معلولیت می‌تواند سبب محدودیت فرد در راه رفتن یا برداشتن و گذاشتن اشیا شود، اما به کمک فناوری جدید با استفاده از نیروی ذهن می توان پروتز‌های مصنوعی را به حرکت در می‌آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به تازگی موفق به تکمیل و توسعه نوعی فناوری پیشرفته شده اند که به افرادی که از پروتز‌های بیونیک استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد فرمان‌های حرکتی را تنها با استفاده از قابلیت ذهنی خود به پروتز انتقال دهند.


درجدیدترین آزمایش، کارشناسان دستی بیونیک را برای مردی که ازبدو تولد فاقد دست بود نصب کردند، این پروتز دارای ۴ انگشت و یک انگشت شست است و به وسیله افکار فرد کنترل می‌شود.


بیمار می‌تواند با استفاده از افکار خود پروتز را جابه جا کند یا حتی صورت خود را لمس کند، برداشتن و گذاشتن اشیا نیز از جمله دیگر قابلیت‌هایی که پروتز دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند دستیابی به موفقیت در کنترل پروتز‌ها با استفاده از افکار می‌تواند سبب تحولی درساخت پروتز‌های بیونیک و کمک به بیماران معلول درسراسر جهان شود.

این آزمایش منحصربه فرد در بیمارستان ملی قرقیزستان در شهر بیشکک این کشور انجام شده است.


پروتز‌های مصنوعی به بخش‌های مختلفی ازبدن انسان که دچارمعلولیت است متصل می‌شوند و به او اجازه انجام برخی کار‌ها را می‌دهند.

پروتز‌های ساده مانند پا یا دست مصنوعی قابلیت خاصی ندارند و بیشتر برای کمک به حرکت فرد یا بهبود وضع ظاهری فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما پروتز‌های بیونیک دارای سیگنال‌های الکتریکی هستند که به وسیله عصب‌های موجود دربدن انسان شناسایی و با استفاده از رایانه به زبان کامپیوتر برای دگرگون شدن وضعیت ترجمه می‌شوند.


برای استفاده از حسگر‌های بیونیک، فرد باید پس از پوشیدن پروتز و نصب آن به بدن، درباره حرکت‌های مختلف فکر کند و این سبب می‌شود تا دستگاه دروضعیت مورد نظر فرد قرار بگیرد.

به طور مثال درباره خم شدن بازو فکر کند تا بازوی فرد خم شود. کارشناسان امیدوارهستند درمراحل بعدی بتوانند دگرگون کردن وضعیت پروتز را با استفاده از تفکر ناخود آگاه فرد امکان پذیرکنند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

نسل جدید پروتزها با قابلیت خواندن فکر به بازار آمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار