عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پرداخت مطالبات به صورت اوراق، سبب بروز مشکلات مالی در حوزه سلامت می شود.

بروز مشکل در حوزه سلامت با پرداخت مطالبات به صورت اوراق/ بدهی بیش از یکسال بیمه به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانیقربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بیمه سلامت با دولت توافق کرده است برای پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها، با در اختیار قرار دادن منابع مالی به وزارت بهداشت اجازه دهد تا این وزارتخانه مبلغ مورد نیاز را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع کند.

وی ادامه داد: تمام مطالبات حوزه بهداشت و درمان به وسیله بیمه سلامت به شکل اوراق پرداخت شده و از این رو بیمه سلامت اعلام کرده که مطالبات سال 96 را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.

قربانی تاکید کرد: پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور از طریق اوراق، در واقع معضلی جدی ایجاد کرده است، زیرا در حدود 30 درصد از مبلغ اوراق برای نقد شدن آن کسر می‌شود، از این رو ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی از پرداخت کارانه‌شان به صورت اوراق ناراضی هستند. همچنین پرداخت مطالبات به صورت اوراق باعث شده تا در حدود 25 درصد از ارزش ریالی آن کسر شود.

پرداخت نیمی از بدهی کارانه ها به صورت نقد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت معتقدند در صورت پرداخت کارانه‌ها و مطالبات به صورت اوراق، برای کاهش ضررهای وارد شده باید حداقل 50 درصد از طلب آن ها به صورت ریالی پرداخت شود تا از این طریق بتوانند حقوق پرسنل و کادر پزشکان را پرداخت کنند.

وی گفت: پرداخت مطالبات به صورت اوراق و غیر نقد یکی از عوامل ایجاد کننده مشکل در حوزه بهداشت و درمان است.

قربانی با اشاره به اینکه برخی از پزشکان از سال 95 مطالبات کارانه خود را دریافت نکرده‌اند، افزود: شاید در حدود 10 درصد از پزشکان متخصص از وضعیت مالی مناسبی برخوردار باشند اما اکثر این همکاران که تحت عنوان پزشکان اورژانس و طرحی مشغول به خدمت هستند از حقوق کافی برخوردار نبوده و تمام امیدشان به همین کارانه آنها است.

وی یادآوری کرد: درصدی از مطالبات مربوط به سال 97 بر اساس توافقات انجام شده به صورت پول نقد پرداخت می‌شوند.

شهریاری گفت: بیمه سلامت سه هزار میلیارد تومان به عنوان مطالبات ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی پرداخت کرده و قرار است هزار و 750 میلیارد تومان از طلب کارانه‌ها را به صورت پول نقد پرداخت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار