مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه پایش آنلاین سایت مرجانی خلیج چابهار در جنوب استان با استفاده از فناوری جدید آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،نیرهپورملائی مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به منظور پایش لحظه‌ای وضعیت سلامت کلنی‌های مرجانی موجود در خلیج چابهار، بررسی اثرات تغییر اقلیم در دراز مدت و همچنین استرس‌های محیطی بر روی مرجان‌های دریایی، این اداره کل اقدام به نصب دیتا لاگر DST- CTD به ابعاد میکرو کپسول در بستر دریا و محدوده اکوسیستم‌های مرجانی کرد.

وی افزود: این میکروکپسول‌های دیتا لاگر با توجه به برنامه‌های تنظیمی در حافظه آن‌ها به طور خودکار و طولانی مدت اقدام به ثبت فاکتور‌های فیزیکی آب از جمله دما، عمق، فشار و ... در بازه‌های زمانی معرفی شده به آن می‌کنند.

وی ادامه داد: از مزیت‌های دیگر این دیتا لاگر‌های میکرو قابلیت نصب بر روی گونه‌های جانوری آبزی به منظور ثبت ویژگی‌های رفتاری و وضعیت محیطی آنان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این مجموعه افزایش میکروکپسول‌ها در اکوسیستم‌های آبی استان بر اساس پارامتر‌های محیطی مورد نیاز است.

پورملایی اضافه کرد: قبل از توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار حدود ۲۰ هزار کلنی مرجانی از محدوده طرح توسعه اسکله به سایت جدیدی در خلیج چابهار منتقل شد و به صورت دوره‌ای سلامت این مرجان‌ها با همکاری معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پایش می‌شود.

انتهای پیام/ع

برنامه پایش آنلاین سایت مرجانی خلیج چابهار

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار