کاهش ۷ درصدی سطح زیر کشت چغندر قند در قوچان/کشاورزان به امید افزایش قیمت خرید تضمینی محصول چغندر قند هستندمسئول اجرایی جهاد کشاورزی قوچان گفت: امسال سطح زیر کشت چغندر قند نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، محسن صفا مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی قوچان گفت: بیش از ۷۰۰ هکتار زراعی قوچان سال گذشته زیر کشت چغندر قند رفته است در حالیکه سطح زیر کشت سال جاری ۶۵۰ هکتار شده است.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی و خدمات دهی برای کشت این محصول اقدامی است که برای حمایت از کشاورزان چغندر قند انجام می شود.

مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی قوچان گفت: برای تولید چغندرقند علاوه بر تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان ادوات کشاورزی برای کاشت داشت و برداشت ترمیم میشود.

محسن صفا با بیان اینکه در سال ۹۷ بالغ بر ۶۵۰ هکتار چغندر قند در سطح مزارع این شهرستان زیر کشت رفته است افزود:پیش بینی می‌شود ۴۷ تن در هکتار میانگین عملکرد برداشت این شهرستان باشد.

وی مزایای کشت نشایی چغندر قند را یکنواختی سطح سبز محصول صرفه جویی ۳۰درصدی در مصرف آب و افزایش تولید و کاهش هزینه‌های عملیاتی و وجین و تنگ کردن در مرحله کاشت تا برداشت کنترل و کاهش عوامل خسارت زا و آفات و بیماری‌ها عنوان و تصریح کرد:چون در این گیاه در مقابل شوری و خشکی تحمل بالایی دارد و در شهرستان قوچان اگر چه آب و هوای سرد سیری داردولی زمینه مناسبی برای کشت این گونه محصول بکار می رود.

مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی قوچان گفت: کشاورزان قوچان امسال حدود ۳۰ هزار تن چغندرقند برداشت می‌کنند در حالی که این افزایش تولید به علت افزایش ناچیز قیمت این محصول، خیلی هم به کام کشاورزان شیرین نبوده است.

ابراهیمی کشاورز نمونه قوچان هم در این رابطه گفت: راندمان بالا در هر هکتار و در مقایسه با محصولات مانند گندم را علت استقبال کشاورزان از این محصول دانست که یکی از راهکار‌های مهم جهت تامین شکر مورد نیاز کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: چغندر قند محصول خوبی است، ولی به علت افزایش کم قیمت تضمینی دولت و بخاطر تورم اخیر برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و برای سال‌های آینده سطح زیر کشت چغندر قند کاهش پیدا خواهد کرد.
 
انتهای پیام//ح.خ


کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب با کشت پاییزه چغندرقند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.