرند.

فیض الله جعفری مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت آموزش، گفت: با توجه به سرعت اطلاع رسانی و موثر بودن در زمان وقوع بحران، آموزش مناسب در دنیای امروز حرف اول را می زند.

وی اظهار داشت: حوادثی که ناگهان برای افراد رخ می دهد و منجر به خسارات جانی و مالی می شود، می تواند پیامدهای روانی نامطلوبی در پی داشته باشد که با آموزش تاب آوری به امدادگران و حادثه دیدگان می توان احتمال بروز این حوادث را کاهش داد.

جعفری ادامه داد: مردم ما در زمان وقوع بحران برای امداد و کمک از دل و جان مایه می گذارند که قابل تقدیر است اما اگر این کمک ها مدیریت نشوند می توانند در زمان اولیه وقوع بلایا از ارایه امداد و نجات اصولی بکاهد.

وی افزود: نیاز به کمک مردم تنها به روزهای اول وقوع حادثه محدود نمی شود، بلکه باید به گونه ای عمل کنند که تا پایان بحران به عنوان نیروی کمکی قابل دسترس و استفاده باشند.

جعفری با تاکید بر اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی تاب آوری روانشناختی در سوانح و بلایا به میزبانی جمعیت هلال احمر فارس بیان کرد: یکی از ماموریت های هلال احمر، انجام حمایت روانی در کنار امداد رسانی فیزیکی است و آموزش موارد روانشناختی به امدادگران از اهمیت ویژه برخوردار است که در این سمپوزیوم با ارایه سخنرانی اساتید و کارگاه آموزشی به عنوان پیش درآمدی در این حوزه محقق می شود.

حسن فیاض پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم اظهار کرد: در بند 1 پیشگیری از مخاطرات طبیعی، افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده سازی مسوولان و مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: آماده سازی و ارائه مطالب مفید در حوزه تقویت روانی افراد در زمان وقوع حوادث، امکان کمک و امداد بهتر را فراهم می کند و در تقویت قوای روانی آسیب دیدگان نیز تاثیر مطلوبی دارد.

فیاض پور افزود: این مورد نشان از مسئولیت خطیری است که برای تحقق این امر، به عهده سازمان هاست.

وی ادامه داد: در بند 4 سیاست های کلی نیز بر بازسازی توانایی روانی آسیب دیدگان در مدیریت بحران تاکید شده است.

فیاض پور با اشاره به اهمیت حمایت های روانی از آسیب دیدگان در حوادث بیان کرد: برگزاری این سمپوزیوم به میزبانی هلال احمر فارس، فرصت مطلوبی برای ارایه راهکارهای لازم برای افزایش توان تاب آوری حادثه دیدگان و بازماندگان بلایاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: خوشبختانه در فارس سازمان های مردم نهاد فعالی به ویژه در حوزه بانوان وجود دارد که در زمان وقوع حوادث خوش می درخشند و آموزش های تاب آوری می تواند در افزایش سطح عملکرد آنها موثر واقع شود.
انتهای پیام/ر

شیراز میزبان همایش سمپوزیوم ملی و علمی تاب آوری روانشناختی 

برچسب ها: هلال احمر ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار