کارشناس مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت تربت حیدریه گفت: سالانه در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ۳۰ تا ۴۰ مورد بیمار مبتلاء به هپاتیت شناسایی می‌شوند.

سالانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار مبتلاء به هپاتیت در تربت حیدریه شناسایی می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدرضا اعتصامی راد گفت: بیشترین نوع هپاتیت که افراد در شهرستان با آن درگیر میشوند نوع B آن است، که کمتر از ۲ درصد جمعیت (حدود ۷۰۰۰ نفر) آلوده به ویروس هپاتیت B در جمعیت تحت پوشش دانشگاه وجود دارد.

وی افزود:هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است که دراثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف و بیماری‌های ژنتیکی پدید می‌آید.


کارشناس مبارزه با بیماری‌ها ادامه داد: بیماری هپاتیت میتواند بدون علامت باشد ویا علایمی بسیار شدید همراه با گرفتاری شدید کبدی ایجاد کند و از این جهت اگر درمان نشود یا فرد مبتلا دیر متوجه شود یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان کبد در فرد است.


اعتصامی راد گفت: برای درمان زردی که در واقع یک اختلال کبدی به علل مختلف از جمله هپاتیت می‌باشد، حتی در طب سنتی این موضوع تایید نشده است و استفاده از وسایل غیر بهداشتی در این روش خود باعث عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از جمله هپاتیت می‌باشد.

وی افزود: انتقال بیماری از راه خون و فرآورده‌های خونی، مادرآلوده به نوزاد، تماس جنسی حفاظت نشده (بدون کاندم) و خارج از چارچوب زناشویی، اقدامات دندانپزشکی در مراکز غیر بهداشتی، انجام خالکوبی و تاتو، استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک، مسواک مشترک از راه‌های انتقال هپاتیت B می‌باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت تصریح کرد: اگر افرادی سابقه یکی از رفتار‌های فوق را دارد یا اینکه در خانواده یک فرد مبتلا به هپاتیت دارند، بهتر است نسبت به انجام آزمایش هپاتیت اقدام کنند.

انتهای پیام//ز. ج


بیماری هپاتیت یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان کبد در فرد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.