سلیمان سویلو اعلام کرد میزان تولید تریاک در افغانستان پس از حمله آمریکا به این کشور از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن افزایش یافت.

۲۰ برابر شدن تولید تریاک در افغانستان پس از حمله آمریکا به این کشوربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، سلیمان سویلو -- وزیر کشور ترکیه -- با اشاره به ناامن کردن منطقه بویژه افغانستان به دست آمریکایی‌ها اعلام کرد از کودتای نافرجام 2016 تاکنون 62 هزار و 730 عملیات بازداشت اعضای گروه تروریستی فتو (فتح اله گولن) انجام شده است و 43 هزار و 648 نفر کارمند وزارت کشور اخراج و 5 هزار 225 نفر کارمند نیز از کار تعلیق شده‌اند.

سویلو در ادامه سخنان خود در مجلس ترکیه گفت: هنگامی که آمریکا در سال 2002 افغانستان را اشغال کرد، سطح زیر کشت گیاه خشخاش در این کشور 17 هزار هکتار بود. این رقم در سال 2017میلادی به 328 هزار هکتار افزایش یافت. میزان تولید تریاک نیز از 200 تن به 9 هزار تن افزایش یافت.

وی افزود: در سال 2000 میلادی تعداد کشته‌های ناشی از حملات تروریستی کمتر از 5 هزار نفر بود اما این رقم در سال 2016 به 25 هزار و 673 نفر رسید. سویلو همچنین با کنایه به آمریکا گفت: کسانی‌که به پ‌ک‌ک 5 هزار تریلی سلاح ارسال کردند، اکنون برای تعیین طرحها و برنامه‌های آینده و نفت با پ‌ک‌ک در حال معامله هستند.

این مقام ترک در ادامه تاکید کرد: کسانیکه جنگ جهانی اول و دوم را پشت سر گذاشته‌اند؛ اکنون جنگ نیابتی جهانی را آغاز کرده اند و خودشان در آن شرکت نمی‌کنند و کشورهای خاورمیانه و شرق را دچار جنگ نیابتی، بحران و آشوب کرده اند. در اروپا سیاست نژادپرستی علیه کشورهای شرقی و اسلام رایج شده است.

وي گفت: آنها بحران در خاورمیانه را با تاسیس اسرائیل آغاز و جنگ ایران و عراق و سایر درگیریها را زمینه‌ساز سایر اقدامات مخرب خود کردند. دولت ترکیه در حال مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه است. مبارزه ترکیه با داعش ادامه خواهد یافت. ترکیه مقصد آوارگان افغان و سوری است. ترکیه با ایران، عراق و سوریه جمعا 1855 کیلومتر مرز مشترک دارد.

وي افزود: گروه تروریستی «پ ک ک» به ایجاد ناامنی و آشوب در کشورهای دیگر منطقه اقدام می کند اما نتوانسته است به حملات تروریستی در داخل ترکیه دست بزند و هنوز هم به تهدیدات خود ادامه می دهد. در مرزهای ترکیه با سوریه و ایران به طول 899 کیلومتر دیوارکشی بتنی انجام گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، افغانستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار