کارشناس مسائل منطقه گفت: به دلیل نقش آفرینی‌های حزب الله در منطقه آینده این کشور را بدون حزب الله نمی‌توان تصور کرد.

مجید عباسی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دلایل اتهام سعد حریری مبنی بر اینکه حزب الله مانعی برای تشکیل دولت در لبنان است، گفت: متاسفانه جریان 14 مارس که توسط  سعد حریری مدیریت و رهبری می‌شود، به شدت وابسته به عربستان سعودی و تا حدود زیادی تحت نفوذ فرانسه و ایالات متحده قرار دارد و در عین حال قادر به تشکیل دولت به تنهایی هم نیست؛ زیرا آنقدری در داخل جامعه لبنان طرفدار ندارد تا بتواند دولت تشکیل دهد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: حزب‌الله حزب مردمی و وابسته به شیعیان است که در پرونده خود پیروزی‌هایی در سوریه و نقشی در پیروزی جنگ  33  روزه لبنان علیه اسرائیل داشته که اولین شکست تاریخی را به اسرائیلی‌ها وارد کرد. به علاوه نقش مهمی که در بازسازی لبنان پس از این جنگ داشت و در مقابل با اشغالگری اسرائیل ایستاد،همچنین در آزادسازی مزارع شبعا در جنوب لبنان در سال 2000 هم حضوری اثر گذار داشت؛ همه این موارد باعث شده که حزب‌الله جایگاه مهمی را در داخل لبنان به خود اختصاص داد؛ در راستای دلایل ذکر شده تشکیل هیچ دولتی در لبنان بدون نظر حزب الله تقریبا امکان‌ناپذیر است؛ زیرا هم بخش مهمی از پارلمان این کشور را در اختیار داشته و هم در بین مردم طرفداران بسیاری دارد، که این محبوبیت هم به دلیل گرایشات ضد اشغالگرایانه علیه رژیم صهیونیستی و هم به خاطر توان  سیاسی بالای حزب الله است. 

وی در ادامه افزود: تحت این شرایط که هم حزب الله از نفوذ و توانایی بالایی برخوردار است و هم جریان 14 مارس طرفداران زیادی در داخل لبنان دارد  امکان تشکیل دولت در این کشور را کم کرده و موانعی بر سر این کار قرار می‌دهد. البته این موضوع که طرفداران 14 مارس یا همان طرفداران سعد حریری به دلیل وابستگی به فرانسه، آمریکا، عربستان سعودی و به احتمال فراوان به تبع آن احتمال سازش با اسرائیل هم مانعی جدی بر سر تشکیل دولت است. به علاوه چند مورد اختلاف هم بین طرفداران جریان 8 مارس(جریان حزب الله) و جریان 14 مارس وجود دارد که یکی از آنها وابستگی سعد حریری به قدرت‌های ذکر شده است و دلیل دیگر حضور حزب الله در سوریه است؛ حزب الله با این توجیه که حضورش در سوریه در راستای تقویت امنیت لبنان اتفاق افتاده ، آنجا فعالیت می‌کند.

عباسی درباره دلایل حزب الله برای حضورش در سوریه گفت: حزب الله معتقد است که تا زمانی که اعضای تروریستی جبهه‌النصره و داعش به مرزهای لبنان نرسیده بودند جنگ حالت فرقه‌ای نداشت و استراتژی ورود به داخل لبنان و شبیه سوریه کردن لبنان را نداشتند و حزب الله هم هیچ گونه دخالتی نمی‌کرد؛ حزب الله معتقد است که دخالت و ورودش به بحران سوریه دقیقا به خاطر حفظ امنیت لبنان و ممانعت از تبدیل لبنان به یک سوریه دوم بوده است؛ بنابراین حضور خود را در سوریه از این طریق مطرح می‌کند که در این زمینه با یکدیگر اختلاف دارند. طبیعتا هم فرد یا افرادی که باید پست‌های کلیدی را در کابینه بگیرند بین همان جریان هشت مارس که برای حزب‌الله است و 14 مارس اختلاف وجود دارد. بنابراین تا وقتی این اختلاف حل نشود، همکاری بین دو طرف به معنا و مفهوم تشکیل یک دولت یا یک سیستم فراگیر اتفاق نمیفتد.

این کارشناس مسائل منطقه درباره گروه 14 مارس و 8 مارس توضیح داد: جریان 14 مارس جریانی هست که پس از اینکه جنگ 33 روزه در لبنان اتفاق افتاد و حزب الله در این جنگ پیروز شد، کشورها و گروه‌های مختلف موضع‌گیری مختلفی داشتند از جمله عربستان سعودی که موافق قدرت پیدا کردن حزب‌الله نبودند؛ نتیجه این شد که برای اینکه طرفداران مخالف حزب‌الله و گروه‌هایی نزدیک به سعد حریری هستند برای  نشان دادن وضع‌شان در جامعه لبنان، در 14 مارس تجمعی انجام می‌دهند که در آن نشان دهند وزنه‌ای در مجموعه لبنان محسوب می‌شوند. قبل از 14 مارس یعنی در هشتم مارس همین کار را حزب‌الله انجام می‌دهد. پس از این موضوع بود که مجموعه نزدیک به حزب‌الله به عنوان جریان 8 مارس تعریف شدند  و در مقابل حامیان سعد حریری هم به حامیان 14 مارس تعریف شدند؛ 8 مارس 2007 زمانی بود که طرفداران حزب الله و مقاومت برای حمایت از عملکردش آمدند و 14 مارس مخالفین حزب الله در مخالفت با آنها آمدند، در نتیجه دو طیف در لبنان ایجاد شد.

وی در پایان درباره نقش حزب الله در آینده سیاسی لبنان، گفت:حزب الله، حزبی نیست که تازه پدید آمده باشد و در جامعه ریشه نداشته باشد؛ حزبی است که از اوایل 1980 تشکیل شده و ابتدا علیه فعالیت اشغالگری اسرائیل فعالیت نظامی داشت؛ پس از آن هم فعالیت سیاسی این حزب ریشه در شیعیان و جامعه لبنان پیدا کرد که از حامیان اصلی حزب محسوب می شوند و طبیعتا  آینده لبنان بدون حزب الله نخواهد بود. به هیچ عنوان نمی‌توان این تصور را داشت، زیرا پیروزی هایی که حزب الله در سوریه داشته است و مقابله ای که با گروه های تکفیری در سوریه انجام داده است این تصور را از بین می‌برد، زیرا پیروزی جریان مقاومت در مقابل کشورهایی که تلاش می‌کردند حکومت اسد را ساقط کنند شکل گرفته است. هم این پیروزی ها و هم قدرت نظامی که حزب الله دارد و توانسته در مقابل اسرائیل به پیروزی های خوبی برسد آینده روشنی را برای حزب االله در آینده لبنان رقم خواهد زد و من فکر می‌کنم که این نفوذ ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار