وی از تحصیل بیش از ۱۴میلیون دانش آموز در مدارس در سال جدید خبر داد و افزود: تا کنون ۹۷درصد دانش آموزان در مدارس ثبت نام کرده اند و پیش بینی میشود در 2 هفته باقی مانده، دانش آموزانی که موفق به ثبت نام نشده اند، اقدام کنند.
وزیر آموزش و پرورش از تلاش مدیران حوزه ستادی برای فراهم کردن زیرساختهای لازم جهت آغاز به کار مدارس خبر داد و بیان کرد: با توجه به نوسانات اقتصادی موجود ممکن است والدین برای تهیه لوازم التحریر با مشکلات مواجه باشند و این مسئله را ما کاملا درک میکنیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف این ۱۴میلیون دانش آموز در مدرسه تحصیل علم و دانش و دیگری تمرین مهارت زندگی کردن در مدرسه است که البته تحقق این 2 هدف نیازمند هماهنگی بیش از پیش معلمان و خانواده هاست.
بطحایی اظهار کرد:مشکلاتی در مسیر تحقق اهداف تربیتی وجود دارد که بخشی از آن به خانواده ها، بخشی به مدرسه، بخشی به مدیر و معلم برمی گردد؛ اینها اجازه نمیدهد برنامهها به طور صحیح و کامل اجرا شود.
وی از آغاز فعالیت رسمی تلویزیون تعاملی سینا خبر داد و تصریح کرد: این تلویزیون اینترنتی از طریق گوشی تلفن همراه با اپلیکیشن سینا روبیک قابل دریافت است.
وزیر آموزش و پرورش ایجاد هماهنگی بین خانه و مدرسه را از اهداف اصلی راه اندازی شبکه تعاملی سینا برشمرد و افزود: در این شبکه اینترنتی، معلمان مسائل مر بوط به دانش آموزان را با والدین در میان میگذارند و از طرف دیگر خانوادهها با رصد برنامه ها، نقطه نظرات خود در خصوص محتواهای آموزشی، محیط مدرسه، مسائل تربیتی و غیره را برای مدیر ومعلمان ارائه میدهند.
وی اولیا را شریک تربیتی مدرسه دانست و گفت: دانش آموزان سرمایههایی هستند که متعلق به 2 شریک تربیتی مدرسه و خانواده هستند لذا اگر هریک از شرکا وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد این سرمایه ارزشمند هدر خواهد رفت.
وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: فرزندان ما امروز در معرض خطرات اجتماعی قرار دارند لذا آنها باید نحوه مواجه شدن با این خطرات را هم در مدرسه و هم در خانواده بیاموزند حال اگر آنچه در مدرسه و در خانواده فرا میگیرند با هم مغایرت داشته باشد اهداف تربیتی محقق نمیشود.
وی ادامه داد: بچهها باید تعلق خاطر داشتن به وطن شان را بیاموزند و این موضوع خیلی سخت اتفاق میافتد.
بطحایی تصریح کرد: خانواده ومعلم به عنوان دو شریک تربیتی تا کنون ارتباطات و گفتگو هایمان خیلی کم بود، لذا مدرسه گاهی کاری انجام داده است که زحمات خانواده را از بین میبرد و گاهی هم عکس این موضوع اتفاق افتاده است، بنابراین اگر معلم نیازهای دانش آموزان را به درستی نداند و آشنا نباشد، تربیت خانواده هدر میرود و عکس آن اگر خانواده هماهنگ نباشد زحمات معلمان نیز هدر میرود.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات فرزندان در برابر کوچکترین مسائل عصبانی میشوند و از کوره در میروند و این نشانه وجوداضطراب در آنها است ما برای کاهش اضطراب در دانش آموزان برنامه داریم شاید شما فکر کنید مدرسه نه تنها استرس را از بین نمیبرد بلکه آن را افزایش میدهد، اما این نیازمند انجام گفتگوهاست، خوشبختانه این برنامهای که از امروز راه اندازی میشود هدفش برقراری و تقویت این ارتباط است؛ بنابراین علیرغم هم مشغلههای بسیار زیاد، ضروری است والدین ومعلمان برنامههای این شبکه تعاملی را دنبال کنند و اگر آینده بچه مهم است پس باید در این شبکه فعال باشند تا تربیت مسیر اصلی خود را طی کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این برنامه که از طریق سینا روبیک پخش میشود عرض میکنم برای جلوگیری از بین رفتن زحمات باید وقت گذاشت و از طریق این شبکه ارتباط برقرار کرد ما برای مدیران هم برنامه داریم و توصیههایی برای آنها داریم.
وی افزود: این اپلیکیشن علاوه بر ایجاد بستر ارتباطی بین معلمان با اولیا است، شرایط ارتباط معلمان با یکدیگر را هم فراهم کرده است؛ و در پایان هر دوره آموزشی به مخاطبان خود گواهی پایان دوره صادر میکند.
بطحایی در پایان گفت: مشکلات حل نمیشود مگر اینکه بپذیریم که ما و خانوادهها یک تیم هستیم و باید به شکل تیمی عمل کنیم تا موفق شویم.
انتهای پیام/