یک مقام مسئول گفت: با اختصاص ارز 4200 تومانی، قیمت نهاده‌های سم، کود و بذر به سبب مابه‌التفاوت با قیمت ارز 3800 تومانی، 20 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش 20 درصدی قیمت سم و کود و بذر در بازار/ اختصاص 400 میلیون دلار ارز دولتی به واردات کودمهدی حسینی یزدی رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه سم و کود، اظهار کرد: در شرایط کنونی اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان تعریفی ندارد و همواره این موضوع صنف ما را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات در زمینه کود و سم تنها مربوط به تحریم‌های آمریکا نیست، افزود: 20 درصد مشکلات کنونی در حوزه کود و سم ناشی از تحریم‌های آمریکا و مابقی تحریم‌های داخل حاصل از ایجاد پیچیدگی برخی مطالب است که این امر مشکلاتی برای واردکنندگان در بر دارد.

حسینی یزدی ادامه داد: یک روزی وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی به بازرگانان اعلام کرد که بخش خصوصی راه حلی برای حل مشکلات پیداکنند و در آن زمان برخی بازرگانان گفتند که مشروط بر همکاری راه حل هایی نیز دارند.

به گفته این مقام مسئول طی چندین جلسه مختلف با معاونان وزارت جهاد کشاورزی نظیر معاون امور باغبانی، معاون امور زراعت، معاون مالی و مسئولان سازمان حفظ نباتات به توافقاتی رسیدیم به طوریکه 200 میلیون دلار ارز به واردکنندگان سم به منظور واردات سموم آماده به مصرف و مواد اولیه سموم و 400 میلیون دلار ارز به واردکنندگان بخش خصوصی برای واردات اولیه کود و کودهای آماده  مصرف اختصاص یافت چرا که سم، کود و بذر بیش از 50 درصد قوت مردم  و در مجموع 70 درصد مواد غذایی کشور را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه نهاده‌های کود، سم و بذر در گروه اول تخصیص ارز دولتی قرار گرفت، افزود: قرار شد وزارت جهاد کشاورزی متولی این کار باشد، چرا که متأسفانه کارشناسان وزارت صمت برای واردکننده آفت‌کش، علف‌کش و قارچ کش به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، واردات نهاده‌ها به سبب تولید داخل تأیید نمی‌کردند در حالیکه این موضوع هیچ ارتباطی نداشت، به همین دلیل تقاضا کردیم که این امر از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ادامه داد: با اختصاص ارز 4200 تومانی، قیمت نهاده‌های سم، کود و بذر به سبب مابه‌التفاوت با قیمت ارز 3800 تومانی، 20 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در پایان بازار نهاده‌های سم، کود و بذر پس از اختصاص ارز 4200 تومانی پیش‌بینی کرد و گفت: اگر کارشکنی برخی تشکیلات مثل صنایع  و برخی شرکت‌ها و سازمان‌های غیر مربوط نباشد، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

نهاده‌های کشاورزی در گروه اول ارز دولتی قرار گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید رعیتی
۱۸:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
تفاوت ارز ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ درصده. چرا واردکننده ۲۰ درصد قیمت عرضه را افزایش میده؟
آخرین اخبار