کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپا علی‌رغم تلاش خود برای حفظ روابط با ایران تحت تاثیر فشارهای آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند.

روابط اروپا با ایران تحت تاثیر فشارهای آمریکا است//رد شودمهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نامه چند تن از سناتورهای آمریکا مبنی بر هشدار به اروپائیان نسبت به دور زدن و تضعیف تحریم‌های این کشور علیه ایران اظهار کرد: ایران برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفره‌ی رنگین محسوب می شود که می تواند با هزینه‌های کم، بهره‌های زیادی برای آنان داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: اروپا تاحد امکان تلاش می‌کند در موقعیت ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها تجارت بازرگانی خود را با تهران حفظ کند و بتواند از این شرایط بهره‌های خود را ببرد؛ اما این حمایت و همکاری تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که منجر به ضربه‌های سهمگین کاری، تجاری و مالی به شرکت‌های اروپایی نشود.

 مطهرنیا با بیان اینکه کشورهای اروپایی در بزنگاه‌های تاریخی براساس نوع نگرش خود به بازار تجارت و اقتصاد و برتری آن نسبت به حوزه پیمان‌های سیاسی و همچنین روابط متقابل سیاسی خود با کشورهای دیگر تصمیم گیری می‌کنند, تصریح کرد: اروپایی‌ها در وضعیت کنونی تحت تاثیر فشارهای  آمریکا به ویژه در حوزه اقتصادی به بهانه‌های مختلف در قضیه برجام خود را کنار می‌شکند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا تلاش دارد تا روابط خود را با تهران حفظ و تا سر حد امکان با استفاده از فرصت موجود تجارت خود را گسترش دهد, تصریح کرد: اما در عمل شاهد آن هستیم که شرکت‌های اروپایی از تجارت با تهران صرف نظر می‌کنند.

مطهرنیا افزود: باتوجه به رقابت‌های آشکار و پنهان اروپا با واشنگتن در منطقه، نظام بین الملل و آینده نظم جهانی و همچنین فشارهای ایالات متحده آمریکا  شاهد تنش میان تهران و اروپا در زمینه تحریم ها خواهیم بود.

وی  خاطرنشان کرد: فشارهای آمریکا بر اروپا در دراز مدت اثر خود را در روابط کشورهای اروپایی با ایران به جا خواهد گذاشت؛ هرچند که در کوتاه مدت هم  شاهد تاثیر این فشارها به ویژه در مسئله برجام و تحریم‌های یک جانبه واشتگتن علیه ایران هستیم.  

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار