روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی درباره نتایج دیدار پرحاشیه سران روسیه و آمریکا نوشت جامعه اطلاعاتی این کشور هرگز با چنین مشکلی رو به رو نبوده است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره دورنمای نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچگاه با چنین مشکلی نظیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری که به اعتقاد شمار زیادی از جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها دیدگاه‎های روسیه را به توصیه‎های نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا ترجیح می‎دهد، مواجه نبوده است.

جان مک لافلین، از مدیران سابق دستگاه اطلاعاتی سیا، مانند بسیاری از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا، ضمن انتقاد شدید از عملکرد بسیار ضعیف ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با پوتین در هلسینکی گفت در شرایط کنونی وضع به گونه‌ای است که گویی دو دولت وجود دارد.

او افزود: مقامات ارشد اطلاعاتی کشور باید با دقت و هوشیارانه و در عین حال درست وارد عمل شوند. آن‌ها باید میان تعهدات‎شان به رئیس جمهور از یک طرف و سوگندی که برای دفاع از قانون اساسی آمریکا یاد کرده‌اند از سوی دیگر موازنه و تعادل برقرار سازند. آن‌ها هم باید به رئیس جمهور منتخب وفادار باشند و هم باید برای مردم آمریکا کار کنند.

دانیل کوتس، مدیر اطلاعات آمریکا، ساعاتی پس از اظهارات ترامپ در پذیرش موضع روسیه در انکار دخالت در انتخابات آمریکا اظهارات ترامپ را در این باره رد و تاکید کرد به اعتقاد وی ضروری است هرچه سریعتر از جامعه اطلاعاتی آمریکا دفاع شود.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، نیز طی اظهاراتی مشابه در مجمع امنیتی آسپن اعلام کرد، تحقیقات روسیه آنگونه که ترامپ ادعا می‌کند بیهوده نبوده است و روسیه تلاش کرده است در انتخابات گذشته دخالت کند و تا به امروز نیز به اعمال نفوذ‌های خود ادامه می‌دهد.

شایان ذکر است، ترامپ دوشنبه و پس از نشستی محرمانه و دو ساعته با پوتین درباره ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دخالت کرده است، ابراز تردید کرد. روز پس از کنفرانس خبری مشترک ترامپ در پی انتقادات شدید از اظهاراتش، گفت که منظورش را بد گفته است و قصد داشته است بگوید که دلیلی وجود ندارد که روسیه این کار را انجام نداده باشد. وی گفت: «بار‌ها این موضوع را گفته‌ام که با نتیجه‌گیری‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر این که روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا دخالت داشته است، موافقم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار