مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۵ درصد از روغن خوراکی کشور وارداتی است و برای واردات آن ۴ میلیارد دلار هزینه می‌شود.

واردات ۸۵ درصدی روغن خوراکی در استان همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت ۹ استان در همدان با بیان اینکه تا پارسال ۹۵ درصد نیاز به روغن خوراکی داشتیم و امسال این میزان به ۸۵ درصد کاهش یافته است افزود : در سال زراعی ۹۶ - ۹۷ ، سیصد و ۴۰ هزار تن تولید کلزا داشته ایم .

وی با اشاره به اینکه کشت دانه های روغنی از سال ۹۴ در کشور آغاز شده است، گفت : امسال برای نرخ کلزا۳۳۵۰ تومان را در نظر گرفتم که جهشی را در افزایش درآمد کشاورزان خواهیم داشت .

مهاجر با اشاره به اینکه مصرف سرانه روغن خوراکی در کشور از مرز۲۰ کیلوگرم عبور کرده است افزود : این در حالی است که میانگین مصرف سرانه روغن در جهان حدود ۱۲ کیلوگرم است .

وی با بیان اینکه امسال شاهد سرما و بارندگی زودتری خواهیم بودگفت : بذر مورد نیاز مناطق سردسیر تحویل داده شده است و خواسته ما این است که کشاورزان کشت کلزا را زود تر انجام بدهند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود : ۱۸۰۰ تن بذر تأمین کردیم که امیدواریم بیشتر از۳۰۰ هزار هکتار امسال کشت کلزا داشته باشیم.

وی به افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا اشاره و خاطرنشان کرد: برای جذب کشاورزان باید کلزا قیمت دو برابری نسبت به گندم داشته باشد که قیمتی که به دولت پیشنهاد داده است ۳ هزار و۳۵۰ تومان است و برای فراوری دانه های روغنی هم هیچ گونه مشکلی در کشور نداریم و بیش از دو برابر نیاز کشور ظرفیت داریم .

انتهای پیام/ د

۴ میلیارد دلار هزینه برای واردات دانه های روغنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.