آی گفت: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگوئی به نیاز‌های پژوهشی و فناوری کشور ایجاد شده است.

آزمایشگاه نقشه برداری مغزبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه نقشه برداری مغز در دومین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است، گفت: هدف از راه اندازی این مرکز آشنایی دانشجویان و محققین کشور با رویدادهای که در این مرکز انجام می شود، است.

وی ادامه داد: از آن جا که آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگوئی به نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری، اخذ سیگنال و تحریک مغزی و ارائه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی و نقشه برداری مغز ایجاد شده است، این مجموعه علاقمند است با برگزاری چنین همایش هایی، گامی در جهت رشد پژوهشگران این حوزه بردارد.

تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

رئیس آزمایشگاه نقشه برداری مغز تصریح کرد: بخشی از تجهیزاتی که در حال حاضر در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به طور روزانه در حال بهره برداری و استفاده پژوهشگران می باشد عبارت است از: دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) 3 تسلا، دستگاه های سازگار با MRIجهت تحریک غیرتهاجمی مغز مغناطیسی (TMS) و الکتریکی (tES)، انواع سیستم های سازگار با MRI الکتروانسفالوگرافی (EEG)، دستگاه طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) و دیگر تجهیزات مرتبط.

آی افزود: این آزمایشگاه همچنین به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین ارزیابی شناختی مجهز است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز دومین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز با هدف ترویج علوم شناختی در حوزه نقشه برداری مغز، توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار شد.

رئیس مرکز نقشه برداری مغز ادامه داد: ارائه آخرین دستاوردها در حوزه نقشه برداری مغز و به روز رسانی دانش و اطلاعات پژوهشگران و برقراری تعامل میان محققان از دیگر اهداف این رویداد علمی است که نخستین دوره آن سال گذشته برگزار شد.

آی گفت: همزمان با برگزاری این رویداد علمی و تخصصی، جشنواره ای با عنوان «پژوهش و فناوری نقشه برداری مغز» برگزار می شود و مراکز دانش‌بنیان‌ توانمندی های خود در حوزه نقشه برداری مغز را در معرض نمایش قرار می دهند.

وی در پایان اظهار کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در راستای پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیر ساخت تصویربرداری و تحریک مغزی لازم برای تحقیقات شناختی، ارائه خدمات دانش بنیان و روز آمد در حوزه علوم و فن آوری های شناختی با بهره گیری از امکانات و نیروهای متخصص ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.