رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان زرند گفت: درپی مشکل کم آبی در حال حاضر ۵۲ روستای شهرستان بصورت سیار آبرسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،یدالله ضیالدینی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان زرند گفت: درپی بحران کم آبی در حال حاضر ۵۲ روستای شهرستان بصورت سیار آبرسانی می‌شوند
وی از شهروندان خواست تا ضمن رعایت الگوی بهینه مصرف آب در مصرف این مایه حیات صرفه جویی بیشتری کنند.

وی افزود: در صورتی که معیار‌های مصرف بهینه آب رعایت نشود شاهد مشکلات و جیره بندی این مایع حیاتی در بیشتر نقاط شهرستان خواهیم بود.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان زرند میزان تولید فعلی آب از ۲۲ حلقه چاه را ماهیانه ۵۰۴ هزار لیتر عنوان کرد و یادآور شد:هم اکنون ۲۳ هزار مشترک زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

ضیاالدینی با اشاره به ادامه ۲ دهه خشکسالی در منطقه ادامه داد: متاسفانه به علت فرسودگی شبکه آبرسانی حدود ۴۰ درصد آب هدر میرود و برای اصلاح شبکه فرسوده آب ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی مجتمع غربی شهرستان زرند با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال در قالب حفر، تجهیز یک حلقه چاه، اجرای ۲۲ کیلومتر خط انتقال و ۵ باب ایستگاه پمپاژ در مراحل پایانی قرار دارد و فاز دوم این طرح هم با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست افزود:با اجرای آن تا یک ماه آینده ۱۴ روستای حاشیه غربی زرند از آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند.

وی گفت: بر اثر خشکسالی‌های پی در پی و کاهش نزولات آسمانی، متاسفانه کاهش آبدهی چشمه‌ها و قنوات را بیش از ۵۰ درصد، چاه‌های آب آشامیدنی مجتمع مرکزی حدود ۴۰ درصد، چاه‌های منطقه سربنان حدود ۷۰ درصد و چاه‌های دهستان دشتخاک را ۵۰ درصد را داشته ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی به مجتمع سربنان. ختم و عیسی آباد و کهنوج با تانکر آبرسانی سیار تامین میشود تاکید کرد :این آبرسانی به صورت کوتاه مدت است که متاسفانه رسانه‌های مجازی برداشت نادرست از توضیحات ارائه شده را داشته اند؛ و در راستای رفع مشکل آب آشامیدنی این مناطق، اجرای خط انتقال آب و احداث ایستگاه پمپاژ در دستور کار قرار گرفته است؛ که طراحی اولیه آن انجام شده است و براورد اولیه آن پیش بینی شده  وبا تلاش و پیگیری نماینده و فرماندار  پس از تامین اعتبار در اولین فرصت عملیات اجرایی آن آغاز میشود.

رئیس آب و فاضلاب روستایی زرند همچنین، از آغاز طرح پیمایش روستا به روستای این شهرستان جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز آب شرب خبر داد و گفت: متاسفانه انشعاب‌های غیر مجاز به یک معضل تبدیل شده به نحوی که دلیل بخش زیادی از هدررفت آب همین موضوع است که با همکاری دستگاه قضایی شهرستان زرند طرح جمع‌آوری و ساماندهی انشعابات غیرمجاز به صورت ویژه و جدی در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا اکیپ شناسایی انشعابات غیرمجاز ۷ مشترک متخلف را شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی نموده اند.

وی از شهروندان خواست در صورت هرگونه اطلاعاتی از انشعابات غیرمجازمراتب را به این اداره اعلام نمایند.

وی با اشاره به اینکه تابستان امسال با بحران بسیار شدیدی مواجه خواهیم شد ضمن توصیه به مردم درمدیریت مصرف آب خواستار صرفه جویی مشترکین در مصرف آب شد و افزود :صرفه جویی تنها راهی است که با آن می‌توانیم بحران کمبود آب را در تابستان پشت سر بگذاریم.

حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند هم با تاکید برصرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت :متاسفانه اصلاح الگوی مصرف در جامعه بدرستی اتفاق نیافتاده است و مدیریت مصرف آب در جامعه بدرستی رعایت نمی‌شود و بشدت نیازمند تغییر الگوی مصرف آب و فرهنگ سازی لازم برای مقابله با مشکل کم آبی هستیم.

وی همچنین از اسراف در آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب انتقاد و از عملکرد برخی شهروندان در شستشوی حیاط منازل و معابر ابراز تاسف کرد.

وی این شیوه مصرف آب شرب را خلاف دین و حرام دانست و اظهارکرد: آحاد جامعه ضمن مصرف صحیح و صرفه جویی این نعمت الهی شرایط عبور از تابستان گرم را فراهم آورند.

حبیب الله خنجری فرماندار زرند هم با اشاره به تغییر الگوی بارش و خشکسالی‌های چند ساله، یکی از مهمترین راهکار‌های جلو گیری از هدر رفت آب را، برنامه ریزی و مدیریت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب عنوان و بر فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و مسئولان در خصوص مصرف بهینه آب و ضرورت توجه بیشتر مردم به صرفه جویی به ویژه در مناطق روستایی تاکید کرد.

انتهای پیام/ی

لزوم صرفه جوی آب در زرند

 

برچسب ها: آب وهوا ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار